onsdag 11 december 2019

Letar efter nästa stora grej....

Det är problemet, vad är nästa stora grej.

Instinktivt vill jag ju historiskt också att det ska vara nedbankade kurser vilket finns inom vissa shippingsektorer.. medans andra gått allt från bra till för LPG fantastiskt.

En av sakerna jag tagit med mig från Avance upplevelsen var att även när folk pratade om att "den har redan gått upp så mycket" etc så visste jag att raterna vi såg gjorde att all logik säger att vi har långt kvar. I viss mån är det fortfarande en möjlighet, vad jag mer hoppades på var att när vi sprungit från 39 till 55 och bolaget inte levererade på vad som borde varit en given första utdelning... så borde vi få en rejäl rekyl. I viss mån ser jag istället aktien gå "mainstream", de där analytiker uppgraderingarna jag tyckte borde ha kommit för 3 månader sedan kommer nu etc...

Så vad kan vara nästa stora sak om aktierna inte MÅSTE vara i botten just nu utan att jag tillåter mig att titta på vad som även "gått bra".

Svaret är uppenbart, IMO2020.

I korta drag behöver man förstå att ett raff som grundagerande delar upp vanlig olja till flera olika komponenter. Ni ser det i inledningen av denna video:

Kort och gott så har världen genom åren tagit det värsta som blir över i botten på tornet Heavy sulphur fuel oil och använt som bränsle på fartyg. Vi pratar alltså halten svavel eller det svarta molnet man ibland såg/ser i Östeuropa bakom en gammal socialism tillverkad lastbil... Ett par siffror om det:
1. Du har säkert hört gnället om dieselbilar vs bensin. Diesel har 10 ppm max svavel.
2. I raffen så pratar vi om att ca 4% av världens 100 miljoner fat per dag är 3.5% svavelhaltig tungolja. En del går till asfalt etc men det mesta bränns i fartyg.
3. Om 3 veckor ändras maxgränsen på svavelhalten (dvs IMO2020) från 3.5% till 0.5%. (att jämföra med 10ppm...). Återigen, vi pratar om marknaden för 4 miljoner fat olja PER DAG som på oordnat sätt skakas om över natt.

Så vad kommer hända? Svaret är att ingen vet för det finns en myriad av raff i världen och dessa har ingen centraliserad planering. Investeringar för att bryta ner tungolja ytterligare tar år och kostar enorma belopp. Mycket har gjorts men ingen vet hur mycket eller hur mycket som behövs. Bolagen kan nämligen också vilt kasta om hur man använder existerande utrustning och hur svavelhaltig olja man köper in. Ingen vet, somliga kallar det Y2K andra pekar på att världen kommer svämma över i högsvavlig skit med kanske takt av 2 miljoner fat/dag till som vi inte har någonstans efter några månader att göra av.. samt att världens oljeförbrukning kommer öka om 2% inte används opimalt längre etc.

För shipping finns "risk" att mer olika typer av olja och oljeprodukter behöver transporteras runt... några möjliga exempel...
Ryska raff kanske behöver bli av med högsvavliga rester till modernare raff i Mellanöstern och alltså exporterar olja till Saudi... Amerikansk lågsvavlig olja kanske blir en ny nyckelkomponent för något raff för att klara svavelkraven (och inte drunkna i restprodukt) så kanske köper Asien plötsligt mer från USA än mer närmare från Saudi. Sen myriad av "blend products" för att få stabila 0.5% bränslen som t.ex fartyg kan köra på...

Så här 3v från detta otroliga datum IMO2020 så har vi höga fraktrater. Marknaden är kanske lite skeptisk dock pga att Q4 alltid är starkast säsongsmässigt och Q1 ofta svagt... eller så är det att de flesta placerare i vår värld inte fattar vad IMO2020 är... Rent ärligt så vet jag inte var vi är i de frågorna men jag har landat i följande slutsats.

Bolagen har redan tjänat jättebra, vi vet att kommande rapport kommer bli rolig med troliga utdelningar introducerade för Q4. Q1 ser också bra, raterna är höga nu och kommer löpa in även om det vänder imorgon. 40-60 dagar fördröjning är bra tumregel.

Vad man behöver förstå är att tanker är lite annorlunda än LPG. LPG har i viss mån ett tak i form av att det drivs av arbitrage på priset i USA vs i Asien. Råoljetankers är inte så.. det finns inget tak på samma sätt. Produkten ska fram kosta vad det vill i princip och transporten är lägre som andel. Jag påstår absolut inte att det kommer hända men spårar det ut så kan bolagen tjäna sina börsvärden på 3 månader. Fullt tänkbart och vi såg lite av den typen av panik redan i höstas när USA la sanktioner på en stor kinesisk redare COSCO. Var tänkt som bara några få skepp men skapade rädsla runt flera skepp och marknaden hamnade lite i obalans och raterna 10 dubblades snabbt. Det krävs mycket lite för att dessa "perfekta marknader" ska hamna i obalans. IMO2020 är potentiellt ganska mycket.. men som jag sa ingen vet, kanske är det Y2K dvs storm i vattenglas...

Så med redan bra avklarad intjäning så ser jag nedsidan som något begränsad (om vi ser typ Y2K) men uppsidan enorm och jag har köpt in främst denna aktie:

http://www.intlseas.com/

- Lägre värderad än peers på NAV basis
- Rimligt belånad och väntar lägre räntekostnader pga nyss gjorda amorteringar.
- Jag gillar deras flottsammansättning mycket inför IMO2020.
- Har valt scrubbers på stora fartygen.
- Signalerar tydligt att utdelningar är på väg.

Så på det hela taget tittar jag på "risk vs reward" och tycker det ser attraktivt ut så här 5 i 12 för IMO2020. Risken ligger som jag ser det främst i att raterna överraskande vänder ner pga att säsongsmässiga svängningar övertrumfar IMO2020. Min förhoppning är att så inte är fallet och att vi rycket uppåt när marknaden i januari inser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar