torsdag 6 juli 2017

Spekulationerna om CPLP's kommande utdelningshöjning tilltar

http://www.stockwatch.com/Chart/Advanced.aspx?time=1&symbol=CPLP&region=U

Jag har ju nött den idén här eftersom jag tycker det och TGP är de "enklaste" casen med bästa risk reward jag sett.

Är ju lite segt medans man väntar men bra utdelning under tiden underlättar. I mitt tycke så är TGP (Teekay LNG) fortfarande i straffsparkläge och vad gäller CPLP så är det solklart för mig att nu hålla min "supersized" position i väntan på minst 1 och troligen flera kommande kvartalsrapporter. Fortfarande straffspark och jag ser folk som köper nu... pga tekniskt utbrott. Inte min stil.. jag köper när den är seg och tråkig eller på rekyler.. men folk är olika.

2 kommentarer:

  1. Vore intressant att få din kommentar till den oförändrade kvartalsutdelningen dina förväntningar på conference call på fredag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lat och tar ett mail (till grupp investerare) jag skrev morgonen efter det beskedet om utdelningen:
      ------
      Pressrelease ut igår om datum för rapport och conf call nästa fredag (de kör alltid fredag) och efter stängning om oförändrad utd 8 cent.

      Jag vet inte exakt vad jag skrivit var.. men generellt var min skrivna åsikt 25% chans detta kvartalet och resten nästa kvartal för utd höjning till minst 10 cent (idag 8) och att key trigger är avklarad re-finansiering.

      Fortfarande en god chans tror jag att de vid rapport och conf call nästa vecka meddelar re finansiering klar, något som isåfall kommer vara kursdrivande.

      Övergripande mål för CPLP management är att höja vid dropdowns av fartyg. Dvs det är inte bara re finansieringen som är fokus för dom även om det är triggern. Man vill ha råd både att göra en stor engångsamortering för att få ett stort nytt 5 års lån (re finansiering) samt att samtidigt droppa bunt fartyg och då höja utdelningen.

      Man väntar alltså på ögonblicket då man har lagt så mycket pengar på hög att det räcker till båda.. 142 musd i kassan förra kvartalet, frågan handlar enbart NÄR man har tillräckligt för att köra denna tri-händelse: refinansiering & dropdown & (av bankerna godkänd utd höjning i förhandlingen om refinansieringen där man naturligtvis vill ha låg ränta).

      Förstå att man delar ut 1/3 av sitt kassaflöde, resten går till att bygga för ovanstående. Det är en av de säkraste spekulationer jag sysslat med i min karriär. I mitt tycke ett kanon case och är man inte investerad och vi får en svacka pga vad som nu hände så hade jag funderat noga. CPLP är ett tämligen modest belånat företag som delar 8.5% utd och staplar ytterligare typ 17% på hög på årsbasis. Dröjsmål är inget att oroa sig för, gläds istället för att aktien de facto utöver god utdelning gått bra och mer kommer.

      Radera