tisdag 15 augusti 2017

Golar LNG, GLNG.us

Jag har varit ur den aktien ett tag men nyss gått in igen.

Som ni kanske minns handlar moderbolaget GLNG om:
1. Tillverka LNG, dvs division FLNG där första uppstart är precis runt hörnet offshore västrafrika.
2. Transport av LNG med fartyg
3. Återgasifiering via s.k FSRU åt kunder (samma som Höegh)
4. Samt dotterbolaget GMLP

Samtidigt som jag fullständigt älskar möjligheterna med deras FLNG då allt tyder på att det är det överlägset billigaste sättet att tillverka LNG genom att man bygger "fabriken" billigare på varv än på land i säg Afrika samt då man kommer åt väl kända offshore fyndigheter som fram till nu varit värdelösa (typ välja och vraka och närmast oändliga möjligheter att växa...) och allt det i direkt partnerskap med stora Schlumberger... så är det ändå så att detta är en väldigt kapitalintensiv verksamhet och bristen på kapital både bromsar GLNG och tillför känslighet om småsaker går fel i någon av branscherna ovan.

Kanske är det därför GLNG är en rätt hårt shortad aktie trots att shortarna rimligen måste veta att om FLNG uppstarten går rätt så riskerar de förlora skjortan... när kapital flödar till och marknaden börjar titta på att projekt 2, 3, 4 osv som redan är identifierade helt plötsligt kan trycka på startknappen på ett realistiskt sätt. Projekt som för övrigt kostar över miljard usd styck..

När man pratar LNG så pratar man antal "trains" vilket ungefär betyder produktionsenheter i en fabrik. Dvs är man igång med 4 trains så är det dubbelt så mycket producerad som 2 trains..

Första båten Hilli Episeyo ska som sagt inom kort segla från varvet i Singapore och har just 4 trains men kontrakt på att köra 2 st av dessa till att börja med. Man vet dock redan att fälten man drar från lätt har kapacitet för alla 4. Ägaren har sagt att först vill vi se allt fungera med 2 st sen kan vi investera i ökad kapacitet. En kapacitet som då alltså för GLNG redan är klar. Ta denna siffra med en nypa salt men jag har sett uppgifter att om alla fyra rullar så är det en IRR (årlig avkastning) på 40%.. Golar LNG (parent) har totalt ett börsvärde på ca 2 miljarder usd vilket ger er en hum om kraften i om detta fungerar enligt plan och det sen följs av typ 1 till per år som diskuterats.

Varför klev jag då av tidigare, varför tog jag vinst?

Svaret på den frågan är den pressade ekonomin i kombination med att de har tappat två kontrakt på GMLP (dotterbolaget) nivå för äldre FSRU's, dessutom krånglade ytterligare ett kontrakt med en ny FSRU i Ghana på föräldranivå vilket nu är domstolsärende. GLNG har inte riktigt råd med sånt här..

Vad fick mig att gå in igen?
1. Vi närmar oss FLNG uppstarten säg om 10 veckor.
2. Läget på spotmarknaden för LNG fartyg (samt möjlighet att få långa kontrakt) ljusnar vilket motverkar ovan nämnda problem.
3. Logiken säger att de borde hitta kunder till sina FSRUs... detta är en mycket frisk marknad i sig om än med långa ledtider och deras två beg borde vara mycket konkurrenskraftiga.
4. Kursen har kommit ner mycket lägre än jag hade trott, strax över 20 usd.

Man behöver förstå att detta är hög risk hög chans på ett sätt som är lite ovanligt för 2 miljard usd företag... men uppsidan om de börjar spotta ur sig nya FLNG fartyg.. är närmast löjlig och de har visst konkurrensskydd genom att varvet som gör denna innovativa konvertering av gammalt LNG fartyg (snarare än nya stora dyra monsteranläggningar) inte får arbeta med andra. Partnerskapet med Schlumberger är rimligen också ett oerhört starkt kort.

Senaste presentation: http://hugin.info/133076/R/2117043/805813.pdf

Före konvertering..


Efter...



Hilli Episeyo was converted from a 1975 built Moss LNG carrier with a storage capacity of 125,000 cubic meters. Sponsons were added on both sides of the hull to house the topside equipment comprising of pre-treatment systems, four PRICO single mixed refrigerant liquefaction trains, boil-off gas compression and offloading equipment. 
The Hilli Episeyo is designed for a liquefaction capacity of about 2.4 million tons of LNG per annum.
Chris Ong, CEO of Keppel O&M said, "Compared to newbuilds, converted FLNGVs are significantly more cost-effective and faster to market, without compromising safety and processing capabilities."
Oscar Spieler, CEO of Golar LNG said, "Being at its final leg towards completion, Hilli Episeyo represents a game changer in the LNG industry with its fast track, low cost project execution.”
With the global push towards cleaner energy, demand for natural gas is expected to increase significantly. FLNG solutions enable operators to overcome the geographic, technical and economic limitations of developing natural gas resources located in marginal fields, while FSRUs help reach consumers in remote areas.

En avslutande risk till värd att nämna: Notera att aktien är svag inför rapporten. Sånt är alltid suspekt i den värld vi lever i. Men.. vi sysslar ju med riskkapital...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar