söndag 8 april 2018

Veckan som varit i shipping

Shipping drabbas generellt hårt av oro runt handelskrig. Dvs jag följer detta med stort intresse. Å ena sidan högre risker runt detta, å andra sidan allt billigare bolag i erkänt volatila sektorer såsom dry bulk.

Min tanke är att man inom dry bulk under kommande månader ska ha lite större fokus mot de mindre fartygen. Orsaken är vissa tekniska problem med infrastrukturen runt Brasiliens järnmalm export som kommer störa stora delar av Q2 och som är orsaken till att s.k cape size fartyg har rejält lägre rater än de mindre Supra, Ultra, Pana, Kamsarmax fartygen.

Väger man samman detta så är jag fortsatt förtjust i min gamla favorit Scorpio Bulkers (SALT us) som bör leverera allt bättre rapporter framöver medans man kanske ska vara försiktig med Golden Ocean en tid då Q1 och Q2 rapporten kommer bli rätt kass. Min fundering är att SALT drabbats tämligen orättvist i allmän oro runt trade och Brasilien (man transporterar inte järnmalm) och har de facto sett tämligen goda rater senaste månaderna. Jag upprepar.. dry bulk är som mining juniorer, spekulativa verktyg som man snabbt kan tjäna mycket pengar på men inget man kan köpa och lägga i byrålådan. Det närmaste man kommer det inom shipping är troligen min favorit KNOP där inget har förändrats, jag är mycket förtjust i fundamenta för 2018 och 2019. Inte minst gäller detta nästa kvartalsrapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar