lördag 13 maj 2017

Ekonomi & börs only

Efter en tids funderande har jag kommit till slutsatsen att jag lägger för mycket meningslös kraft på politik och saker som ändå bestäms genom mediakampanjer och starka maktstrukturer snarare än genom någon form av seriöst folkstyre.

Slutsatsen för mig är att jag måste anstränga mig att bry mig mindre om vad jag ändå inte kan påverka :-) och lägga ytterligare tid på det jag verkligen kan påverka och det som hjälper de mina att klara sig bra i en alltmer komplicerad värld.

Det innebär mer av aktier, ekonomi och research.. eller om ni vill, back to basics här på bloggen vilket säkert glädjer de flesta som läser. Jag kommer kanske krydda det med något annat överraskande, nämligen diskussioner om utbildning och språkkunskaper i takt med att det spelar en allt större roll i denna familjen.. vi får se. Ytterligare bloggämne lär vara allt som berör liv utanför Sverige fast då utan att kommentera skälen till varför det känns viktigt :-)

Huvudfokus kommer vara shipping men det är mitt mål att inte bara bara köra en bransch. I praktiken är jag heltidsplacerare och det ska finnas tid för mer än en bransch. Högutdelande andra branscher för utdelningsportföljen har ni redan sett hyggligt lyckade resultat av och jag vill inte utesluta att jag framöver även kommer hålla på mer med råvarubolag igen om jag hittar intressanta case.

Likheterna med "farlig shipping" finns där i att det går att tjäna mycket pengar om man tajmar det rätt och följer bolagen noga. Det återstår att se om jag hittar intresset och motivationen för det men uteslutet är det inte och utan tvekan är det mer konstruktiv sysselsättning än att bli överdrivet irriterad på politik. Jag har en så lång historik med råvaror att det teoretiskt borde ge mig ett visst försprång.

Jag är ju bara människa och är faktiskt stolt över att jag har förmågan att både utveckla åsikter och ändra beteende eller åtminstone försöka göra det :-) så vi får se hur det går, men ett sätt att försöka spika det är att skriva denna blogg, och ja, bloggen lär rulla vidare i övrigt. Ibland med lite tätare inlägg och ibland lite mer sällan, kanske speciellt nu då det är dags att ändra lite igen.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna vilja se en tydligare uppdelning mellan utdelningsaktier du ser som långsiktiga köp och vilka du ser mer som kortare investeringar.

    För mig är det lite svårt att hänga med i alla svängar hit och dit och är mer intresserad av aktietips som man kan stoppa i portföljen och behålla några år.

    Vad gäller politiska saker så har jag tänkt som dig att det tar upp för mycket energi ibland, så visst det är nog bra att hålla det på en lagom nivå. Trist att vårt land styrs av inkompetenta nötter dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med!

      Radera