torsdag 12 juli 2018

Bull case Golar LNG & lösningen för "stranded gas assets"



Detta är ett aningen komplicerat företag med fyra delar. MEN, den komparativa fördelen ligger kommande 5 år i att deras lösning för tillverkning av flytande LNG fabriker är MYCKET billigare än alla konkurrenter, typ halva priset. Världen är full av offshore gasfält där företag dragit en djup suck av besvikelse när deras fina träff visat sig vara värdelös då den huvudsakligen består av gas snarare än olja och långt ifrån tänkbar marknad.. Plötsligt finns en riddare i skinande rustning... Golar LNG är inte ett shipping företag, det är en high tech projektoperatör med kanske ett femårigt försprång som garanterar mycket hög lönsamhet inom Kina's nästa råvaru-bull-market...
Hilli och Fortuna är båda Golar design

Konkurrenter kommer dyka upp men detta är extremt komplicerade fartyg i jämförelse med t.ex s.k FSRU som gör tvärtom dvs förvandlar LNG till naturgas igen. Lättast illustrerat genom att ett FSRU fartyg kostar ca 230 musd medans ett FLNG fartyg kostar minst 1200 musd. Inget man gör utan att veta vad man gör... OCH varvet i Singapore är upplåst och får inte tillverka FLNG åt andra...

Nåväl, citat:
"The commercial tolling rate commencing will immediately add approximately $164 million in EBITDA* of base tolling income per year plus an additional $45 million operating cash flow per year based on the oil price linked element of the contract (assuming that Brent remains at an average of $75/bbl)."

Detta är siffrorna för fartyget Golar Hilli Episeyo. VID HALVT KAPACITETSUTNYTTJANDE. Dvs summa 209 musd. Inom kort (före årsskiftet) väntar jag mig 75% takt. Full kapacitet ger således ca 400 musd EBITDA från Hilli.

Nästa projekt (Tortue) tillsammans med BP kommer behöva 2-4 skepp som är hyperlönsamma för alla parter vid LNG priser 35% under dagens sommarpriser.. Delfin projektet som diskuteras läggas utanför Louisiana är ytterligare upp till 4 fartyg.

Krånglande (ägs av svagt litet oljebolag som behöver ta in partner) Fortuna projektet ett fartyg och pipelinen är full med ytterligare projekt, bara hos Kosmos.. (partner till BP), handlar egentligen mest om hur mkt Golar och dagens varv mäktar med och på det ämnet kan vi väga in tidigare Golar kommentarer om att 2 skepp per år är ett mål... Normal livslängd (t.ex BP projektet förväntas köra 30) är minst 20 år men fartygen kan köra minst 40 år.

Citat från Ophir om Fortuna projektet häromdagen:
“As already mentioned, we are in active discussions to secure a partner and the status of the financing and timing of FID will become clear in the coming months. Depending on how these discussions progress, the carrying value of the Block R licence ($604 million as at 31 Dec 2017) may need to be reassessed as part of our interim reporting process,” Ophir said in an update on Thursday."

Med detta i minnet, anta 6 skepp i drift om 5 år som tillsammans avkastar EBITDA 2500 musd, säkerligen 2 skepp till då under byggnation och en riklig pipeline, dvs GLNG är då i fasen man värderas som ett tillväxtföretag. 10x EBITDA dvs 25 miljarder usd känns inte orimligt för mig som ett bull case om 5 år. Det är 8x dagens börskurs...

MEN.. säger den skeptiske.. du har ju helt struntat i finansiering av 5 skepp eller typ 6 miljarder usd... :-) de lär ju utfärda nya aktier hela vägen till månen för det...

Ja kanske får vi se utspädning men jag är inte så säker... Orsaken är två huvudskäl:
1. När du tecknar 20 års kontrakt med typ BP så får du låna runt 80% av investeringen (man låg runt det på Hilli med betydligt svagare motpart och "förstaskeppsrisk") så på 1200 musd så måste Golar ut med 240 musd. Fem skepp är alltså 1200 musd.
2. När jag räknade mitt bull case ovan så struntade jag i de tre andra delarna av Golar.. Låt oss titta på varför det är relevant...

a) LNG fartygen: Dessa i sig är kanske bland det mest intressanta man kan investera i inom shipping kommande två år pga fundamenta. Värdet på dessa fartyg idag brutto är närmare 2000 musd. GLNG har signalerat på tidigare conf call att dessa inte är kärnverksamhet. Vad som kan hända är: 1. Försäljning till extern part 2. Långsiktiga kontrakt (idag vanligt på 5-7 års längd) vilket gör att man antingen kan sälja dom till dotterbolaget GMLP som är en traditionell utd MLP eller att Golar helt enkelt lättare själv kan låna på fartygen baserat på långa kontrakt.

b) En verksamhet som förblir kärnverksamhet är deras också mycket intressanta JV att inte bara sälja på LNG importörer en FSRU (där konkurrensbilden tuffnat) utan att helt enkelt bjuda på långa kontrakt att leverera elektricitet. Dvs JV't levererar FSRU, infrastruktur och modernt gasvärmekraftverk till något av världens otaliga länder som nu behöver komplettera solkraft med rörlig gaskraft då man saknar vattenkraft. Även dessa affärer (första är mycket lönsamt under byggnation) droppas sedan ner till dotterbolaget och redan här finns alltså ett stort projektvärde att realisera kommande år.

Sammanfattning: Dotterbolaget GMLP är den naturliga nivån för Golar att (själv)finansiera sig och man har tre... möjliga produkter att droppa ner till dem. Men.. man har också alla möjligheter att sälja av sin moderna LNG flotta och finansiera kommande 5 FLNGs. GLNG har ett oerhört intressant försprång kostnads och teknikmässigt. Man har en solklar pipeline för minst 5 högst synliga ytterligare skepp, utöver det en i sig hyperintressant LNG - El försäljningsavdelning (som mycket väl kan knoppas av) och marknaden värderar idag bolaget som ett shippingbolag snarare än ett tillväxtföretag. Företagets Bull case är ovanligt kraftfullt och ta gärna en titt till på BP videon jag lade nedan så ser ni att här pratar vi om en högst reell pipeline.

Kombinationen sommarstiltje, Trump oro och idag en större mäklare som sänker dom till HOLD (vilket ofta inom shipping skapar de bästa tillfällena om man kan sina bolag väl) skapar i mitt tycke en högst intressant möjlighet att komma in på fortfarande rimliga nivåer runt 28 idag som det ser ut.

Ja, vi har en allmänt stökig situation i världen men det är ett ämne för andra bloggar, men när BP gör vad de säger i videon och tar FID (final investment decision) så borde saker och ting klarna för marknaden. Detta väntas under hösten tillsammans med hel rad andra triggers som boomande LNG transportmarknad och besked att gå till 75% kapacitet på Hilli. Jag ökade kraftigt i GLNG igår (troligen för tidigt), delvis som trejding, delvis för att hålla. Skälet var pris men även att jag får allt bättre struktur på kunnandet i detta aningen komplexa företag. Något jag även räknar med att ni och marknaden i stort kommer få inom en månad eller två. I väntan på det kan man alltid fräscha upp kunskaperna med senaste presentationen: http://hugin.info/133076/R/2199931/853113.pdf

Kanske en avslutande viktig kommentar är att LNG är i en begynnande bullmarket pga Kina som idag förbrukar ca 10x mer kol än gas men nu har som mål att ändra det pga miljöskäl och för att gas är smidigare komplement till förnyelsebart. Det mesta jag har tjänat som aktieplacerare har handlat om när Kina har dragit igång efterfrågan på en produkt. Den produkten är nu LNG och jag kan inte tänka mig något företag som kommer tjäna mer på detta än Golar LNG.


Jag minns när jag pratade med min fru om potentialen i vad Vostok Nafta kunde göra för vår ekonomi. Golar LNG ger mig samma känsla, uppsidan är kittlande... och Vostok Nafta och sedemera Vostok Gas blev revolutionerande för oss.. men historien vore förstås inte komplett om jag inte nämnde att Vostok också föll mycket dramatiskt, dvs i det fallet var det viktigt att ta vinster och sälja i tid vilket jag till största del också gjorde våren 2008. Vi lever i en mycket turbulent värld. Golar LNG är i mitt tycke bästa möjliga risk vs reward i dagsläget inom min investerar horisont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar