tisdag 23 oktober 2018

Fundamenta fortsätter stärkas för Golar

Hela artikeln är bakom paywall men vi kan läsa tillräckligt...


Talk of $200,000 per day charter sweeps LNG market

Brokers say huge rate agreed on a vessel as tonnage pool evaporates.
A Japanese charterer is rumoured to have agreed a daily charter rate of up to $200,000 on an LNG carrier relet in what is an exceptionally tight market, brokers

Ytterligare en artikel:

Man ska naturligtvis i detta läget komma ihåg att det faktum att vi har rater på en viss nivå en viss dag.. inte innebär att Golar tar in det EBITDA kassaflödet som jag anger på årsbasis. Men då vi troligen är i början av säsongsmässig styrka så anger jag det ändå på årsbasis. Den som vill vara försiktigare kan dividera med 4 för att få vad man drar in på ett kvartal... eller 12 för månad... och då förstås om de antagna raterna håller den perioden och Golar tar uppdrag till dem etc.

Vid 100k rater så drar man teoretiskt in 301 musd i EBITDA per år. Kom ihåg att LNG fartyg är long life, 30 år är konservativ avskrivning för den som vill fundera över att dra av räntor och avskrivningar.

Varje 25 usd upp från 100k/dag ger alltså 97 musd i tillskott, jag brukar räkna 100 musd för enkelhetens skull... och nu sägs alltså senaste noteringen vara 200k usd/dag.. Så 700 musd årsbasis eller kanske bättre... 60-65 musd på en månad med sådana rater bara från LNG fartygen..
Utöver LNG frakter så adderar som bekant och beskrivet ovan idag GLNGs andel av Hilli, GMLP utd och oljebonus vid dagens 80 usd oljepris ca 200 musd. Detta är mer långsiktigt stabila kassaflöden så där finns det ingen anledning att stycka upp det per månad.. 
Marknaden tycker bolaget är komplicerat.. man kanske kan tycka dock att räkna på trappan ovan borde vara relativt enkelt och därmed kunna se hur bolagets potential totalt förändrats på 6 månader i takt med att det klarnat att shippingmarknaden för LNG transporter hamnat i svår obalans. Det riktigt spännande är förstås att om man beställer fartyg från varv nu så är det helt enkelt 2021 som gäller för leverans. Jag tror.. marknaden kommer ha gott om tid på sig att vakna upp för vad som händer i Golar.
Golars mål lär vara att låsa in fartyg på långa 5 års kontrakt. Om ni frågar mig om vilken nivå jag drömmer om där... så är det 100-120k per dag men kanske först efter att vi avnjutit mycket högre spot rater under ett år...

Slänger in en aktuell nyhet till:
A shortage of new LNG carriers after 2020 is emerging as a potential bottleneck for the global LNG market, 
and could threaten the fuel’s pivotal role in enhancing flexibility and security of global gas supply, according 
to a new report from the International Energy Agency (IEA).
Growth in LNG shipping capacity is set to peak this year, with more than 50 new carriers with a combined 
capacity of 10 million cubic metres (MMcm) scheduled to be delivered, the IEA said.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar