fredag 1 juni 2018

Fallande kniven Golar LNG

Detta bolaget har ju historiskt varit en stor vinnare för mig och jag har skrivit en hel del om det runt 20-22 dollar, gradvis sålt för att lite snopet upptäcka att jag trejdade helt ur utan att få tillbaka aktier runt 33 usd i takt med att bolaget startade upp sin flytande LNG tillverkning.

GLNG har ju även ett dotterbolag, s.k MLP med ticker GMLP fokuserad på s.k FSRU dvs att med skepp ta emot LNG åt kund och återskapa naturgas.

Bolagen är komplexa, jag märker även på shipping forumet att många, även de normalt bästa, inte riktigt förstår bolaget. Jag själv har fördelen av att det är två av de bolagen jag studerat i åratal och on off ägt. Jag kan riskerna och jag kan möjligheterna med bolagen mycket väl vilket gör att jag kan processa ny information snabbare vilket ibland men inte alltid är en fördel.

Så... igår small det präktigt efter rapporterna och orsakerna är... just det.. komplexa. Massiv rädsla spred sig och bolagen slutade ner 18-25% var! Detta dock från nivåer där jag inte var direkt nära att vilja äga dem baserat på för mig kända fakta.

Men låt oss ta lite om svagheterna i bolagen:

GMLP (MLP dotterbolaget):
Som väntat visade rapporten mycket svag täckning av utdelningen, löjligt låga 32% i väntan på uppstart av FLNG Hilli Episeyo där man har hälften av produktionsenhet 1 och 2 så fort vi har kommersiellt godkännande från kund. Även årlig svaghet pga tidigare uppsagda kontrakt för FSRU (mot rundlig ersättning skapandes god kassa) samt en årlig säsongsmässig paus i Kuwait. Många jag känner shortade aktien inför rapporten. Jag själv har ju tyvärr inte den möjligheten.
Aktien faller för att bolaget erkänner att utdelningen på sikt är hotat på nuvarande nivå.

GLNG (moderbolaget):
Uppstarten av deras första och unika FLNG koncept har dragit ut på tiden. Första leveransen dock gjord och man håller på att fylla LNG tanker nr 2.
- Bolagets finanser är stressade av flera år av svag LNG transportmarknad.
- Visst fördyrande av ett LNG till el projekt man gör i Brasilien.
- Man har liksom Höegh en FSRU över från korrupta landet Ghana som ständigt gör åtaganden man inte förverkligar, troligen pga ständiga krav på muta av politiker (SaltX ägare bör notera riskerna med det landet, även norska IM Skaugen blev blåsta där).
- Stora triggern för fall igår var troligen att stora Schlumberger hoppar av samarbetet med Golar på bolaget Ophir's gasfält. Dvs det som var tänkt att följa som projekt 2 efter Hilli Episeyo. Detta efter att lilla och mycket svaga Ophir misslyckats med finansieringen, sagt upp sin VD och landet i Afrika hotat ta licensen ifrån Ophir pga segheten.

Ovan har jag skrapat på lite på nuvarande situation och risker för att ge er bakgrund till hur het aktie (GLNG) plötsligt hamnade i full panik på rapporten. Vad är då styrkan och möjligheterna i bolaget (ja, jag fokuserar och är i dagsläget bara intresserad av moderbolaget.)?

Golar LNG (GLNG) är ett fantastiskt bolag i en superhet marknad och man är enligt egen utsago dagar ifrån massiv framgång... Inget av det jag kommer säga ska få er att glömma den operationella (Hilli) eller finansiella risken dock.

Från conf call om Hilli FLNG:
Turning to Slide 6 on the FLNG update. Hilli Episeyo commissioning has progressed well, and albeit with a frustratingly large number of small commissioning-related issues that I have to say our team is on the vessel and onshore support have overcome with dedication and persistence. And consistent with my remarks on the Q4 2017 call, I can confirm that none of the commissioning issues experienced today lead us to doubt in any way the process or our ability to meet our performance criteria.
We are in commercial production. We offloaded our first full cargo this month and whilst we are light on achieving full commercial acceptance, we are cash positive from our notice of readiness, which was tendered in December. We're currently offloading to Golar Maria, which will take our second full cargo, noting that we've already delivered the first part of that cargo to date.
Production on the Hilli has stabilized, and we are now consistently producing at or above nominated or contractual rates, and we hope to achieve final acceptance with our customer in the coming days.
Official acceptance testing has commenced.  Based on the current schedule, the contract is expected to fully commence in the coming days.  Subject to certain conditions, this fully funded acquisition is expected to close before the end of June. (GMLP)
Vad exakt betyder det?
-Hilli s.k train (produktionsenhet på fartyget) 1 och 2 ägs (efter final acceptance) till 50% av GMLP vilket fixar största delen av svagheten i dotterbolaget (räkna också med ytterligare drop down av Hilli andel till GMLP efter commercial acceptance vilket GMLP är finansierad för och vilket stärker GLNG finansiellt och ökar utd coverage för GMLP).
- Andra halvan betyder 82 musd EBITDA till GLNG i grundersättning. Utöver det finns en oljekoppling som vid 75 usd Brent ger ytterligare årliga 45 musd. Detta fixar den finansiella svagheten i GLNG.
- LNG priserna överraskar många med sin styrka. Trots lågsäsong så är de på 9 usd vs FLNG lönsamhet runt 5.50 usd. Vad betyder det? Well... Ni minns train 1 och 2 på Hilli Episeyo.. det finns på det fartyget även train 3 och 4 redan fullt investerat men inte i siffrorna därför att kunden inte vill fatta det beslutet innan kommersiell drift för 1 och 2 är konstaterad. Så har det varit från början och det har förstärkts av alla negativa (gravt felaktiga) prognoser om överskott på LNG. Fältet i sig klarar lätt 3 och 4 med (säger det då Hilli vann över en mycket större landbaserad enhet). Dvs.. 3 och sen 4 är slam dunk, det kommer komma fort, speciellt 3 är bara ett beslut bort. 100% till GLNG och oljekoppling på det utan investeringar för bolaget...
Assuming the current price of around $75 per barrel is sustained, the Brent link associated with contracted trains 1 and 2 would add approximately a further $45 million in additional cash flows per year, all of which would accrue to Golar. Trains 3 and 4 represent an attractive commercial opportunity, and the company is optimistic that these will be utilized in due course.
- Men det här med Ophir och Schlumberger som troligen orsakade raset... "förlusten" av world class partner och uppföljningsprojektet? Tja, det var ett fartyg med sedan länge mycket fördröjningar och oklarheter. Jag säger så här, detta projekt kommer hända men det har åkt ner i pipelinen och det spelar inte stor roll därför... nytt superprojekt tar dess plats med BP-Kosmos som båda är superstarka opertionella och finansiella operatörer.
During April Golar entered into a Preliminary Agreement and exchanged Heads of Terms with BP for an FLNG vessel similar to the Hilli Episeyo to service the BP operated Greater Tortue/Ahmeyim project offshore Mauritania and Senegal.  This agreement requires that Golar progresses FEED work and is ready for a vessel conversion from July 1, 2018; contingent on project FID which is expected by year-end.  BP also has an option, but not an obligation on a second FLNG vessel.  
This is a tolling project that positions the Golar Gimi, which is a sister ship to the Hilli as the next likely conversion candidate. The FEED update is expected to run through the next few months allowing BP to work with its partners, and hopefully take FID later this year.
Så ett svagt projekt har halkat ner i kön och ett superprojekt klarnar alltmer. Vad jag hör så kan det t.om krävas 3 skepp. 
Så varför paniken igår?
Vi har diskuterat det ovan. Bolaget har inte råd att misslyckas med Hilli Episeyo. ALLT hänger på att det fungerar för både GLNG och GMLP. Men mest av allt tror jag GLNG rasade på rubriken att Schlumberger lämnade. Jag tror detta stora bolag gjorde det strikt pga svagt och segt projekt runt Ophir och att man inte var med i övriga pipelinen.
Så.. summan var att jag handlade GLNG aktier igår. Tyvärr inte riktigt på botten men å andra sidan hade jag ju klivit av rätt snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar