onsdag 12 april 2017

I energidebatten & lite börs

RED1:
Jag skulle vilja göra läsarna uppmärksamma på läget i franska valet där vänsterns kandidat som typ är som vårt vänsterparti fast ännu mer verklighetsfrämmande nu blandar sig i leken om första omgången. I princip närmar vi oss en situation med 4 st kandidater som slåss om de två platserna till slutomgången. Leker man med tanken att det skulle bli extremvänstern och Marine LePen så blir det oroligt. Det är osannolikt men jag vill nämna att det är ett gott skäl att ha lite högre likviditet och det påverkar min trejdning i att jag blir mer benägen att trejda ur/ner när jag ser styrka och har lite mer is i magen när det handlar om att köpa tillbaka. Vidare så har jag preferens för aktier som passar i min utd portfölj snarare än högre betavärde. Jag får också information om att i alla fall en internationell mäklare stramar upp belåningsvärden/margin inför valet. Det i sig kan påverka ju närmare vi kommer.
Här är senaste opinionsundersökningarna från vänstra bloggrullen:
http://www.electograph.com/2017/04/france-presidential-april-2017-kantar.html
Notera att ni har tabeller under denna som visar ytterligare undersökningar senaste tiden vilket ger en ännu bättre känsla av trenderna. Precis som i fallet Trump och Brexit så vill marknaderna enligt media att Macron vinner (jag skriver så därför att vi vet alla hur USA resp Engelska marknader gått efter det media kallade det stora hotet, blev verklighet) dvs hotet mot den världsbilden torde enligt undersökningarna vara att Macron slås ut och inte är en av de två i första omgången. Han har idag runt 23-24% vilket är viss marginal till tredjeplats men inte mycket (typ fyra procentenheter). Fillon råkade ju ut för sin skandal vilket rimligen hänger samman med hans uttalanden om Ryssland. Jag kan dock torrt konstatera att de som låg bakom det nu riskerar extrem extremvänster mot Front National i slutomgången. Osannolikt ja, men inte på något sätt omöjligt längre.
...............

Jag har ju försökt trumma ut att vi lever i en föränderlig värld och när det gäller energi så är det positivt. Kostnaden för "bra elgenerering" faller snabbt och det faktum att elnäten knyts samman gör att vi snabbt klarar svängningar i vind/sol inom olika geografiska områden mycket bättre.

Varje tänkande människa inser också att om ny kärnkraft har följande egenskaper:
1. Tar ca 10 år från plan
2. Överskrider alltid planerade kostnader dramatiskt
3. Är redan i utgångsläget dubbelt så dyr som landbaserad vindkraft

Ja då kan vi addera till ovanstående att lagring av energi rimligen är ett område som kommer se fullständigt annorlunda ut om dessa 10 år.
http://www.di.se/nyheter/el-lagring-nordbergs-nasta-drag-for-vestas/

Kärnkraft är ekonomiskt vansinne. Gammal kärnkraft bär inte ekonomiskt de obligatoriska investeringarna i säkerhet och ny kärnkraft är massivt olönsam och det kommer bara bli värre.

Det är ett jätteproblem för Sverige i mitt tycke att så många människor och politiker stretar emot en ny verklighet som runt om i världen kommer skapa otroliga mängder jobb och välstånd.

Kort kommentar i övrigt om börsen och mitt agerande:
Jag har gjort ganska rejäla vinsthemtagningar (om än från en väldigt tung vikt) i Golden Ocean och jag har klivit av utdelningsbolagen Care Capital och PEGI.us med för denna typ av bolag mycket goda vinster. Jag har också klivit av SLTB, dvs Scorpio bulkers obligation som ju blev en fantastisk investering.

Det är inte en uppmaning att sälja dem eller upplysning att något försämrats, det är bara mitt agerande som aktiv placerare. Senaste veckorna har jag även tagit in högutdelande preferensaktien Safe Bulkers version D som blivit ett i mitt tycke väldigt mycket säkrare bolag under 2017 efter att tidigare varit lite dallrigt. Runt 10.5% utdelning räknat justerat för att nästa kvartalsutdelning avskiljs om en 2-3 veckor (se gårdagens pressrelease). Lite högre med min ingångskurs.

Inom shipping LPG sektorn så är mitt mål att hålla ett tungt innehav samtidigt som jag är mycket aktiv trejder med målet att få mitt ingångssnitt lägre och lägre. Jag vet inte när sektorn vänder upp på allvar, men jag är säker på att jag vill äga den.

Summan av ovanstående är kraftigt höjd portfölj likviditet, en ytterligare orsak till det är att jag nu är ca 3% över det där tidigare 12 månaders högsta. Kort sagt jag är ganska nöjd och kommer i lugn och ro titta på vilka nya möjligheter utöver LPG som visar sig.

Mitt tyngsta innehav idag är TGP:us dvs Teekay LNG. Hade jag kunnat så hade jag fortfarande handlat fler men som bekant så är det precis som med baby bonds spärr från Avanza utan någon logisk skattemotivering (till skillnad från USA baserade K1 bolag där jag ändå förstår vad de menar även om jag inte håller med dem.)

Som läget är nu får jag inte ens svar på en vecka från Avanza när jag ber om standarduppläggningar av aktier. Jag har också folk som skickar bevis på arga konversationer med Avanza att ingenting händer i ärenden som berör dem, helt oberoende av ovanstående typ av diskussioner och med helt andra kontaktpersoner. Det känns tyvärr som Avanza inte är ett helt välmående företag och jag håller verkligen tummarna för att de frisknar till. Det finns en fantastisk historik i företaget att vårda och det vore ytterst negativt för alla svenska spare om trenden fortsätter. Min fundering är om det handlar om att de tappar personal då jag sett bekanta namn dyka upp på bl.a Pareto.

2 kommentarer:

  1. Är det tidigare nämnda företag du äger inom LPG sektorn? BW LPG och Dorian? Kommer det någon mer djupgående blogg om synen på denna bransch?

    Mvh JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har rätt, jag behöver blogga om LPG, det är också en nyttig övning för egen del.

      Korrekt, jag äger fyra bolag, i tur och ordning:
      1. BW LPG
      2. Dorian
      3. Avance Gas
      4. StealthGas (ej VLGC utan små kustnära fartyg).

      Men som sagt, det första man behöver veta är att det är en puckel av nya fartyg som kommer i maj-juni dvs fullt möjligt att allt dippar runt det. För mig är det mest en möjlighet att justera mina snitt ingångskurser och plugga branschen mer och... hinna blogga mer kvalitativt.

      Radera