tisdag 10 oktober 2017

Betala med PayPal och att ta ut pengar utomlands

Jag gissar många redan vet att:
1. Man ska i princip aldrig växla pengar på Forex, det är kass växelkurs och det tar tid. Istället ska man ta ut pengar bankomat med ett kort som har bra villkor för det. Tidigare var ICA kortet (idag 1.25% påslag och ingen fast avgift, dvs fortfarande bra och skulle idag ge dig USD cash i ATM i USA för ca 8.22, se Forex längst ner för hemsk jämförelse) slam dunk, numera tror jag det finns bättre om man sätter in pengar i förväg, villkoren varierar http://www.privataaffarer.se/nyheter/basta-korten-pa-utlandssemestern-920658 (behovet gäller alltså ATM uttag, inte kortköp) . Att sätta in pengar före gäller för övrigt även Norwegian kortet. Är enkelt och tillåtet att helt enkelt sätta in för mycket eller betala samma räkning flera gånger (jag har gjort det flera ggr på Norwegian för att komma runt maxgränsen de sätter på mig som låginkomsttagare..) när vi köper flygbiljetter till familjen.

Kort sagt, läs på vilken fast uttagsavgift kortet har (helst noll) samt vilket procentuellt påslag på den "perfekta digitala kursen" från MasterCard/Visa kortet har och använd rätt kort utomlands.

2. När man tar ut pengar utomlands i ATM eller betalar med kort så ska man ALLTID välja att betala i lokal valuta, dvs INTE i en uträknad SEK kurs som anges.

PayPal:
Vad jag missat tidigare är att punkt två även gäller PayPal. Finns en liten punkt under betalprocessen som hette andra växlingsalternativ eller något sånt. Fult nog anger man att jag fick förslaget typ 0.11xxx på USD kurs. Snabb omräkning visade att det var 8.47 för en USD. Men genom att klicka på minimal länk så kom valet upp att få betala i lokal valuta vilket med mitt Norwegian kort (finns bättre vid utlandsärenden men för mig är det bästa kort för inhemsk konsumtion vilket är orsaken att jag har det i kombination med att vi flyger med dom av och till) om jag minns rätt bör innebära ca 8.12 (Visa kurs) x 1.0175 = 8.26 kostnad/usd. Som kuriosa kan man nämna att Forex i skrivande stund tar 8.62 för fysiska USD.

Huvudpoängen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar