söndag 6 augusti 2017

Jobbigt intressant....

I ett tidigare blogginlägg så la jag ut en video om hur vi med all sannolikhet står inför enorm förändring inom energi och transportmarknaden.

För mig som mining, energi och framförallt shipping investerare så var det en jobbig video. Jobbig för att jag inser att om detta sker så kommer det vara väldigt lätt att förlora väldigt mycket pengar som investerare. Jobbigt också för att det inte är helt självklart att det ens med god och tidig insikt blir lätt att hitta nya områden att tjäna pengar.

Som heltidsinvesterare så har jag lyxen av mycket tid att grotta ner mig i intressanta områden och detta intresserade mig mycket ur perspektivet att jag behöver förstå när och hur dessa förändringar kommer och hur jag kan följa resan och tecknen under resan dit.

Jag har ytterligare en video som är... jobbigt intressant.. och jag uppmanar er återigen att titta.. för jag tror många av er kommer ha stor nytta av det både i yrkeslivet och som investerare. Dels för kunskap men också för att vara förändringsbenägna.

Hoppa fram till 6.30 in i videon samt förstora till helbild nere i högra hörnet. Jo, en bonus.. jag garanterar att ni kommer skratta under videon.. 

2 kommentarer:

  1. Otroligt intressant, detta kommer få mycket stor påverkan på våra portföljer över tid. Att bara lägga aktier i byrolådan och glömma dem kan vara mycket farligt. Som utdelningsinvesterare är ju frågan vad som är långsiktigt hållbart. Kanske ska hålla sig till fastigheter och mat. Castellum och axfood?? Viktigt är iallafall diversifiering. Shipping känns som att det kan hända mycket inom, vill inte sitta fast i bolag med gamla fartyg allternativt stor skuld, de måste kunna uppgradera när det krävs. Hur ser du på detta?
    Med vänlig hälsning, Frank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så.. jag tror vi har 3-7 år på oss med dagens shippingföretag lite grand beroende på om man mäter när jag tror själva förändringen de facto syns (i sådant som bensinförbrukning) eller om mäter när risken uppstår att folk börjar prisa in förändringarna. Men det är en vag gissning utifrån hundratals timmar läst & funderat senaste veckorna.

      Vad jag personligen tänker är att jag måste använda de kommande tre åren till att hålla den uppskattningen uppdaterad allteftersom vi ser utveckling samt att använda tiden till det svåra att leta områden där man kan tjäna pengar vilket är ungefär lika svårt som att hitta rätt kobolt bolag som någon frågade om utan att få ett svar. Vi har en miljö där nya tekniker slåss om vem som ska vinna resp misslyckas samtidigt som priserna faller på teknologin som vinner. Inte min traditionella typ av favoritinvestering.

      Så du pekar på att välja tråkiga säkrare saker som fastigheter och mat, jag skulle kunna lägga till läkemedelsbolag.. och det är ett sätt. Å andra sidan så är min mycket bestämda åsikt att Sverige är urtypen av en lånefinansierad tillväxtbubbla och att detta landet inte är något jag tror så mycket på framöver vilket gör att åtminstone fastigheter är något jag helst passar på. Illa nog med de 8-9 mkr jag redan har i det för tillfället genom storstadsvillan.

      Summa är att det bara är att grunna vidare på hur man ska lägga upp saker efter 2020 eller när det nu blir. 2022 säger ju Toyota, kanske är det brytpunkten när detta slår genom på allvar, när solid state batterier eller liknande slår genom hos tung aktör såsom Toyota.

      Radera