söndag 21 oktober 2018

LNG shipping bull market


Golar LNG är det börsnoterade företag som har bäst exponering mot detta i dagsläget. Marknaden har generellt inte värderat upp LNG transportföretagen. Blir en spännande vinter där man speciellt ska hålla ögonen på temperaturer i Kina, Sydkorea, Taiwan, Japan etc. Än så länge är det snälla temperaturer och man ska inte bli förvånad om LNG raterna lugnar ner sig kommande veckor. Men detta är ett för shipping troligen ovanligt långt tema. Som jag varit inne på så tar det längre tid att bygga nya LNG fartyg än dry bulk och oljetankers så vi har rätt god insikt i fundamenta både 2019 och 2020 och det ser väldigt lovande ut. Det finns gott om historiska exempel inom shipping som tyder på att vi just kan ha en period av supervinster inom LNG transporter kommande 2 år. Det brukar följas av att bolagen ger mycket höga utdelningar och att mindre sofistikerade mainstream investerare då rusar in och driver kurserna mycket högt. Så svaret på den eviga frågan jag möter "Är det försent att investera i X" (i detta fallet GLNG) är ännu så länge enligt min uppfattning solklart NEJ det är det inte. Även om det kommer säsongsmässiga ups and downs så är vi troligen i ett ovanligt långt flerårigt tema.

Golar bör ge oss mer info om vad detta betyder för dem i kommande rapport och conf call 6e november. Notera dock noga att även om Q3 blir mkt bättre än Q2 så är det först i Q4 som man avnjutit superhöga rater.

Jag firar faktiskt ungefär 3 år som shippingplacerare och det startade just med de två Golar bolagen (då mest MLPn, GMLP) samt Dynagas.

På det hela taget var det en fantastisk nystart efter svåra år som började efter toppen sommaren 2011 och pågick till hösten 2015 då jag på allvar kom igång med shipping. Jag kan personligen tycka 2018 varit lite segt, men jag ligger på +18% i skrivande stund och kan notera att USA är +3 och Stockholm -3%. Sista ordet är inte heller skrivet för 2018. Jag har mycket stora förhoppningar på mitt största innehav som är GLNG. Näst största innehav är CPLP idag (där jag inte alls ser någon liknelse i uppsida som GLNG men ändå gillar risk reward skarpt).

Shipping är oerhört spännande och jag ser mycket ljust på framtiden även om jag inser riskerna som kommer från USA's agerande på flera plan. Jag anser mina placeringar vara väldigt billiga och attraktiva just nu med ymniga kassaflöden vilket lättar min oro för framtiden en hel del.

Jag har legat rätt lång i Golar en bra tid nu. Men jag vill passa på att nämna att shipping normalt inte är en bransch man ligger lång i utan att förstå vad man gör. Det är en bransch lämplig för den som vill lägga mycket tid och genom hårt arbete, mycket läsande, kunna mer än 99% av andra placerare i branschen och baserat på det trejda relativt mycket även om det klart finns undantag som t.ex GLNG där jag hoppas vi är i början på ett flerårigt LNG tema när Kina och Asien i övrigt skiftar från massiv kolvikt till naturgas för att städa upp luften de andas.

Jag har vittnat om hur viktigt ett amerikanskt shipping (betal)forum är för mig när det gäller superb research och tillgång till andra mycket hårt arbetande likasinnade. Jag har också uttryckt åsikten att min blogg här, troligen är mer värdefull än den någonsin varit för läsarna baserat på att jag tror på att det jag skriver som varandes av mycket hög kvalitet... samt att det är rätt stora bolag som kanske som i fallet GLNG omsätter 25 musd per dag... dvs vi har noll och intet kursdrivande effekt. Mitt bloggande har aldrig varit i "trejdande realtid" och kommer aldrig vara det. Jag åtar mig inte heller på något sätt att vara komplett i att avslöja vad jag köper och än mindre vad jag säljer (att ta vinst och sälja är bland det svåraste som finns och mycket personligt. Handlar om att avsäga sig uppsida när något går strålande och leva med det beslutet, ibland blir det rätt men ofta så är det alldeles för tidigt och man känner sig som en idiot... men ett knep är att titta på den avkastning man fått och relatera det till vad man hoppas åstadkomma i stort för portföljen under ett helt år samt att inse att det hela tiden kommer nya attraktiva kursmöjligheter, om inte i bolaget man just trejdat ur... så i något annat...).

Men jag åtar mig att tala om vad jag brinner för i stunden, i alla fall när jag tycker det fortfarande inte dragit iväg. Kort sagt, här på bloggen får man kärnresultatet av kanske 6h läsning och 6h trading i snitt per arbetsdag. I någon form i alla fall. Förhoppningsvis intressant för några.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga följande: Shipping borde vara av intresse för fler placerare och det verkligen ett område där det finns en fair chans för en hårt arbetande amatör att bli duktigare än marknaden i stort. Ja, jag nämner betaltjänsten jag älskar, men det finns också mycket gratis därute. Ett sätt är att hitta mitt Twitterkonto och klicka och studera vad jag följer för att få snabb information. Varning dock att det är mycket och att det är ett projekt i ständig förändring. Just nu hårt vinklat mot LNG subsektorn. Jag kan också nämna ett par viktiga gratis sajter för nyheter:
https://www.hellenicshippingnews.com/
Oerhört mycket viktiga artiklar om man signerar upp på deras dagliga utskick men med den slänger jag er direkt ut på djupt vatten. De flesta kommer precis som med en kopia på mitt twitterföljande drunkna i för mycket info.
En lite mer lättuggad variant är:
https://splash247.com
En intressant fråga är om man klarar att på allvar tackla detta med shipping utan att lägga in mer eller mindre heltidsintresse. Jag är osäker men vilken bransch är det inte så i om man vill slå index?? Jag är helt säker på att det går att skaffa sig ett försprång mot marknaden i stort via hårt arbete för den som så önskar. Och jag finns där för att guida den som försöker sig på att bygga kunskap mer fler källor samt svara på frågor här om hur jag tolkar nyheter etc för den som kämpar på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar