fredag 9 juni 2017

En stor amerikansk mäklarfirma har inför dagens handel släppt en mycket negativ rapport om Teekay gruppen

Jag vill att ni ska veta det och att det lär bli något av ett blodbad.

Jag har inte läst rapporten men sett nyckelutdrag ur den och min slutsats utifrån är att fokus ligger på Teekay offshore och att de kan få stora problem med att finansiera pågående tillväxt och att det kommer sätta press på moderbolaget TK.us. Riktkurs på dem från 8 till 3... TOO från 5.5 till 1.5..

Man toppar upp detta med en i mitt tycke helt vansinnig åsikt att TGP inte inom överskådlig tid kommer höja sin utdelning och sänker riktkursen även på dem från 18 till 15.

Offshore delen har hela tiden varit den bekymmersamma delen med moderbolaget TK. Det var därför jag svurit så mycket över Avanza som blockerat TGP. Med oljan ner så har analytikern en poäng att det försvåras för TOO och därmed TK. Jag tror det blir oerhört stökigt och jag vill med detta inlägg varna för att nedgången kan bli djup och inte bör spekuleras på annat sätt än via TGP. Jag har sett Morgan Stanley's sådana här våldsamma riktkurskast tidigare, precis som med TK så brukar de föregås av hög omsättning där jag gissar utvalda klienter får chansen gå kort/sälja men budskapet är, underskatta inte firmans påverkan kurserna idag och kommande dagar oavsett om det är rätt eller fel. De flesta av deras kunder kommer agera först och fråga sen gissar jag och poängen är att det så här kortsiktigt kommer vara omöjligt att motbevisa dem oavsett.

Är man ägare av TGP så är min åsikt oförändrad, utdelningshöjning maj 2018. Om något så bör man komma ihåg att höjd utdelning där är något som stärker upp moderbolagets TKs ekonomi.

RED efter börsdagens slut:

Svar på mäklarrapporten från Morgan Stanley:
https://seekingalpha.com/article/4080408-teekay-corporation-strong-buy-flawed-report-driven-selloff

Jag skulle bara upprepa att TOO och de FPSO's som finns i moderbolaget TK är mindre attraktiva tillgångar, inget snack om det. Vad som är attraktivt är TGP aktierna och IDR på dessa.

Läget nu efter det som har hänt?
Jättesvårt, jag gissar att kombinationen av återköpande shortare och artikeln ovan drev TK tillbaka. Som TK ägare har ändå läget försämrats:
1. TOO stängde ner 22%, deras preferensaktier stängde ner 6-10%, det är inte bra för ett bolag som regelbundet förhandlar om finansieringar och re-finansieringar och logiskt ökar risken att TK måste ta mer ansvar gentemot bankerna för TOO.
2. Genom att TGP/TK i princip uteslöt utdelningshöjning i närtid på TGP så har man gett shortsäljare av TK grönt ljus utan hotbild. Jag är mycket kritisk mot det, tyder på naivitet och kostar TOO och TK mycket pengar.

TGP förblir det säkraste sättet att placera för den högst troliga utdelningshöjningen. TK är mer spekulativ. Jag följde personligen för-handeln i TK och la tre stycken ordrar strax under nivåerna där. En av den gick in på 5.23 och jag har sålt den och lite mer på nivåer strax över 6 usd. Jag har istället viktat upp CPLP lite till på Avanza. Det känns som en perfekt aktie under sommaren för mig. 9.4% utdelning som är täckt flera gånger om och där utdelningshöjning inom 4 månader är högst trolig. Just nu pga tidsaspekten troligen och redan idag fantastiska utdelningen t.om bättre än TGP i mina ögon. Eller snarare, båda dessa case är i mitt tycke väldigt attraktiva. TGPs långa kontrakt inom LNG är inte dumma.. det är å andra sidan inte heller CPLPs viss kommande spotexponering just viktat mot MR produkttankers heller..

Puuh, skönt att denna krävande dag var över... är ändå nöjd med att jag också hann blogga i god tid om vad som var på gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar