torsdag 11 oktober 2018

Lång seg period och igår förskräcklig dag

Trist, men vad som är en tröst är att dagens kärnverksamhet för mitt största innehav går som tåget och det mätt i pengar som strömmar in i bolaget. Pratar förstås om Golar, ska illustrera det enkelt med senaste veckostatistik på LNG rater från igår:

Marknaden fattar detta när den får ett LNG transport pure play som FLEX LNG som går starkt. Men helt uppenbarligen är Golar LNG för svårt att överblicka för marknaden så här långt. Ironiskt då Golar i mitt tycke är ett bolag med väldigt väldigt mycket högre uppsida. Så kanske är det naturligt att som jag såg ledande analytiker börjar spekulera i att Golars transportverksamhet skiljs av: https://www.tradewindsnews.com/gas/1601581/strong-market-rebooting-golar-lng-carrier-spin-off jag har blandade känslor. Beror lite på hur det görs och när. 

Helst vill jag se fartygen låsta på långa kontrakt typ 5 år och sen droppade (sålda) till GMLP (MLP utd dotterbolaget). Detta då det ger dubbel effekt, stora omedelbara engångsbelopp in GLNG och framtida utdelningar från innehavet i GMLP. I en blogg som dagens vill jag vara glasklar med att jag vill att Golar's lysande management ska växa, växa och åter växa inom FLNG verksamheten, inom Golar Power verksamheten och inom small scale/bl.a Marine LNG branschen. Dvs precis vad man jobbar med... LNGC ska bara vara ett verktyg att finansiera det. Dvs rak utdelning till aktieägarna som inte tillför cash till GLNG är jag tveksam till. Men samtidigt :-) inser jag att Golar's "problem" allt mindre ligger i brist på kapital... bara en drop av 1 Hilli train till tillför ju typ 650 musd (ex oljebonus...kanske görs vid T3 uppstart.. sjukt vs GLNG börsvärde...) vad Sergipe tillför kan jag bara gissa.. och det finns kanske gränser för hur mycket GMLP kan ta.
LNG raterna har blåst förbi Golar's högre antagande om 100k/dag

Lite hjälp med "kartan till cashflow":
1. Flytta Sergipe och FSRU Nanook till höger om mittersta mörkblåa stapeln och flytta istället till vänster om den: a) shipping upside 100k och 1/3 av T1 o T2 commodity upside (29 musd).

2. Addera ytterligare 40 musd för att shipping är på snitt 110k enligt ovan.

Ger 479 - 75-21 +29 +97 + 40 = Run rate EBITDA idag: 549 musd i årstakt eller 46 musd i månadstakt på EBITDA. Uttryckt på annat sätt, ca 5 usd/aktie och år.

I det ligger en försvarlig del rörliga komponenter som shippingrater (110k) Brent (83.7 usd) vilket skulle kunna vara en invändning. Men... det slår åt två håll.. min gissning är att oljan mycket väl kan gå högre likaväl som lägre... och Golar's kassaflöde följer procentuellt med upp till 102 usd Brent. Min bedömning vad gäller LNG rater är att pga fundamenta så anser jag 110k (120+100/2 east west of suez) är konservativt fram till slutet av 2020. Beställer man nya fartyg idag så har man leverans 2021. Jag blir inte överraskad om vi ser ännu mycket högre rater denna och nästa vinter. Vad jag hoppas det gör är att dra fleråriga rater mycket högre än de 90k vi ser för 1 årsavtal. LNGC dvs vanliga transport fartyg för LNG må vara underbart kommande två år, men det är inte kärnverksamhet för GLNG.

Så idag.. har jag inte nämnt mycket om uppsida.. bara det som öser in kassaflöde i skrivande ögonblick. Orsaken är att marknaden inte ens tycks fatta det när det skakar och den förknippar ordet LNG med Kina och handelskrig, Punkt och slut, inga andra fakta göre sig besvär.
Beställ fartyg idag och tidigaste lev är 2021. Dvs det mesta talar för att LNGC bull market bara precis börjat.


Men, vi som klarar av att lyfta blicken lite längre ser att i pipeline ligger t.ex Sergipe/Nanook som bara de två ger nära 100 musd per år i ytterligare kontrakterat kassaflöde, i.. 25 år.. Ibland blir man trött på marknaden men det är skönt när man då kan slå upp LNG charter siffrorna och se ytterligare tecken på BRISTSITUATION KOMMANDE 24 MÅNADER.
Situationen för 2019 och 2020 är "låst in" på supply side. 

Golar har 101 miljoner aktier. T3 expansionen kostar inget (adderar årstakt idag på 95 musd inkl Brent bonus), ev Tortue, Fortuna eller annat FLNG el Golar Power gör det däremot. OM dessa dröjer så bör Golar dra igång återköpsprogram 2019. Belåningen är rimlig och snabbt fallande.

Jag är övertygad om att Golar kommande månader och år kommer addera mycket långa inlåsta nya kassaflöden till vad vi idag kan se. Detta är ett top class management som verkar i en bransch som expanderar mycket snabbt kommande årtionde (LNG). Deras partner i nya småskaliga LNG transporter nämnde på sitt conference call att de har mer attraktiva deals än de hinner med i den sektorn. Att Golar i detta läget närmast badar i kassaflöde är minst sagt intressant, cash is king.

Avslutar med ytterligare en låst artikel: https://www.tradewindsnews.com/gas/1604938/golar-gaslog-deemed-top-lng-picks  Deutsche Bank är av någon anledning rätt inflytelserik inom shipping. Mer om det nedan:
Golar LNG initiated with a Buy at Deutsche Bank Deutsche Bank analyst Chris Snyder initiated Golar LNG with a Buy rating and $36 price target, saying Golar is "ready to bear the fruits of its labor" after years of investment, with EBITDA and cash flow set to inflect higher starting in the second half of 2018 as the company brings infrastructure projects on line. Hoppas det ger kursen lite stöd i dessa marknader, behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar