fredag 30 juni 2017

Nytt innehav utdelningsportföljen Seaspan pref G

Justerat för att kvartals utd bara är ca 3-4v bort så ger den ca 10% årligen. Stamaktien verkar ha vänt och det finns positiva tecken inom container shipping. Kurs jag tagit 21.10

Rent generellt närmar vi oss nu kvartalsutdelningarna för många sådana här bolag och jag tycker om att helt enkelt räkna av större del av kommande utdelningen från börskursen för att få en mer korrekt bild av vilken avkastning jag låser in.

Samma attraktiva läge om man t.ex lyckas köpa Safe bulkers pref C eller D för t.ex 18.85 (tålamod...) och kan räkna av säg 40 cent av kvartalsutd 50 cent (3v bort) för netto 18.45 vilket vid 2 usd/år ger 10.85% + i mitt tycke hygglig chans till kursuppgång på lika mycket på ett år (nominellt värde på preferna är oftast 25 usd) i hygglig bulkmarknad på bättringsvägen. Funkar perfekt för 5-10% av portföljen tycker jag.

Seaspan pref senaste utd var 26 april och SB prefs 20 april så ca motsvarande datum i juli gäller. Jag har inte exakt men det är ju god marginal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar