fredag 2 juni 2017

Kanada juniorer & Purchaser!

Noterar att bloggandet i Sverige om Kanada juniorer stärkts upp rejält. Jätteskoj, Purchaser dvs en av de absolut duktigaste krafterna inom Jordanfonden är igång med bloggande: http://www.purchaser.se/

Jag har lagt till bloggen i bloggrullen och kommer med intresse läsa vad som skrivs. Shipping lär vara min huvudsektor för överskådlig framtid men jag har mina rötter i råvarusektorns juniorer där jag byggde min aktieportfölj under en tid när det var medvind i sektorn. Därefter följde några år av istid skulle jag säga. Självklart kommer jag med intresse följa om det återigen blir någon form av medvind i någon av subsektorerna inom råvaror. Kommer isåfall säkerligen inspireras av Purchaser.

Vad man måste förstå med både råvarujuniorer och shipping är att det är extremt volatilt vilket för mig är något positivt! Men det gäller kunna använda volatiliteten till något positivt och nyckeln till att göra det är i mitt tycke främst konsten att sälja... och då sälja trots den eviga förhoppningen om guldet vid regnbågens slut.. behärskar man det så kan man tjäna pengar i dessa volatila sektorer och det går att tjäna mycket.. Om man inte gör det så har man två val, fundera noga genom vad i ens eget huvud som förhindrar rationella beslut... eller låta bli.

Jag tror vi är ett antal placerare som med tillkommande grå hår blivit rätt duktiga på detta genom att lära oss den hårda vägen. Ska bli intressant att läsa Purchaser framöver.

2 kommentarer:

  1. Blir det någon tid över att följa zink och zinkbolag? Utbudssidan ser tunn ut framöver för Zn.

    Jag äger Tinka, Vendetta, Darnley Bay och Solitario.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får se. Men låt mig betona att bloggen är öppen för läsare att maila in gästinlägg. Inte minst vore det skoj om zinkbolag.

      Det behöver inte vara så avancerat. Mailen är ju originalbraila at yahoo punkt com.

      Radera