torsdag 31 augusti 2017

Jag har ökat i Norbord inc

Jag har fortsatt studera detta bolag samt vad som händer i USA. Jag kan inte se annat än att detta bolag som redan avkastar stora mängder fritt kassaflöde som man snabbt betalar av sina lån (lågt skuldsatta nu) med samt snabbt höjer sin utdelning, att det kommer fortsätta öka sina vinster.

Bolaget har en historik av stora extrautdelningar.

Jag har också gjort en del extra research och samtal på om det verkligen blir behov av att byta ut golv och väggar och det råder ingen tvekan om att det behövs. Spelar egentligen inte så stor roll vad som ligger, vi pratar långvarig väta på golv och väggar och sådana här material dominerar helt enfamiljshus (till skillnad från flerfamiljhus där det är mkt mindre).

Förstå att detta bolaget är stort och marknadsledande, mycket hög lönsamhet och deras produkt har historiskt ett rörligt pris som varierar med relationen utbud och efterfrågan.

Vidare är det så att bolaget just nu expanderar med nya fabriker.

Den som lyssnar på conf calls från tiden före Harvey kan höra om att kunderna uttryckt oro inför att få tillräcklig "tilldelning" 2018. Den som ändå var på en sådan marknad.. Jag tror inte jag köpt mina sista aktier.

Investera i olycka? Nej, inte som jag ser det, människors hem måste byggas upp och marknadsekonomi fungerar så att priser stiger för att locka till sig ny produktion och inte minst detta bolaget har genom pågående expansion bidragit till en något mindre prisuppgång.

Dessutom står det alltmer klart att detta kommer betalas på federal regeringsnivå utöver den fond Texas själva har på 10 miljarder dollar för "a rainy day". Vi pratar ju om en av de rikaste regionerna i en av de rikaste länderna.

Jag skulle verkligen uppmana er att läsa på lite grand här. Jag tror vi pratar om något riktigt stort och tåget har inte på något sätt dragit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar