torsdag 16 mars 2017

Uppdatering av tankar, portfölj m.m

Låt mig först säga två saker, mitt överlägset största innehav är Canacol. I skrivande stund drygt 25% vikt. Orsaken är att jag tror mycket på bolaget och det har tjänat mig väl.

När det är sagt så är det så att innehavet har varit större och i år har det inte tjänat portföljutvecklingen väl och jag har brutit mot alla rimliga regler vad gäller allokering. Det har kostat, ett i övrigt positivt år har dämpats och jag ligger på +3.5% för året på stora kontot MEN ca 5% från årshögsta.

Ett av de största problemen med att jag låste in för stor andel i CNE var att det ströp min trejdning, omsättningen och med det de små dagliga extravinsterna försvann. Till slut efter samtal med min far och genomgång av den strategi som jag framgångsrikt använt så valde jag att dra ner vikten på ett av mina favoritsätt. Att vikta över en del till andra aktier jag också lockades av i senaste veckans svaghet men som den dagen var svagare intraday än CNE eller som jag rent av starkt kände att jag borde äga till den kursen.

Det arbetet är nu klart och det har bidragit till att jag ändå är på 3.5% plus och jag kan nu förhoppningsvis både sova bättre och blogga mer intressant.

Som jag ser det så är min framtid som placerare främst shipping och högavkastande bolag och båda dessa i kombination med trejdning för bonusavkastning.

Shipping innefattar för mig båda dessa delar för att shipping kan delas upp inte bara i olika subsektorer utan också i olika typer av bolag med helt olika risk.

Mitt största innehav i shipping har gått bra, men har backat från toppen och är av typen att det normalt delar hög utdelning och har rätt låg risk, Teekay LNG. I mitt tycke mycket köpvärt även om jag tror nästa rapport blir lite svagare än den förra vilket inte på något sätt hindrar att bolaget enkelt bör kunna höja utdelningen till 2.60-2.80 usd från dagens årsutdelning 56 cent i början av 2018. Det finns mycket livrem och hängslen i beräkningen att kunna göra det och det hänger ihop med att upp till 2.60 så är IDR till moderbolaget låg och att det därför är "billigt att höja" till den nivån.

Vad gäller bulkplaceringar så är det som var helt iskallt när jag plockade det i höstas nu glödhett. Även i mina shippingkretsar så var jag tämligen ensam när jag plockade SALT i höstas faktiskt, väldigt ifrågasatt och en av mina största framgångar som placerare/research skulle jag säga. Jag lägger fortfarande mycket tid på att studera shippingmarknaden och de miljöregler som jag anser kommer revolutionera branschens lönsamhet kommande år.

Som jag nämnt så är jag återigen aktiv inom bulk och mitt största innehav är John Fredriksen's GOGL, Golden Ocean noterad i både USA och Oslo. Jag har ägt även SALT, stor snabb vinst på 3 dagar och sen återigen ut för tidigt... har trejdat GOGL med lite bättre framgång men vågar nu med ca 8% portföljvikt i princip inte sälja fast den drar så hårt. Letar också intensivt andra bolag och ja.. jag sänker mina krav lite. Förstå att bolagen idag värderas till 140-160% av aktuell (glöm bokförd) substans. Men min åsikt är i viss mån att om NAV var rätt verktyg i höstas så är det mindre så idag med stigande rater. Vad vi vill ha nu är utöver rimlig NAV värdering även hävstång, dvs belåning, inchartring etc och där är GOGL bättre än SALT idag. Vi behöver titta på och spekulera i inte bara NAV utveckling utan vad bolagen kan tjäna i en ev. väldigt bra marknad innan marknaden hinner byggas sönder igen, dvs vad som kan hända under 2-3 gyllene år.

Finns det fler branscher som bulk? Ja, det finns fler men med något annorlunda fundamenta. LPG är en sådan och även om raterna inte stigit som dry bulk ännu och inte väntas göra det pga stora leveranser från varven 2017 så drar aktierna i de stora kända bolagen som BW LPG, Dorian och Avance. Jag har tjänat pengar i BW men annars missat. Men det finns ett bolag som seglar under radarn och som jag ökade rejält på igår på 4.10 och det är Stealth Gas. Mycket mindre LPG fartyg och mycket bättre fundamenta vad gäller orderbok på varven. Jag har skrivit om dem tidigare och det är en intressant aktie tycker jag, har 4-5% i den. En tredje vändande sektor är container, det är ännu tidigare, så tidigt att man kräks lite om ni förstår vad jag menar... har 1.5% i SSW:us taget på 6.76 igår, är inte bekväm att öka mer som det känns nu.

Återigen, detta är den farliga typen av shipping till motsats från "kontraktsbolagen" med höga utdelningar och sunda fundamenta men som har mer begränsad uppsida pga t.ex IDR och just kontrakten.

Vad ni kan förvänta er här är fortsatt bevakning av bl.a nämnda bolag och fokus på att halva min portfölj framöver ska vara en "utdelningsportfölj" med mål ca 8% årlig avkastning utöver tradingvinster och ca halva portföljen ska vara mer riskabla typen av shipping, CNE, GLNG etc. Förhoppningsvis kommer ni alltmer märka detta struktur tänk och ev kunna dra nytta av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar