torsdag 1 juni 2017

Större innehav för mig

Vi har som ni säkert märkt haft en smäll högavkastande shipping. Jag läste just en artikel att det inte bara är detta utan även högavkastande reits (fastighetsbolag) och oljeinfrastruktur MLPs i USA som tagit stryk medans placerarna går till stora tech bolagen.

Vad jag gör är att jag går mer mot en åtminstone för tillfället närmast renodlad utdelningsportfölj inom shipping i bolag jag känner väl är trygg i. Att jag gör så beror även på att sommaren närmar sig, skadar inte att ha lite stabilare och likvidare bolag. Så här ser min totala portfölj ut alla konton just nu:

1. Teekay LNG: TGP:us
Kommentar: Utdelning i skrivand stund 56 cent/år eller 3.7%. Jag förväntar mig att detta tripplas per maj 2018 och därefter fortsätter öka stadigt med marknadens längsta kontraktunderbyggnad inom LNG fartyg leasing. En gåta hur folk kan äga GMLP/DLNG snarare än TGP.

2. Höegh LNG, HLNG:Oslo
Kommentar:Runt 5% årsutdelning och redan klar pipeline av FSRU uppstarter för 2018, mer kommer förhoppningsvis. Finansiellt mycket starkt bolag. IDR strukturen förmånlig.

3. Teekay inc, TK.us. Nytt innehav sen en tid tillbaka, för tillfället lite uppblåst i storlek med GAV 6.40. Målet att sälja de dyraste inom kort och sänka både storlek och GAV. Ägs då Avanza vägrar TGP köp. Delar i skrivande stund 22 cent/år eller ca 3.6%. När TGP höjer till 1.65/år så får TK kassaflöde om ca 1 usd/aktie. Detta stiger pga IDR snabbt vid högre utdelningar. Problamatik med oattraktiva Teekay offshore och Teekay Tankers drar ner, tillsammans med usel kommunikation vad gäller plan för TGP utdelningshöjning.

4. Capital Product partners. CPLP.us Ytterligare ett play på att tidigare sänkt utdelning ska höjas efter att bankerna fått genom sitt krav om att man först ska lägga mycket pengar på hög för att få nya lån, dvs liknar TGP men har inte alls den långa kontraktsstrukturen, å andra sidan, redan idag ca 9.6%/år.

5. Safe Bulkers pref C/D. SB pref C/D. 10.5% från bolag som blir allt stabilare även om bulksjöfart för tillfället ser lägre rater. Utöver utdelning räknar jag med kurstillväxt på kanske 10% kommande året om det går som jag önskar.

6. GasLog moderbolag: GLOG:us 4.3% i LNG i stabilt bolag (så länge inte SHELL kursar). Utdelningen bör öka varje år framöver genom mycket förmånlig drop down och IDR struktur/förutsättningar med dotterbolaget GLOP. Men detta är i viss mån också ett play på att moderbolagets okontrakterade fartyg får nya kontrakt på den LNG transport marknad som bör ljusna kommande år (enligt plan). Om det sistnämnda sker så bör man kunna räkna med rätt stor kursuppgång utöver höjd utdelning.

Inget av ovanstående bolag drar källskatt, dvs bara en portfölj som ovan går noll så är den egentligen väldigt attraktiv. Jag äger den naturligtvis dock för att jag tror den ska gå upp i värde också.. speciellt då vi just har en rekyl i bolagen till vad jag tycker är låga priser.

Avslutningsvis. Kan saker gå snett så att mina förhoppningar för ett enskilt bolag inte slår in? Absolut, aktier är riskkapital. Vill man undvika risk helt (nåväl...) så finns det statsobligationer/bankkonton med noll eller negativ ränta. Eller det utmärkta, utmärkta alternativet att amortera på lån.

5 kommentarer:

  1. Hur ser du på Golden Ocean och Scorpio under 2017-18?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Golden Ocean är ju bästa Dry bulk namn för större fartyg och SALT för mindre fartyg.

      Extremt volatila och mycket intressanta att trejda, så ser jag på dem nu. LPG aktierna samma sak. Fundamenta kan tala för att man ska äga dessa också på lång sikt men.. resan kommer ju vara skakig.

      Just nu har många attraktiva utdelnings case kommit ner i pris och vi närmar oss sommar så det är varför jag just nu i alla fall lägger vikten på det.

      Min bedömning är att fundamenta för både dry bulk och LPG rör sig åt rätt håll. Vissa nybeställningar har gjorts inom dry bulk men än så länge hanterbart. Valet i Sydkorea kommer medföra ökad naturgasanvändning på bekostnad av kol, men pga pris ännu så länge begränsat och kol är tro det eller ej fortsatt en tillväxtbransch i Asien. Kommer det fortsätta så? Det är något att bevaka noga, så även stålkonsumtionen och tillväxten.

      Radera
  2. Hur ser du på ett bolag som Stolt Nielsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte samma tjänster när det gäller genomgång av norska shippingföretag som när det gäller USA noterade, vilket gör att det är svårare för mig att t.ex snabbt slå fast hur bolaget värderas vs substansvärde baserat på dagens skeppvärderingar. När det är sagt så verkar själva verksamheten väldigt intressant med produkt/kemikalietankers samt deras arbete runt mindre LNG transporter vilket jag tror är framtiden. Det är inte otänkbart att jag lägger mer tid på dem framöver.

      Radera
  3. Spännande att se om blockaden av Qatar ger någon effekt på LNG-marknaden. Än så länge är det för tidigt att säga. Qatar är en av världens största exporter av LNG och det rapporteras redan om att visa fartyg har fått problem/blivit stoppade. Japanerna är väll så gott som helt beroende av importerad gas. Det geopolitiska läget är väldigt skört.
    För FSRU-bolag som t.ex. Höegh är väll risken närmast att andra bolag, med osäkrare kontraktspartners, som Golar får fler kontrakt terminerade i förtid vilket plötsligt gör att det finns ett litet överskott på FSRU-enheter på marknaden och därmed omöjligt att få till nya avtal med bra marginaler.

    SvaraRadera