onsdag 16 augusti 2017

Nytt större utdelningsbolag i portföljen, Seaspan, SSW.us

Ni har tidigare sett mig rekommendera (att läsa om) preferensaktien här på bloggen vilket utvecklats väl och fortfarande är bra case. Nu är det dags för vanliga aktien som naturligtvis är mycket mer risk reward.

Bra artikel ute sen igårkväll som dock pga svag börs nog drunknade lite (men nog kan få genomslag om det blir bättre dag idag, dvs för den intresserade så är min gissning att aktien öppnar på dagslägsta om inte hela börsen blir allt svagare under dagen, t.ex p.g.a Nordkorea kris).

https://seekingalpha.com/article/4098725-seaspan-corp-stabilization-complete-significant-price-dividend-upside-ahead

I artikeln finns en länk till en gammal artikel som jag bryter ut så att ni inte missar den:
http://archive.fortune.com/2010/07/29/news/companies/buffets_mr_fixit_full.fortune/index.htm

Annan relevant artikel:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-15/global-shipping-industry-bounces-back-from-its-lehman-moment

I övrigt så är det ett mycket starkt negativt börstema att vi som placerar utanför EU har valutamotvind. Jag påpekar det för att det är lätt att bara passivt titta på sin siffra hos Avanza/NN och glömma att vi just levt genom ett +10% drop på USD och andra valutor.

En orsak till detta är nu att Sverige kom in med högre inflation än väntat vilket ökar risk för högre ränta = kortsiktigt starkare valuta. Men också något som försvagar handelsbalans och konkurrenskraft dvs ett tydligt negativt steg för landet. Inte den stärkta valutan men väl skälet till den. För mig är det ett mål i sig att inte investera mer än vad man automatiskt gör med bostad etc i landet Sverige och jag försöker i viss mån koppla bort valutaeffekter både i med och motvind, eller åtminstone vara mycket medveten om dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar