måndag 17 april 2017

Nytt shippingbolag till utdelningsportföljen intaget GLOG.us

Bolaget liknar caset Höegh parent i Oslo vilket kanske får en del att tappa intresset pga svag kursutveckling och inte jättehög utdelning. Bolaget är Blue chipet inom LNG, GasLog parent, GLOG.us (alltså inte dotterbolaget GLOP).

Skälen:
- Ca fyra procent utdelning vid 13.85 usd.
- Mina förväntningar är minst 10% utdelningsökning varje år (även 2017 är min gissning) under många år på raken.
- Den s.k IDR strukturen är mycket gynnsam, efter årets höjning i GLOP så är vi nästan vid 50% gränsen dvs lär triggas 2018.
- Enormt stark pipeline med dropdown kandidater av fartyg med långa Shell kontrakt.

Ett bolag jag väntat på att kursen skulle rekylera för köp.

Kommer säkert skriva mer sen.

Utdelningsportföljen är nu ca 40% av mina aktieinnehav och målet är snitt minst 8% har jag för mig jag skrivit samt att ha 50% vikt.

Jag kan också bara fortsätta att jag också tycker HLNG är fortsatt perfekt för denna portfölj. Även där kommer vi (lite senare) in i IDR struktur som är oerhört gynnsam för moderbolaget.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Vad säger du om Semafo idag? Är det kraftiga raset befogat eller får aktien oförtjänt mycket stryk nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite för dåligt uppdaterad på senaste händelsen och bolaget för att kommentera om det tror jag.

      Radera