söndag 12 november 2017

Har lagt ett par timmar läsning på Endeavour mining

Är en gammal favorit och bekanting. För att hoppa fram så ledde läsandet till att jag tog ca 4% portföljvikt i EDV på kurs 21.1 cad samt om den skulle backa och jag har kapital är beredd att gå lite tyngre.

För att fortsätta i fel ordning så kan jag nämna att det jag har svårt för med producerande guldbolag är att de inte kastar av något nämnvärt fritt kapital relativt börsvärdena. Dvs när jag tittar på dryga 2 miljarder cad och tycker de är attraktiva så är det någon form av relativ attraktivitet (tveksamt med tanke på att jag inte är uppdaterad på andra bolag i sektorn) samtidigt som jag beundrar hur oerhört väl detta bolag utvecklats under den långa tid jag följt dem dvs sen bolaget föddes. Jag kan se hur de utvecklas i riktning mot ett Randgold som har en skyhögt högre värdering.

Till det ska man tillägga att guldbolag de facto tillför kraftfull möjlighet till risksänkning i portföljen under vissa förutsättningar och lägre portföljrisk utan lägre förväntad avkastning är ett nyckelbegrepp för mig. Dock inte till priset av att jag får in bolag jag inte förstår... vilket jag inte tycker är fallet här.

Rent kortsiktigt så har EDV analytikerdag 16e november i Burkina Faso. Fokus kommer ligga på exploration vilket visar hur sunt detta bolaget är idag. Man tar sig råd att investera i plan att självgenerera den gruva man ännu inte hittat men vill starta 2022-2023 och sånt är inte tråkigt eller meningslöst före det, tvärtom så har man utan tvekan gjort mycket arbete och kommer nu börja borra och på vägen får vi förhoppningsvis först fina träffar och sen växande resurser/reserver.

Bolaget har senaste åren utvecklat vad som ser ut som utmärkt track record när det gäller att sätta gruvor i drift och konsekvent därefter leverera goda nyheter åren därpå. Samma människor som går från projekt till projekt och gör ett väldigt bra arbete. Uppstarten av Hounde är senaste exemplet och det är märkligt att se kursen inte svara på det utan istället åka ner på ett par mindre viktiga negativa nyheter typ svårare regnsäsong än vanligt, en generalstrejk som var i Mali samt att Ity heap leach kommer påverkas lite negativt av att man sparar viss höggradig malm till det fulla anrikningsverk som nu påbörjas där och blir nästa suveräna flagship i arbetet att fylla EDV med bara sådana gruvor i arbetet att närma sig Randgold typen av företag.

Värt att allmänt nämna att jag glider mot att mer och mer bli en trejder. Dvs jag kan ta snabba vinster i aktier. Ska jag då skriva om köpvärt jag ser här om jag kan vara säljare 5-10% högre veckan efter? Min fundering på det är ja under två huvudvillkor:
1. Det handlar om stora likvida bolag
2. Om jag är tydlig med att jag är trejder och att det är orsaken.

Jag skriver inte för att jag tror kursen drivs i sådana bolag, jag skriver för att på denna nivå 21.10 så tyckte jag de facto att det var ett intressant läge för mig. Det är en ögonblicksbild och att jag trejdar ur, om jag gör det beror på så mycket:
1. Jag kan behöva likviditet rent allmänt (vilket jag gör då jag dunkat in KNOP aktier)
2. Jag kan hitta något annat som är attraktivare om EDV är upp t.ex 5-10%
3. Trigger såsom investor day kan vara över och jag kan hoppas/chansa att jag ser 21.10 igen med god sannolikhet. Jag vet ju också att för mig med min breda kunskap så kommer det ständigt för mig nya attraktiva lägen. Lägen som jag då kanske slänger ut en blänkare om såsom denna.

Jag tycker jag håller hög integritet och att jag nätverkar med människor som delar den grundtanken. Sen är livet alltid fullt av avvägningar vilka jag diskuterat några ovan i den ständigt närvarande tanken om välvilja (utan att skada mig själv) om mina få men uppskattade bloggläsare.

Ska avsluta med lite kommentar om Teekay (TK.us samt TGP.us). Den förstnämnda har nyss rusat upp och jag kan gissa det kan fortsätta litet tag till på positiv press. Det är en aktie (främst TK) som svänger mycket, svängningar jag försöker nyttja till min fördel men jag kan också förstå folk som väljer äga den långsiktig rakt av. Dock noterar jag att den har en lång historik av att toppa ut när den är mycket omskriven. Jag anser mig kunna dessa två bolag väldigt bra. För mig är det solklart att TGP är den attraktivare av de två till dagens kurs baserat på mycket lägre risk. I bullscenariot (inkluderar en oljeoffshorevinkling jag fortsatt just anser vara hög risk) över 2-3 år är dock TK troligen bättre val. TGP är mitt stadiga val. Jag är tung i den, har varit tung i den och räknar med att förbli tung i den över åren framöver på ett sätt jag inte gör för någon annan aktie. TK? Jag lär vänta på nästa dipp på minst 10% från senaste topp (beroende på hur högt vi går) och sen opportunistiskt börja snitta in igen. Speciellt att den är så shortad gör den extra intressant.

1 kommentar:

  1. Intressant video om energi/teknik med Tony Sebas
    https://youtu.be/2b3ttqYDwF0

    SvaraRadera