fredag 14 april 2017

Uppdatering

Jag vet att jag ligger efter vad gäller att förklara mina sektor val inom shipping. Har det lite stressigt men det kommer. Tillsvidare försöker jag ändå nämna vad jag gör.

Inom shipping så vill jag nämna vad gäller den "farligare delen" att:
1. Mycket tyder på att shippingföretagen med grekerna i spetsen kommit på ett sätt att undvika lagstiftarens avsikt att tvinga dom till ballast vatten rening. För att uttrycka det rakt och tvärt, man struntar i det med en miss i "lagtexten" som hänvisning. Kommer man undan med det? Jag ser ännu inte att politiker och andra håller på att märka det och detta verkar vara en sorglig organisation http://www.imo.org/en/About/Pages/Default.aspx som miljöorganisationer nog behöver börja lobba för att lyfta bort ansvaret från. Nästa steg är ett IMO möte i början av juli då vi mer officiellt lär veta om de försöker smyga bort införandet eller om de tänker göra något. Vad som riskerar hända enligt min åsikt är att vi får en ännu mer åldrande flotta både här och där inför regulations av "svavel 3%" jan 2020 samt att ballast vatten kommer på allvar med fördröjning, kanske mer 2018-2019 historia efter diverse bråk. Bulk kan hinna få fram en del nya orders med leverans till detta medans LPG och produkttankers knappast kommer ha det. Ett skäl jag breddar mig. En präktig joker inom dry bulk är att gamla skepp börjar sjunka med dödsfall som resultat. Detta är fortsatt en mycket stor sak och det är ännu ett skäl att IMO verkar vara en organisation som inte klarar sin uppgift. Lägger ni lite tid på länkar i artiklarna så får ni snabbt en bild av en pågående stormig debatt som vi inte sett slutet av och som dramatiskt kan påverka, speciellt med skeppare och IMO som smiter undan lagar.

http://splash247.com/another-defect-found-polaris-vloc/

http://splash247.com/rolling-like-im-inside-washing-machine-terrifying-account-sinking-stellar-daisy/

2. Detta hindrar inte att jag har en mycket positiv syn på shippings framtid kommande år. Inom "farliga typen" så investerar jag nu bredare än tidigare och efter att ha tagit mycket kortsiktiga vinster samt "sålt mina dyrast köpta" senaste dagarna så har jag igår och förrgår investerat i:
- Dry bulk (SALT o GOGL)
- Clean tankers (Scorpio Tankers)
- Sen tidigare har jag LPG aktier
- Igår köpte jag tradingmässigt tillbaka aktier även i GLNG.

3. Kort om sektorerna: Dry bulk, glöm inte att vi är ur säsongsmässigt svaga Q1 och bl.a Panamaxes visar mycket bra styrka och Q1 är förhoppningsvis sista svaga rapporterna i sektorn på länge. Clean tankers, säsongsmässig styrka ligger Q4, jag färgas rejält av den väldigt breda optimism bland VDs i videon nedan. Gillar MR produkt tankers bättre än oljetankers som jag är intensivt misstänksam mot pga orderboken. LPG, jag har flaggat för att maj - juni är stora leveransmånader av nya skepp men därefter ser det mycket intressant ut för mig och till skillnad från dry bulk där nu vissa nya orders kommer så är det i princip noll inom LPG. LPG är för mig ett jättesätt att "spela" snabb tillväxt i USA's pågående tillväxt i borrning av både gas och shale olja vilket båda bör ge mycket mer export av LPG mot avlägsna destinationer. Kort sagt den och kanske även produkttankers smyger upp lite inför de regulations jag ändå tror kommer vara avgörande kommande år. Men tajming är svår och mitt svar på det är trading, sälja dyraste på varje studs och handla på svaghet. De "farliga" aktierna är svängiga och inte alldeles enkla att tajma och trading ÄR mitt sätt att hantera det.

Inom "utdelningsportföljen" shipping:
Tyngsta innehav är TGP som släpar. SLTB har jag nämnt som sålt och näst tyngsta innehav är Safe Bulkers pref D följt av Höegh LNG parent i Oslo. Baserat på ökad optimism om s.k clean tankers har jag igår även börjat handla i bekantingen CPLP som liksom många andra snart har fin skattefri kvartalsutdelning.

Tack vare att jag toppade i ca 40% likviditet häromdagen så kunde jag vara mycket aktiv igår och ligger ca 1.5% från 12 månaders högsta vilket jag är oerhört nöjd med. Efter viss fundering har jag alltså valt att handla tungt redan innan franska valet och det då det helt enkelt blev en mängd väldigt snygga trejds i bolag jag gillar samt att jag ville komma in i STNG, dvs Scorpio tankers inom clean tankers. Ja, det är systerbolaget till Scorpio Bulkers som jag alltså också handlat i igen. En huvudperson bakom detta är Robert Bugbee, en mycket färgstark person som inte alltid har rätt men alltid har mycket starka åsikter och han satsar hårt egna pengar när han går ut tungt och säger saker. Som ni förstår har jag tjänat mycket bra på att lyssna på honom men jag vet också att han inte alltid har sin tajming rätt. Men som bloggare om placeringar så vet jag ju att det är en omöjlighet..

När jag lyssnade på denna video (speciellt 25 minuter in för Bugbee i full fart) så färgades jag vad gäller fundamenta för produkt tankers (diesel, bensin etc) och bestämde mig för att handla på nästa större rekyl i STNG ner mot 4 usd. Då var vi typ 4.50 men jag har följt den länge och vet att den är extremt volatil (dvs jag kallar dessa aktier för "farliga" av ett skäl!! och jag håller mina bloggar på ämnet av ett skäl tills vi ser hård rekyl som igår..) Med varning för att det är en väldigt påverkande person... här är alltså Robert Bugbee, mannen näst längst ut till höger, längst ut sitter för övrigt Concordia Maritimes VD och längst till vänster exklusive moderator sitter CPLP vd.


Minns inte om jag redan lagt ut denna på LPG-LNG, skadar inte att upprepa för det är en kommande huvudsektor för mig:

LNG är alltså naturgas som kyls till typ -160 grader för att minska volym 600 ggr och bli flytande. LPG är som bekant mer det man har i cigarett tändare och gasolgrillar (fast tänk mer tredje världen) dvs där det räcker att ha trycksatt för att få till gasform. https://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas

Vad som är slående med videos ovan är hur få personer som tittar på dem, typ 50-100 personer så här långt varav mina olika internet + vänner väl är en bunt... ofattbart för mig. Ett av skälen att jag älskar shipping. Min bestämda uppfattning är att detta INTE är en "insider bransch" dvs att man måste sitta på unik plats eller ha unik och tillräckligt tidig ej tillgänglig info.. däremot är det en bransch som klart gynnar de som är väldigt väl pålästa och där anser jag att jag är nu.

PM, mining och olja? Faktum är att det händer saker även där för mig. Jag ska inte kategoriskt utesluta att jag kommer skriva mer om det framöver. Allt handlar om jag känner att jag har tillräckligt med info och om jag känner att mina läsare (med varning) är tillräckligt tidiga i vad som de facto ofta är en orättvis värld med lite av kedjebrevsprincip. Allt som juniorer kräver är egentligen att man kan hantera sin egen girighet och ångest... dvs konsten att sälja... har man stora vinster i juniorer, sälj delar gradvis på vägen upp.. oddsen är mycket höga att det kommer vända ner... sitter man överspelad med förlust..?? SÄLJ... sluta drömma.. inse att dessa sektorer, råvarujuniorer och det farliga i shipping ÄR cykliska tillfälliga historier till 98% av fallen och ni kommer aldrig pricka botten eller toppen.. men det går att tjäna pengar på resan om man är disciplinerad.

Känner man att man blir arg eller inte håller med om det så är min absoluta uppmaning... välj andra typer av investeringar och avstå drömmar om snabba vinster!! Koncentrera er istället med fördel (med lagom del av er portfölj.. ni är bekväma med.. när ni läser en anonym bloggare...) på min utdelningsportfölj vilket till stor del men inte exklusivt är inom den "kontraktsbundna delen av shipping". Förstå skillnaden inom shipping... och det gamla vanliga.. ta ansvar för ert eget agerande OCH det gäller även oviljan att sälja när det går bra!!

7 kommentarer:

  1. Precis som du säger, extremt anmärkningsvärt att dessa högkvalitativa videos knappt har några tittare, wtf, vi är i princip först ut. BTW, köpte just Scorpio tankers för någon vecka sedan efter att du initierat just dessa videos.

    Min övertygelse är att vi ligger väldigt långt framme till skillnad mot mining där inside information är mer regel än undantag.

    Fortsätt bloggandet, ger mig personligen väldigt bra uppslag för vidare dd
    /MG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skojig kommentar att få på flera plan. Dels för att du också verkar upptäcka poängerna jag ser med shipping, gått vidare själv baserat på egna funderingar och fullt av eget ansvar.

      Jag vet dock att läsare har olika tid/förutsättningar/intresse etc, märker det t.om på personer nära mig och kommer fortsätta försöka vara en tydlig bloggare, speciellt i att peka ut risker på ett mer än standardmässigt sätt.

      Risk går ofta (men inte alltid) tillsammans med chans till stora vinster och kan fungera väl speciellt om man hanterar sin totala portföljrisk bra och hänger i med kunskap.

      Drömmen är förstås att ha så många pålästa kvalificerade läsare som möjligt och att lite grand bidra till just det. Nu dags för flygplats och hejdå till Budapest fast på vägen jakt efter den mystiska "katt cafet".

      Radera
  2. Hittade precis till din blogg då jag läser det mesta inom gruvor, men är sugen på att läsa på om shipping. Har du några tips på bra material att plöja igenom för att snabbt sätta sig in i branchen?

    /SW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att förstå att det finns (som jag ser det) två viktiga typer av uppdelningar:
      1. Olika typer av fartyg/transporter, t.ex trycksatt/kyld LPG, råolja, container, LNG, produkttankers, torrlast bulk etc samt att korrelationen mellan dessa är låg vad gäller cykler och fraktrater. Dvs glöm att om du läser i tidningen att en viss typ av shipping går bra att ditt innehav med andra typer av fartyg "borde dras med".

      2. Bolag som primärt jobbar med långa kontrakt och säkra inkomster där osäkerheten ofta ligger i att bedöma motparternas kreditvärdighet. Dessa bolag har ofta mkt höga utdelningar.

      Dvs fokusera på någon subsektor i taget skulle jag säga. Vill man lära så krävs mycket tid, begränsning till en subsektor i taget begränsar det.. Jag rekommenderar då att man skaffar dagliga nyhetsbrevet från: http://www.hellenicshippingnews.com/ Utöver nyheter så länkar de ofta nyhetsbrev från diverse branschmäklare. Jag kommer öka fokus på att utbilda på bloggen framöver på shipping.

      Radera
  3. Vore intressant att höra din syn på STNGs köp av Navig8, både på kort och långsikt?

    /SW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte att jag ännu har fullt grepp om nya bolaget. Men två kommentarer:
      1. Säsongsmässigt är branschen stark med början i Q4.
      2. Nya bolaget blir mindre viktat mot MR och mer mot större LR1 och LR2 storlek vilket jag ser som lite neg. Men jag har ju stort förtroende för att Bugbee vet vad han gör.

      Äger idag inte bolaget. Även Ardmore är ett alternativ.

      Radera
  4. Tack för svaret. Jag står också utanför än så länge, men köpte lite TPG och TK idag.

    //SW

    SvaraRadera