onsdag 15 maj 2019

Standard Lithium SLL.v

Gammal bekanting och annorlunda placering än vad jag huvudsakligen håller på med sen ett antal år tillbaka. Dvs typen av bolag där man kan förlora allt men också ha chans att tjäna väldigt mycket pengar. Sen är det ju den typen av bolag som bränner pengar... för inte så länge sedan tog man in pengar vilket påverkar kursen negativt just nu och kanske (vem vet) under sommaren med minst..

Vad jag egentligen vill nämna är att jag fortfarande tycker SLL är ett superspännande bolag och att jag fortfarande (ja, jag trejdar av och till men ligger mest lång) tror chansen att få en lotterivinst finns där. En del av vad vi sett är helt enkelt att Lithium bolag (rätt ologiskt i mitt tycke) är impopulära för tillfället. Men om något så har USA's intresse att få egna producenter av lithium logiskt sett snarare ökat... OCH.. bolaget utvecklas vad jag förstår alldeles utmärkt. Man går genom de bevis processer och steg man måste göra... med bravur.. Personligen äger jag det mesta av mitt innehav i skattepliktig IPS och... jag har ca 1% av min portfölj i bolaget dvs ett innehav som påverkar vid fullträff men inte skadar mig om det inte går som man hoppas. Som alltid ska man ta sådana här bolag på svaga dagar och det har varit lite sådana så jag tror bloggen är väl tajmad.



Ska jag flika in något om shipping så är det att CPLP kom med en utmärkt rapport. Dock då man ju som bekant spunnit av sina tankers till DSSI så gjorde man först en bokföringsmässig nedskrivning av värdena på dessa. Har inte något att göra med vår värdering av bolaget... men marknaden... suck.. mycket idioter därute. Min absoluta favorit och så lär det fortsätta. Över 12% och vi kan i princip se den utdelningen klar till 2025, minst. Fast det beskriver inte sanningen, bolaget värderas till ca 50% av substans och har hög inlåst lönsamhet via långa kontrakt så... se det så här... 12% utdelning är ena halvan, andra halvan ger också ca lika mycket i avkastning och det kommer läggas på att ta in nya fartyg... vilket i sin tur ökar utdelningsförmågan. Den förmånliga risk / rewarden är off the chart i mitt tycke. Mycket pga den låga risken för jag räknar inte med att göra mer än 30-40% upp på ett år på en positiv börs för shipping (en aktie som DSSI kan lätt göra en trippel på en IMO2020 dopad börs). CPLP däremot kan backa 12% på en usel allmän börs och jag har ändå gått noll och bolaget är dramatiskt billigare än i utgångsläget ett år senare. Mycket speciell situation i den typ av shipping som är mycket lägre risk än vad folk förknippar med "shipping". (fotnot: resonemanget om 50% med vardera 12% avkastning bygger på NAV värdering 50% samt att jag ser coverage av utdelningen öka från 1.45x till ca 2.5x början av 2020 för att sen stabiliseras över 2.0x fram till 2025 givet dagens utdelning)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar