lördag 28 april 2018

Knot Offshore Partners, 1 handelsdag kvar inkl kvartals utd

Detta bolag är ju min stora favorit och ankare i min portfölj. Det har så varit i kanske 6 månader nu men jag har ägt stora positioner av och till även tidigare och kan bolaget mycket väl.

Många är rädda för "offshore". Många är rädda för "shipping" och även folk som kan shipping kan vara rädda för "oljetankers".

Jag anser att KNOP (som tickern är i USA) är det mest attraktiva som jag känner till från risk reward. Det är anledningen att jag och de flesta i min familj har rejäla positioner i bolaget. Att säga att det är "felvärderat" med 20% kanske inte låter så våldsamt intressant men detta är tvärtemot vad man tror när man tänker "offshore", "shipping" och "oljetankers" en rätt tråkig historia, men på ett attraktivt sätt.

Branschfakta:
Shuttle tankers är billigare alternativ till att dra pipeline i vattnet mellan en offshore produktionsenhet och land för olja som vanligtvis handlar om olja utanför Norge, Brasilien men även Kanada och England. Ju mindre fält och längre avstånd från land desto bättre med Shuttletankers (kallar dom ST nedan). Ju mer kostnadsmedvetna oljebolag är, ju bättre är ST.

I världen finns det ca 80 ST. Det första man måste förstå är att reglerna för ST är stenhårda. Tänk er själva, vad vi pratar om är en tanker som i grov sjö ska kunna gå nära en produktionsenhet i Nordsjön och tanka över oljan produktionsenheten lagrat. Helt andra motorer & drivsystem, helt andra pumpar, mycket dyra positioneringssystem och stabilisatorer, helt annan besättning och helt andra försäkringar. Kort sagt, en Suezmax shuttle tanker kommer aldrig få konkurrens av en suezmax vanlig tanker.

På ämnet försäkringar, jag roade mig läsa senaste årsredovisningen. KNOP har varje fartyg försäkrat för upp till 1 miljard USD om de skulle anses ansvariga för olycka, det är "bara" miljöbiten.

I branschen så finns det i princip två aktörer: KNOP och dess "förälder" (KNOP är ju en s.k utd MLP) samt Teekay gruppen. Enormt svårt för nya aktörer att slå sig in.

Reglerna säger att man bara får arbeta som ST till 20 års ålder. Det gör att det är väldigt intressant att titta på åldersprofilen på fartygen vs vad som är på order och ställa det mot förväntad efterfrågan. Marknaden är idag som jag uppfattar det närmast i perfekt balans. Räkna med minst 2 år från beställning till leverans. Teekay offshore har kommande 2 år 12 fartyg som kommer lämna ST branschen. Mot detta har man 4 tankers på order. (De har varit ekonomiskt pressade pga annan mer renodlad offshore). Det vs 80 fartyg i flottan och att speciellt Brasilien bygger ut snabbt gör att jag konstaterar att försiktigt sagt så är det en synnerligen frisk bransch under minst kommande säg 3 år. Jag skulle säga detsamma om det beställdes 10 fartyg. Man kan de facto undra vad oljebolagen tänker på för detta är ingen branschnisch där någon redare beställer spekulativt. Oljebolagen behöver ta tag och erbjuda upphandling och kontrakt och för mig ser det ut som de väntat för länge. Tro dock inte KNOP är bolaget som kommer tjäna stort på fartygsbrist. Men det gör att man inte behöver direkt oroa sig för de relativt korta kontrakten (med många optioner).

Att mäta KNOP's resultat med "coverage":
Bolaget är alltså en MLP utdelningsföretag. Men man är ett s.k 1099 företag utanför USA vilket ger två direkta fördelar:
1. Avanza handlar dom.
2. Utdelningen på 10% per år har ingen källskatt som dras utan kommer rakt in på KF och ISK.

MLPs handlar ofta om amerikanska pipelineföretag, här alltså en "flytande pipeline" och vanligtvis tittar man på deras uppgifter om -avkastning tillgänglig för distribution till andels (aktie) ägarna. Detta jämför man med själva utdelningen för att se utdelningens coverage. Rent generellt i hela branschen så kan man konstatera att det funnits en konsekvent trend att överdriva vad som är tillgängligt för utd vs vad man behöver för att förnya sina tillgångar, i detta fallet att investera i nya ST. Med det vill jag säga att 100% coverage sällan är en bra idé men också att definitionerna varierar mellan företag.

KNOP gjorde 146% coverage av utd under Q3 och bara 119% under Q4. Orsakerna att det föll under Q4 var flera:
1. Man sålde 10% nya aktier (utspädning) under Q4 för att finansiera att gå från 14 till 16 fartyg vilket gjordes mid dec 2017 samt mars 2018. Dvs vi fick smärtan av utspädning omedelbart medans vinsten i form av de nya fartygen kommer främst under Q1 och Q2.

2. ST behöver servas var 5e år, s.k dry docking. Det är stor skillnad för KNOP om det är ST verksam i Brasilien eller Norge kostnadsmässigt (transportbränsle t.or) samt stilleståndstid (3x så lång) då alla dry dockings görs i Europa. Q4 var en Brasilien historia som dessutom drabbades av både längre stillestånd + reparationskostnad på en skev propeller. KNOP har mycket omfattande försäkringar (minus självrisk) som redan nämnts så vad som händer är att en del inkomst (coverage) förskjuts snarare än att försvinna.

Direkta prognoser:
Q1 2018: Min prognos är 155 - 160% coverage baserat på jämförelse med Q3 2017 (146%) och fler fartyg vilket överskrider nackdelen av de nya aktierna som utfärdades Q4.

Q2 2018: Min prognos är över 150% TROTS en ny dry dock från Brasilien med kostnad för bunkerolja och stillestånd. Orsaken är två a) jag tror/hoppas resterande försäkringsersättning från incidenten Q4 trillar in under Q2, hittar inte att det är klart i årsredovisningen (skriven mid april). b) Bolaget får fullt kvartal från sista fartyget som droppades ner 1a mars 2018.

Q3 2018: Min prognos är 155-160% coverage med en norsk dry dock vilket alltså bara tar 18-20 dagar och inga nämnvärda transportkostnader.

Q4 2018: Min prognos är över 150% coverage baserat på två st norska dry docks.

Hela 2019: Inga dry docks (notera att vissa charter kontrakt, s.k bareboat charter flyttar ansvaret till kunden). Min prognos är för alla kvartal över 160% coverage om inte utdelningen höjs förstås.

Min tanke är att bolaget under drygt två år från Q2 2018 tar ner sin belåning vilket skapar utrymme att tidigast slutet 2020 ta nya fartyg som föräldern ev framöver vinner kontrakt för från oljebolagen (och då beställer från varv med 2 års byggtid).

Andra insatta jag diskuterar med och i viss mån även jag spekulerar i att bolaget höjer sin utdelning i början av 2019. Det är inget jag ser som självklart dock. Om det är så att föräldern vinner större antal nya kontrakt så kan det mycket väl bli så att man fortsätter vara konservativa och håller inne de beloppen för att stärka upp eget kapital delen och slippa utfärda nya aktier vid köp. Om man inte höjer utdelningen så känns det inte alls osannolik att man klarar ta kanske 4 nybyggda fartyg 2019 vilket i sig kommer stärka existerande utdelning men också underbygga höjning.

Köper man KNOP på måndag så är kvartalsutdelningen på 52 cent inkluderad medans den på tisdag handlas ex utd. Q1 rapporten som förhoppningsvis visar höjt coverage enligt min prognos ovan kommer sedan i mitten av maj.

Avslutningsvis kan man nämna att om man tycker det är lite orättvist att KNOP värderas lägre pga rädsla för ordet "offshore" så fungerar det "two ways" med dagens oljepriser avtar den rabatten gradvis vilket vi förhoppningsvis kan dra nytta av. Kom också ihåg att ST aldrig drabbades av någon kris även vid låga priser på olja. Hoppa över räkningen till ST företaget och ingen kommer och hämtar din olja = inga intäkter. Allt är inte vad det ser ut vid första anblick.

Hemsida

(ps, jag vet att det finns en del som är intresserade av den mer volatila dry bulk sektorn, håll ögonen öppna så kommer det vad jag tror är ett mycket attraktivt bolag som blogg här i slutet av nästa vecka).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar