onsdag 26 april 2017

Negativa saker om Dry Bulk m.m

Jag har ju liknat "den farliga delen av shipping" med miningjuniorer och med det menar jag främst att det finns en "rätt tid att äga och en rätt tid att sälja".

Om jag hade facit på när dessa är så hade jag varit ofattbart rik. Så låt oss därför konstatera att vad det handlar om är att ge fakta löpande på faktorer som kan påverka så att saker inte kommer som blixt från klar himmel och att ni utvecklas mot kvalificerade placerare som kan göra genomtänkta val.

Nåväl, ni förstår att här kommer något som fått mig att fundera om Dry bulk:
http://www.tradewindsnews.com/finance/1247476/scorpio-bulkers-insiders-shelf-131-million-shares

Ni kommer inte åt den artikeln om ni inte minns ett tidigare blogginlägg jag gjort men poängen är att insiders gör förberedelser som krävs för att de i framtiden ska kunna sälja majoriteten av sina SALT aktier. Till det ska läggas att en annan stor ägare minskat i bolaget och att bolaget sålt två fartyg på de snabbt stigande beg priserna.

Allt detta är som kombination av den tyngd att jag tycker ni ska veta det och även om det inte diskvalificerar aktien eller subsektorn för mig så tror jag det kan påverka kortsiktigt och jag väljer en försiktigare attityd mot dry bulk. Ett starkt vägande ytterligare skäl till detta är alltmer täta rapporter om beställningar av nya fartyg.

Worst case är att dry bulk blev första subsektor att vända och att något av en mania därför startades i denna inklusive spekulativa av värsta sort.

Jag säger inte att det ÄR FACIT vi ser.. jag flaggar för att det är en möjlig tolkning. En annan tolkning är att exakt den begynnande oron för detta som vi nu sett är ett sunt tecken som stoppar spekulationen. Ni ska INTE tolka ovanstående som att jag är färdig med Dry Bulk eller tror att det kommer rasa samman utan som en löpande pusselbit i mitt bloggande för att hålla er informerade. Jag anser fortfarande att 2018 pga tidsskillnad mellan beställning på varv och leverans bör bli mycket bra för branschen och kanske är ovanstående nyhet från SALT ägarna en förberedelse i mycket god tid inför det för att då kunna vara mer diskreta. Jag kan inte reglerna 100% runt detta. Vidare kan jag säga att jag fortsätter ha Safe Bulkers pref C och D som en absolut favorit närmast lik vad SLTB var tidigare fast att jag kommer åt den även via bristfälliga Avanza.

Rent konkret betyder detta att jag som contrarian är mer intresserad av LPG (subsektorn) och produkttankers. Den förstnämnda har ju varit en tuff start för mig. Jag visste att jag troligen var tidig men jag gjorde ett aktivt val att vara det vilket så här långt kostat ca 5% nedgång efter trading. Facit av det för mig är strikt att aktierna är ännu mer attraktiva. Dock ska man vara medveten om att den säkraste LPG aktien pga kontrakt under 2017 och stark balansräkning är BW LPG. Andra sidan på myntet är att Avance och Dorian har mer uppsida om det vänder upp under tidig höst.

Inom produkttankers har jag i de våldsamma svängningarna senaste dagarna skiftat ut ur STNG och in i Ardmore på dippen. Ardmore brukar handlas till en premie substansmässigt mot STNG vilket raderades ut när de låg på 7 resp 4 jämnt.

Ballast vatten frågan är fortsatt oklar men glöm inte att USA har sitt eget system där och som det ser ut nu är det där kontrollen är som hårdast vilket gör att fartyg som någon gång vill lasta/lämna där behöver investera. LPG är den bransch där det är svårast i mitt tycke att undvika USA utan att det kostar.

LPG fortsätter också långsiktigt att vara den bransch som lockar pga naturlig hälsosam tillväxt när Indien för sina kampanjer för att få stopp på att landsbygden hugger ner träd och torkar ko-skit för bränsle. Det finns en så oerhört naturlig tillväxtkurva för LPG både på utbud (shale i USA) och efterfrågan (Kina-Indien-Sydamerika-Afrika + plast) på ett sätt som inte finns i annan shipping mer än möjligtvis LNG. Sektorn är närmast hatad och bortglömd.. ja jag är jätteförtjust i utsikterna. Men det är som ni märker en "farlig svängig sektor" och maj och juni månad är stora leveransmånader av kvarstående orderbok.

Ska också passa på att nämna att jag sålt alla mina dyraste GLOG och förhoppningsvis är det fler än jag som nu har sådana aktier köpta på bra bit under 14 usd.

Sen har ni säkert precis som jag just nu surt med valutorna. Kronan har stärkts mot USD, CAD och NOK. Det brukar svänga upp och ner och är ett skäl att jag INTE avser bygga likviditet just nu egentligen.

Avslutningsvis: Jag har ju varnat lite för Teekay, moderbolaget till TGP. Dvs att de som sitter fast med Avanza inte ska välja TK som substitut för TGP som de ju utan logik och utan motivation (är ju inte USA baserad K1) vägrar handla.

Nu har jag ändå tagit in rätt mycket TK. Både de och TGP har haft period med svagare kursutveckling. När det är sagt vill jag påpeka att jag INTE väntar mig att kommande rapport är någon form av positiv trigger för bolagen. TGP kvarstår att utd höjning av mig väntas i jan 2018 och då till 2.60 eller 2.70 på årsbasis. Kan det börja prisas in tidigare? Självklart, det är därför jag inte vågar ligga utan. Men med TK får man även sämre döttrarna TOO och TNK och jag är inte lika optimistisk på deras TGP IDR som en del andra (dvs jag tror inte TGPs projekt orkar med att höja utd mot 3 usd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar