fredag 7 april 2017

Väl värt att känna till om Dry Bulk

Nyligen inträffade en allvarlig olycka som inte rapporterats mycket om utanför fackpressen.

Ni kan läsa den senaste diskussionen här: http://splash247.com/attention-turns-polariss-19-converted-bulkers/

Några av er kanske känner till att innan Exxon Valdez olyckan så hade oljetankers inte dubbla skrov/tankar utan det krävdes den olyckan för att nya lagar skulle komma. Runt 60-70 st av dessa gamla tankers byggda tidigt 90-tal som blev förbjudna för olja konverterades till s.k VLOC, Very Large Ore carriers och sattes in på som transportörer av järnmalm från Brasilien till Kina. Främst bland rederierna som gjorde detta var Polaris från Sydkorea. Man har nu kört dessa gamla fartyg i 25-30 år och vad som tycks ha hänt är att kanske 100 mil från Sydamerikas kust så sprack skrovet upp och vatten tog sig in. På ca 5 minuter fylldes denna grustransportör tillräckligt mycket för att skeppet som är 3 fotbollsplaner långt skulle knäckas, brytas i två och sjunka på 4000 meters djup. 22 av 24 i besättningen saknas. Kritiken mot rederiet tilltar som ni ser i artikeln snabbt och ytterligare ett fartyg beordrades omedelbart in till hamn pga dåligt skick. 

Jag har ingen aning var detta slutar men jag kan konstatera att om ansvarslösa rederier hamnar under press så är det bra för ansvarsfulla skeppare såsom Golden Ocean.

RED: Enligt uppgift har JP Morgan satt 14 usd riktkurs på GOGL (Golden Ocean)

RED2: Alltid svårt att veta hur man ska göra när man har 9% upp igår och 6% så här långt idag. Jag har ju en historik att sälja för tidigt. I detta fallet är jag dock lyckligt lottad då jag var väldigt tung i GOGL, visserligen lärt av CNE läxan.. så inte extremt tung.. men väldigt tung.. :-) dvs jag säljer en del och säkrar vinster och de nya fina portföljnivåerna. Jag behöver ju bygga likviditet också, speciellt som jag lagt en hel del likvida medel på att bygga min LPG sjöfart portfölj som nu börjar bli den tyngre delen, ökat i LPG.us idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar