fredag 28 april 2017

Optimism och konkret portfölj

Två saker har varit lite tuffa senaste tiden:
1. Kursutveckling i främst LPG bolagen men även lite generell motvind i shipping
2. SEK mot NOK och USD.

Inom valuta så är jag en varm anhängare av att marknaderna är ineffektiva och ofta manipulerade. Det sistnämnda både av centralbanker som har intervall man vill ha dem i och av enorma hedgefonder som vill skapa/trigga överdrifter genom att bryta olika tekniska intervall. Hedgefonderna anser jag skapar sådan volatilitet i de flesta marknader, inte minst olja och guld. Addera till detta att 95% av alla placerare vill köpa det som redan gått bra och 99% av alla placerare har en ångestfylld relation till att sälja något som går bra (nej, jag anser inte att "let your profits run" är rätt metod i min typ av marknader, i alla fall inte utan delvis trading för att sänka risk, se GLOG resonemang i slutet av denna blogg).

Jag ser mig som en liten motorbåt på detta jättestora hav med bl.a dessa krafter och jag har diverse instrument för att välja exakt hur exponerad jag ska vara i ett givet ögonblick mot dessa manipulerade "marknadskrafter". Målet är ju som alltid att försöka förstå hur svängningarna brukar ske och minimera skadan vid motvind, trejda i sidogående och segla/skörda i medvind.

Själva idén med detta blogginlägget är att förmedla den försiktiga optimism jag känner, varför, och hur mer konkret jag är positionerad. Som alltid så handlar det bara om min gissning och känsla.. jag har ju inget facit...

Nåväl, så här tänker jag:
2. SEK är för högt värderad mot diverse valutor, t.ex NOK där man nu är på 1.03 efter att ha varit nära 1.02. Mycket riktigt såg vi försök att påverka SEK nedåt igår och vi får se om det blev den officiella trendvändningen.
1. Jag är ner ca 5% på portföljen från 12 månadershögsta mätt i SEK. Trading och innehav i sådant som GLOG, Ardmore m.m har bidragit positivt medans valuta och LPG bolag bidragit negativt. Jag lägger mycket tid på LPG och jag fortsätter konstatera att vi vet inte när vändningen kommer men jag är helt övertygad om att detta är en framtida stjärnmarknad för mig och absoluta favoriten är BW LPG med sitt hyggliga kontraktsskydd för 2017.

Utöver BW LPG så är jag idag, delvis pga bolaget, delvis pga billig NOK, väldigt tung i Höegh LNG. Återigen så fyller mig det bolaget med optimism och med ca 5% utdelningstakt utöver väntad kursutveckling och tradingsmöjligheter så ser jag ljust på dem. Det är bara tidsfråga innan vi ser både nästa drop down till HMLP dotterbolaget vilket tar oss ytterligare bit på IDR strukturen och innan vi ser nästa order. Kursen kommer rimligen förr eller senare svara upp och nedsidan känns mycket begränsad.

TGP är fortsatt mycket attraktiv och baserat på det har jag vid dagens pressade kurser för första gången på allvar börjat känna att moderbolaget TK är ett sätt att äga dem via Avanza trots de delar jag inte gillar. Även TK är idag ett tungt innehav vilket gör att jag inom LNG är tung i:
HLNG
TK-TGP
Halvtung i:
GLOG
GLNG
Även denna sektor är ur fokus för marknaden nu och jag tycker den ser bättre ut än någonsin för den lite mer konservative shippinginvesteraren (kanske undantaget GLNG).

Jag väntar mig s.k dropdowns både här och där (KNOP, HMLP och tids nog även en till för GLOP) vilket gör att jag vill betona att den som väljer att idag ligga kvar i dessa tidigare nämnda aktier här, speciellt KNOP och HMLP, att den personen tar en stor risk att över natt se 5-6% nedställ pga rabatterad placement.

Jag kan också nämna att jag rent generellt kommer öka min trading och research aktivitet på norska marknaden. Det är naturligt då shipping fortsatt är mitt framtida fokusområde. Det är inte omöjligt att Norge kan bli den andra stora marknaden för mig medans Kanada kan komma falla undan alltmer.

Avslutningsvis: Flera av de högavkastande shipping OCH icke shippingbolagen jag föreslagit här har gått riktigt bra. Ni som känner mig som bloggare vet att jag inte ödslar tid på att blogga om framgångar om jag inte tror de fortfarande är utmärkta möjligheter. Det betyder inte att jag tror PEGI och Care Capital m.fl är dåliga aktier, tvärtom hoppas jag att många glatt har dem fortsatt som stabiliserande innehav i portföljen med goda vinster och höga utdelningar. Men jag tenderar att att låta bli att blogga när jag klivit av och de fortsatt uppåt. Istället ständigt letandes efter nya möjligheter. GLOG var ett sådant nyss och igår köpte jag tillbaka de "billigaste" jag sålde. Dvs kvar är bara de stora försäljningarna jag gjorde på 14.3 - 14.5 usd. Backar den under 14 igen är min målsättning att igen börja handla mer och mer.. om jag har cash förstås...

Äsch, trycker in en aktuell tanke till: Scorpio Tankers och Robert Bugbee höll en bejublad kvartalsrapport conf call igår, kursen upp +10%. Jag skiftade ju till Ardmore och det var fram till igår rätt.. och det de sa på den där conf callen ger mig stor optimism att mitt innehav i Ardmore inom kort kommer surfa med STNG (om den fortsätter stark) och kanske även att CPLP, som jag återigen är tung i inför utdelning och pga produkttankers, med. Jag föredrar allt annat lika att investera med Robert Bugbee snarare än mot vad han säger/gör. Det gör som tidigare nämnt att jag är försiktigare just nu med dry bulk.
----

http://hugin.info/143849/R/2100030/795960.pdf Höegh LNG årsredovisning ute idag.

Notice is hereby given that the Annual General Meeting of Höegh LNG Holdings Ltd. will be held at Radisson Blu Sky City Hotel, Arlanda Airport, Stockholm, Sweden on 23 May 2017 at 16:00 hours (

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack :-)

      Passar på att säga vad jag har för mig idag. Jag har lite bättre växlingsvillkor i egenskap av daglig omfattande trading så jag fattade beslutet att frigöra kapital genom att sälja en hel del TK på strax under vad jag betalat i snitt.

      Kapital in i GLOG enligt ovan.

      Har också kraftigt minskat i Ardmore på 7.95 vilket så här långt känns lyckat. Har ju även CPLP för viss exponering mot MR produkttankers.

      Radera
  2. Follow you on GLOG/FSRU/GREECE/TAP vs trading

    SvaraRadera