fredag 12 juni 2020

Finnair vinklar och ljuger i reklamutskick

Så här står det i ett reklam mail som just kom till mig som lojal Finnair användare:

"Det är enkelt att få pengarna tillbaka om ett flyg ställs in."

Vi har liggande flygbiljetter hos Finnair inklusive ett i slutet av Juni som redan har ställts in från Thailand till Sverige.

Tro mig, det är inte enkelt att få pengar tillbaka. Vad Finnair gör är att man hänvisar till resebyrån som sålt biljetten och dessa hänvisar till 10-12 veckor handläggningstid och säger att det kan ta upp till ett år. Finnair är också oflexibla med ombokning och tillåter bara ombokning fram till 30e november.

Det finns historiskt mycket positivt att säga om Finnair, men tro inte på reklamen och tro inte på flexibilitet eller kundvänlighet för det är helt enkelt inte sant.

Personligen gissar jag efter kontakt med Finnair upprepade gånger att vi inte kommer få någon pengar för inställda flyg eller ombokade biljetter som är användbara. Rätt dåligt kan man tycka och väl värt att veta om.

Speciellt märkligt är att man inte är flexibla med att boka om biljetterna och tacksamma mot kunder som inte begär pengarna tillbaka. Dvs hur man behandlar sina "ambassadörer". En varning är på plats.

Tanken från Finnair tycks vara att de som bokat hos annan är Finnair hemsida samt bokat lång tid i förväg, att dessa ska förlora resan rakt av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar