tisdag 15 augusti 2017

Flex LNG, investera med en legend

En och annan av er borde känna igen John Fredriksen, norrmannen är en av världens främsta shippinginvesterare genom tiderna och även om han haft bekymmer med Seadrill senaste åren så pratar vi om en av världens 100 rikaste personer med stora intressen i bolag som Frontline, Golden Ocean och laxodlingsföretaget Marine Harvest.

Nåväl, jag har som ni noterat lagt mycket tid på LNG senaste åren och på det hela taget har det lönat sig mycket väl. Grundorsaken till det är att LNG som energikälla expanderar mycket snabbt som ett renare alternativ till kol i främst Asien. Vi pratar om runt en 50% produktionskapacitetsutbyggnad under 2017-2020.

Min och en del andras åsikt (men inte allas..) är att den LNG som erbjuds också kommer förbrukas. OM det sker så uppstår med all sannolikhet en punkt 2018 när världens LNG fartyg inte räcker till trots en rejäl orderbok. Samtidigt kan nya fartyg som beställs knappast levereras innan 2020.

John Fredriksen har skapat ett företag som inget annat. 6 stycken (världsflotta ca 500, varav dock många äldre och dyra i drift) toppmoderna LNG fartyg utan kontrakt på beställning för leverans 2018 - 2019. 20% handpenning ner och 80% vid leverans gör att det är enormt leverage. Faktum är att av kommande fartyg på order så är bara 11 st utan långtidskontrakt och Fredriksen har alltså 6 av dessa.

Vad jag chockades över vad när jag började inse hur mycket effektivare dessa fartyg är jämfört med äldre generationer.

I korta drag är läget så här: Marknaden kan betala följande dagshyra för de fyra generationerna olika typer LNG fartyg och ändå ha samma slutkostnad:

1. MEGI e 2016 (Flex LNGs): 60 tusen usd.
2. TDFE 2009-2015 (GLNGs största del): 45 tusen usd
3. Modern steam: 2004- 2009: 30 tusen usd
4. Äldre steam 2003 och tidigare 20 tusen usd

Notera att Flex gjort PPs på 11.50 och 12 NOK för att finansiera sig så här långt och att NOK då var starkare mot USD. Nu har bolaget flyttat till stora norska listan (ticker FLNG) men är lite bortglömt och handlas på ca 10.30 nok. http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/04/Stor-interesse-for-emisjon-i-Flex-LNG

LNG  spot transporter är till del säsongspåverkade så jag positionerar mig NU inför höst och vinter.

För er egen research:



LNG Market Outlook: Paradigm Shift or Business as Usual?

Speaker:Jefferson Clarke
Designation:Head LNG Commercial Analytics
Company:Poten & Partners (UK) Ltd.
Presentation Doc:Day 1 1400 PM - Jefferson Clark.pdf
Audio Remarks:

Maritime LNG Infrastructure - The Next Generation of LNG Carriers

Speaker:Jonathan Cook
Designation:CEO
Company:FlexLNG
Presentation Doc:Day 1 1455 PM Session - Jonathan Cook.pdf
Audio Remarks:


http://gersemiresearch.com/wp-content/uploads/2017/07/2017.07.27-LNG-sector-update-BUY.pdf
Day 1 1455 Jonathan Cook.mp3







Day 1 1400 LNG Market Outlook Paradigm Shift or Business as Usual.MP3





11 kommentarer:

  1. Märkligt.. Hittar ingen rapport för Q1 2017....

    Har du några aktuella tankar kring Höegh?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flex hemsida är under all kritik. All information, inkl presentationer bör sökas genom att gå till Oslo börs och söka på FLNG och även det är lite komplicerat då bolaget uppgraderade till stora listan nyss. Men historiska rapporter är av begränsat värde på det bolaget.

      Om HLNG så är några tankar:
      1. Fortsatt suveränt bolag i rätt bransch, kursmässigt lite drabbat av att det var ett tag sedan senaste ordern och för oss svenskar valutan på det. Även utdelningen bidrar till känslan att man sakta backar.
      2. Kursen blir lätt lite tråkig med lägre volatilitet än annat. För mig så innebär det av och till att jag använder dem som bankkonto, dvs jag hämtar pengar där när jag ser andra tillfällen..
      3. Möjligen är det ett kortsiktigt problem att Golar-bolagen nog är rätt desperata att vinna 3 st FSRU kontrakt.
      4. Lite svagare kvartal väntar pga en av HLNGs FSRU's som i väntan på att starta upp kör på en ännu rätt svag spot marknad för LNG transport.

      Radera
    2. Nästa trigger utan tvekan att de vinner nytt kontrakt.

      Radera
  2. Hej och tack för en bra blogg!
    Jo jag undrade vad du tror om Seadrill? Kommer dom klara sig eller blir det kk?
    Jag köpte på mig en post i våras sedan dess har det ju inte gått så bra..
    Skulle vara väldigt intressant att få veta vad du som är så duktig tycker!

    Ha d bra!
    Mvh Linus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara sett rubrikerna och andras kommentarer om att det rullar mot konkurs. Men man vet aldrig med John Fredriksen, kan vara chicken race in i det sista med obligationsinnehavarna för att få de göra nedskrivningar.

      Bolagets tillgångar är ju väldigt moderna och kommer ju finnas kvar i någon form av bolag.

      Det närmaste jag kommer komma i beröring av Seadrill är visst bevakande av ett leasingbolag som har riggar utleasade till Seadrill. Inget jag äger, vet att vissa duktiga shortar det.. men allt kan ju snabbt ändras.

      Radera
    2. Tackar vänligast för svar!

      Radera
  3. Tjena är du sugen att ge din åsikt kring Flex nu efter alla stormar osv som eventuellt kan påverka naturgas priser mm. Mvh (målkurs 2018?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min åsikt har inte ändrats någonting vad gäller Flex LNG. Jag har ingen riktkurs men jag kan ge dig den risk som nämns och en "djup" artikel som argumenterar varför den risken inte ska hända.

      Risken som skulle kunna hända är att gas i USA inte produceras i tillräckliga mängder, gas blir dyrt i USA och att det inte förmår rubba billigt kol i Asien.

      Denna artikeln från utmärkta RBN energy avhandlar det ämnet, USA badar i gas, bara pipelines som fattats, men det är nu snart klart.

      https://rbnenergy.com/communication-breakdown-forecasted-us-gas-supply-growth-to-face-market-reality

      Kort sagt gas borde vara billigt och prisa sig in i marknaden så att alla LNG tillverkare går på full kapacitet. Kom ihåg att större delen av deras kostnader (ex gas) är fasta s.k sunk costs. Låga rörliga kostnader.

      Radera
  4. Jag igen, kan du utläsa nåt av vem det är som pressar ner kursen allteftersom, känns som nåt är på gång? Nytillskott av pengar? Förseningar eller vad tror du?
    Ha en fortsatt bra dag och tack för ditt bloggande, det uppskattas! Mvh

    SvaraRadera
  5. Hej igen! Det var jag som skrev tidigare och undrade om Seadrill..
    Idag kom nyheten alla väntat på men jag förstår inte riktigt...Betyder det att dom klarar sig eller har dom gått i kunkurs? Hade du hoppat av här om du ägde en post?

    https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/09/13/seadrill-ansokt-om-konkursskydd-nuvarande-agare-far-2-i-plan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Hemskt ledsen, jag är för tillfället fel person att kommentera. Har studsat runt i flera olika länder senaste dagarna och hinner knappt med mina egna aktier o trading.

      Kort sagt, jag kan nog tyvärr inte tillföra mkt om Seadrill's läge.


      Om FLEX LNG. Det är spekulationer i marknaden vad jag såg på Hegnar om att de behöver dra in pengar och logiken säger rabatt på kurs. Men.. kursen är redan långt under tidigare PPs så jag gissar Fredriksen löser det hela och bolaget har dementerat att det är på G.

      Radera