fredag 7 september 2018

Oooh vilken tuff shipping marknad just nu...

Helt ärligt trodde jag shipping marknaden hade en hel hög med orsaker att vända kraftigt upp igår... LNG raterna steg kraftigt som ni såg, det följdes upp av dry bulk index som vände uppåt från sin rätt korta rekyl och värt att poängtera fortfarande jättebra rater för capesize fartyg relativt var vi är i säsongen.. Oljan såg okej ut...

Istället vände det och blev en sån där dag man ser några om året i mina volatila sektorer. När utmattning övergår till panik.

Mkt speciell känsla då jag samtidigt sitter med bolag där jag känner fundamenta joggar på i rätt riktning och säsongsmässig styrka de facto ligger precis framför oss trots redan överraskande bra läge.

Min investeringsfilosofi är ärligt talat rätt mycket om "sell gradually into strength & buy the dip".

Min princip är att vara fullinvesterad utom när jag säljer in i styrka och väntar på dippen. Jag tycker detta sammanfattar rätt väl hur jag tänker:

"Fondlegenden Peter Lynch har sagt att placerare har förlorat mer pengar på att förbereda sig inför och förutsäga kursnedgång, än vad de förlorat på själva nedgångarna."

Kort sagt, jag ser också risker för en stor kommande smäll, men det har varnats för detta så länge jag kan minnas och på det hela taget har jag tjänat enormt bra på att inte följa det utan bara nöja mig med att öka cash när min sektor går bra (gudarna ska veta att det ofta inte korrelerar med vanliga börsen) och investera tillbaka när det kommer rekyl.

Av och till kommer det lite djupare smällar i mina sektorer. Vi är nu i en tämligen halvenveten sådan där det tagit längre att vända upp än det brukar men där det är fullt möjligt vi har mer smärta framför oss. Orsaken är oro runt Tradewar dvs makro och inget annat. Detta sammanfaller alltså med oerhört bra fundamenta för LNG och till del dry bulk under sommar som brukar vara väntetid innan det säsongsmässigt sticker upp under höst och vinter. Rent fundamentalt utvecklas också GLNG som största innehav mycket väl. Myskänsla för micro samtidigt som macro mosar aktiekurser...

Myskänslan över faktiska idag.. fundamenta kombinerat med förundran över kursutvecklingen överväger. Jag har ingen belåning och innehaven bekräftar mina teser, dvs jag bara väntar. Hindrar inte att jag inser att risker finns, som alltid, denna gång runt handelskrig.. att det skapar låga värderingar i mina sektorer som pekas ut som mest hotade av handelskrig... tja så är läget.

Den i mitt tycke bästa aktietjänsten i världen för shippinginvesterare (vilket jag tycker är en suverän sektor) har en utmärkt blogg här: https://seekingalpha.com/instablog/839737-j-mintzmyer/5209188-lng-markets-rocketing jag brukar säga att det är den enda aktietjänsten jag inte skulle kunna klara mig utan. Kostar en bra slant men för mig absolut nödvändig för att ha fakta lättåtkomligt när det gäller att screena shippingföretag och utbyta tankar om shipping. Jag är inte alltid oreserverat förtjust i killen som driver det hela men han har en kompetens inom analys, shipping och arbetsmoral som inte liknar något jag stött på någon annanstans. Min bedömning är att den är värd pengarna för den som ens överväger att ha minst 0.5-1 mkr investerat inom shipping eller den som har ambitioner att lära sig sektorn.

Shipping är intressant för minst tre typer av investerare:
1. Trejders som älskar volatilitet.
2. Den som vill läsa på och bli duktigare än marknadens som helhet (ja, jag är av den bestämda åsikten att det går och inte är speciellt svårt för den som specialiserar sig). VIE ger alla verktyg man behöver.
3. Den som vill ha utdelningsbolag, preferensaktier och företagsobligationer runt 8-12% med förvånansvärd låg risk. Speciellt för den som lägger tid och läser på hyggligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar