onsdag 10 juli 2019

ATH uppdatering juli 2019, Avance Gas och annat inom LPG samt.. CPLP

Jag är rätt centrerad i mina placeringar (igen) nu.

CPLP behöver inga nya kommentarer. För mig unikt bra case vid dagens priser. Kanske det enda shipping bolag man kan äga och känna sig någorlunda trygg med att inte ständigt behöva bevaka. Över 12% ruskigt väl underbyggd utdelning och då pratar vi inte bara underbyggd kommande året utan typ till 2025. Fortsatt jätteinnehav för mig.

Men CPLP är inte enda bolaget längre där jag hade gjort avtryck på aktieägarlistan om man inte vore gömd av Avanza pension... jag har också som nämnt här byggt upp ett stort innehav i Avance Gas (samt äger även försvarlig post i konkurrenten BW LPG) i Oslo.

En del läsare minns säkert 2014-2015 och hur Avance för att ta ett exempel delade ut 18 NOK i en enda kvartalsutdelning... (kurs idag 27-28). Lite utspädning i nedgången som följde efter det men sånt här kan mycket väl ligga runt hörnet igen. Dagens rater är på 65000 usd/dag vilket betyder att Avance har ett mer eller mindre fritt kassaflöde på 8 NOK. Per kvartal... Notera noga att vi INTE kommer se det i nästa rapport. När en t.or USA - Asien tar ca 60 dagar så ligger det alltid fördröjning på rater även om bolaget inte har långa kontrakt. Dvs Q2 kommer vara hyggligt med snittrater lite över 30k/dag vilket kommer vara stor förbättring vs Q1 och Q2 året innan. Mest intressant kommer vara siffrorna de kommer släppa på vad man redan bokat för Q3 och vilka rater.

Men... detta kan inte hålla i sig va? För bra för att vara sant... vi minns LNG 200k förra hösten som nu är 50k (dubbelt så dyra skepp). Detta är ju nyckelfrågan i det jag kallar "farlig shipping" (high risk - high reward med mkt s.k spot rater istället för t.ex CPLPs långa trygga kontrakt).

Kan det hålla i sig?

Jag kan inte säkert säga det. Jag hoppas ni förstår det. Jag gör satsningar med risk kapital och ibland fungerar det suveränt och ibland mindre bra. CPLP splitten (flip) GLNG (flopp) är två närtida exempel där jag senaste 12 månaderna gjort 38% mätt i SEK på mitt huvudkonto.

Tillbaka till LPG, läs denna och kopiera den ev innan den stängs ner om 1v eller så (krävandes betal pren): https://seekingalpha.com/article/4273853-case-lpg-shippings-bull-market

Den artikeln är bra och kommer från betalforumet jag är medlem i och tillbringar mina arbetsdagar på... Men jag vill poängtera ett par saker.

1. Det tar 18 månader att bygga en VLGC. Finns lite olycklig statistik och saker nämnda i artikeln mest för att VesselsValue som jag ser det har icke uppdaterad information om leveransdatum (orealistiska sådana i Dec 2019 som kommer hamna under 2020).
2. När vi vet utbudet av fartyg så handlar det mesta i denna branschen om hur mycket USA kan exportera (alltså inte hur mycket USA kan producera eller hur mycket kunderna efterfrågar primärt). Vad som fattas är kapacitet att splitta naturgas (metan), etangas samt LPG (butan och propan) samt själva exporthamnarna inklusive kyllagring etc.

Utöver James artikel är även Dorians senaste presentation mycket bra:
http://s21.q4cdn.com/513962416/files/doc_presentations/2019/06/Dorian-June-2019-Investor-Presentation.pdf

Förstå här vikten av vad som kallas ton miles. Det är centralt i all shipping. Dvs att det inte bara handlar hur mycket som i världen exporteras/importeras med shipping som mellanhand... utan avstånden mellan de två och hur snittavståndet (ton mile demand utveckling) utspelas.

I LPG liksom i olja så ökar USA sin andel och enkelt uttryckt så kräver USA export till Asien mycket längre resa till Indien, Kina, Indonesien, Thailand etc än från Saudi, Iran osv. Ton miles ökar snabbare än själva grundefterfrågan. Denna effekt är superstark inom just LPG.

För en vecka sedan lurade jag på att dagens bull market borde kunna (med studsar upp och ner pga säsongsmönster, ner i Q1 pga ökad inhemsk USA efterfrågan) borde kunna hålla i sig till sommaren 2020 (jag försöker vara konservativ pga erfarenhet att marknaderna är forward looking så jag måste vara ännu mer det..).

Men för två dagar sen kom denna bomben som sommarmarknaderna kanske fattat del av:

http://www.enterpriseproducts.com/investors/news-releases?c=80547&p=RssLanding&cat=news&id=2403099

USA's största exportör initierar ny expansion som kommer online om ca 1 år. Dvs där jag tänkte det var dags att kliva av. Beställ ett fartyg nu och du har leverans i Q1 2021. Beställ (sektorn som helhet) 20 fartyg och du har knappast alla det kvartalet.

Så... det ser lovande ut. Men... jag kan rabbla upp en tirad med skäl som kan kullkasta 18 månader bull market med kollapsande världsekonomi högst på listan. Smällkall lång vinter i USA är också en risk. Detta är den farliga delen av shipping, high risk, high reward. Avance kan lätt ge en trippel om saker går rätt kommande året men det är inte gratispengar utan risk. Men det är ett superintressant läge och min favorit vid sidan av mycket säkrare (allting är som bekant relativt) CPLP.

Avslutningsvis: De siffror jag har tillgång till (VesselsValue) säger att Avance idag är värderat till runt 60% av NAV. Det är en viktig del i varför uppsidan (hävstången) är så stor, gratis leverage. Sektorn har idag lägre NAV värderingar än t.ex dry bulk och tankers av båda typer vilket jag tycker är galet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar