lördag 29 april 2017

REA på CAD

Jag hade ovanligt låg exponering mot denna valutan i nedgången (fick smällen i NOK istället dock..):

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/108701/cad-sek

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/53293/nok-sek

(slå förslagsvis om till chart som visar "i år" under chartet)

Att det ser ut på det här sättet gör på marginalen att jag är mer positiv till att ta aktier i dessa länder.

I torsdags smällde jag in en 50% ökning i mitt Höegh innehav på 86 nok och igår öppnade jag ett trading innehav i ett kvalitetsbolag jag är bekväm med i Kanada:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/416215/dream-unlimited-corp

Förhoppningen i Dream är att tjäna ett antal procent både på valuta och på kurs. I Höegh så sneglar jag på kvartalsutdelningen som avskiljs om ca 5 veckor. På årsbasis ca 5% är som jag tidigare varit inne på helt fantastiskt för detta bortglömda kvalitetsbolag.

Som ett exempel på trading jag (vågar) göra och gjorde så vill jag nämna Ardmore. Det är sånt här som "håller emot" för mig när portföljen går ner pga LPG och valuta:

Fritt ur huvudet: köpte lite på 7.5 för ett tag sen, kursen backade jag köpte lite till på 7.30. Pang ner rätt plötsligt till botten 6.95, jag handlade massivt på 7 jämnt precis före stängning en dag. Sen vände det, jag sålde lilla posten jag tog på 7.3 på noll, jag sålde sen de jag tog på 7.5. Bugbee skickade därefter upp STNG och ganska lätt att förutse vände sig placerarna därefter till "vad är i samma bransch och som inte dragit igår med STNG?" och drev Ardmore. Jag sålde på 7.8 och sen massivt (försökte sälja allt) på 7.95. Köpte tillbaka del av vad jag sålde på 7.75 för att "radera ut för tidiga försäljningen på 7.8".

Summa av det efter kvittningar av mellannivåer blir ca att jag köpte massivt på 7 jämnt och sålde massivt på 7.95. Det är ett lyckat exempel, GasLog är ett annat. LPG bolagen däremot är exempel där det inte så här långt lyckats. Men de lyckade exemplen ovan är som sagt vad som håller upp portföljen medans jag väntar på vändningen i LPG bolagen. Man kan ju aldrig exakt veta vilka trades som kommer lyckas... och vad gäller "misslyckandet" så här långt i LPG bolagen så är det inte annorlunda hur det var för mig i SALT innan rycket kom där när kursen var ca 3.50 usd. Nämner den siffran för att visa hur snabbt 5-10% "rättas till" i "farliga delen av shipping".

Jag är medveten om att de flesta inte kan genomföra den typen av trading som jag gör. Eller att det ens är önskvärt. Möjligen kan jag tänka att man genom "att ha mer tålamod med köp och säljnivåer" kan göra det. Sen måste jag också (även om jag just nu är lite mer nöjd med Avanza) peka på att har man ISK som tillåter valutakonto samt låga courtagekostnader som Pareto så kan man absolut göra det. Det är lite med förundran jag noterar bristen på feedback från folk som bytt till Pareto. För mig så ser de ut att vara framtiden för utlandstrejdning i Sverige medans NN och Avanza får koncentrera sig på Sverige eller skärpa till sig dramatiskt, speciellt då Avanza. Det är inget jag tycker är bra utan tragiskt. Ingen skulle bli gladare än jag om Avanza återvände till sina rötter som det mest kundorienterade företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar