tisdag 21 mars 2017

Rekyl i dry bulk startad idag

Jag tycker denna bransch är superintressant så här i slutet av Q1 men jag ogillar skriva för mycket när det rusar uppåt, idag är en bättre dag och jag kommer lite löpande fylla på med orsaker till att jag gått in i branschen igen. De bolag jag äger och även handlar på rekylen är:
GOGL:us samt EGLE:us
I skrivande stund äger jag inte SALT men det är ju också ett mycket bra bolag.

Vad man först och främst måste förstå att detta är den svängigare typen av shipping som är mer lik mining. Den andra delen av shipping är ju bolagen med långa kontrakt och höga utdelningar.

Till stor del kommer detta handla om upprepning för er som läst om SALT äventyren från i höstas.

Bakgrund till nuläget:
Från beställning av ett skepp tar det ungefär två år till leverans. Som alla inom mining vet så var Kina en jättegrej för råvaror som började tappa fart 2011 och för att göra en lång historia väldigt kort så byggde branshen för mycket fartyg under de goda åren och följde sedan upp det men en massiv spekulation av att det skulle vända upp varför alla "smarta private equities firmor" enades samtidigt om att spekulera i fartygsbeställningar. Resultatet blev sämsta marknaden på 50 år har jag läst någonstans.

Det som händer då är att beställningar upphör och att skrotningsåldern för skepp faller från i runda slängar 25 år ner mot 20 år. Med en världsekonomi som då faktiskt snurrar vidare där verkligheten är långsammare tillväxt snarare än negativ tillväxt så dröjer det ett tag men överskott arbetas bort både genom bristande leveranser och tidigare skrotning. När denna balans uppstår efter en så våldsam nedgång så tenderar det bli överdrifter åt andra hållet. Men utöver det så finns det även fler högst specifika åtgärder som samverkar till att jag tror på möjlig jätteboom 2018-2021.

Några av er som är lite äldre kommer kanske ihåg när Exxon Valdez sattes på grund i Alaska med jätteoljespill som resultat. Det ledde fram till nya lagar från slutet av 2003 som gjorde att hela världens oljeflotta behövde bytas ut. Vad tror ni hände med fraktraterna när detta skulle genomföras? Svaret är att raterna stack och låg höga i åratal. Alltmedan varv och skeppare kämpade för att få fram acceptabla fartyg.

Skälen att äga dry bulk kommande år:
Utöver att vi haft ovanstående jättesmäll inom dry bulk pga Kina och felspekulation så är nya regler för världsflottorna omedelbart förestående och de kommer kosta världens rederier enorma pengar och det må vara hanterbart för oljetanker ägare men det är en mardröm för bl.a bulkbranschen där konkurs, skrotning och rasande aktiekurser kännetecknat tiden fram till i höstas.

Men har ni läst vad jag skrivit tidigare så vet ni att både aktiekurser och fraktrater sedan i höstas börjat vända, optimism spirar försiktigt om bättre balans. Inte ännu så att man beställer nya fartyg men de svagaste aktörerna lyckas sälja sina fartyg till starkare aktörer. Ett citat från en tyngre mäklare häromdagen:
Fearnley Securities says dry cargo asset prices need to climb by a further 20% to bring newbuildings into favour.
det uttalandet kommer efter redan rejält stigande priser på bättre begagnat.
Fearnleys is now pricing a five-year-old capsize at $29m, a 26% rise from its previous level. Panamax and supramax vessels initially led the price rally, climbing by between 20% and 30% from 2016 levels.
Ovanstående är ju de tre mest kända storleksklasserna inom dry bulk (i storleksordning minst Supra, mid Pana störst Cape).

Det är alltså så att marknaden har vänt pga skrotning, tillväxt i världsekonomin och brist på leveranser redan innan vi har nya regler på gång för de kommer här:

Ny lag nr 1: 8e sept 2017 träder en "mjuk lag" i kraft. Fartyg tar in stora mängder vatten för att stabilisera och för att minska slitage, nog om det. När man gör det i t.ex sydostasien och sen släpper ut det i hamn i USA eller EU så förflyttar man stora mängder organismer från ett hav till ett annat. Det anses göra stor skada och från ovanstående datum så gäller att vid alla fartygs regelbundna "dry docking" som görs var femte år så måste det installeras ett desinfektionssystem för detta. Vanligen filter tillsammans med UV-ljus. Kostnaden för en medelstor bulker ligger på ca 1.2 musd dvs det åker skepparna på för varenda fartyg (0.5 - 1.5 musd beroende på storlek i princip). Lägg till det kostnaden på själva servicen på halva det beloppet och en Panamax åker på 1.8 musd.

Om du som skeppare då är i följande situation:
- Du har jäkligt ont om pengar och bankerna bråkar rejält med dig om lånen och brutna regler för lånen.
- Du har 5 st 15 år gamla fartyg värda 6 musd st, du har 5 st 10 år gamla värda 10 musd och 5 st 5 år gamla värda 16 musd.
- Skrotningsfirmor erbjuder dig 4.5 musd för skrotvärdet.
- Kommande 3 år måste du ut med 9 x 1.8 musd =16 musd bara för den jäkla servicen och ballast vatten utrustningen..

Vad gör du? Tvekar, marknaden ser ju bättre ut..? Mer argument...

Om du väljer att investera 1.8 musd i ett fartyg värt 1.5 musd över skrotvärdet så har du ca 24 månader fram till nästa ÄNNU STÖRRE SMÄLL.

Ny lag nr 2: 1 januari 2020 blir det förbjudet för hela världens flotta att köra på vanliga bränslet med 3.5% svavelhalt. Tydligen sänder det minst 40.000 människor till för tidig död varje år och det är ju trist... så vår stackars skeppare sitter och funderar.. det där datumet är ett hårt datum dvs punkt slut, över natten så blir det förbjudet. Men, men, är väl bara att tanka det andra??

Kruxet är följande. Sjöfart är stora saker. Världen förbrukar nära 100 miljoner fat olja/dag, sjöfart ta 4-5% av detta dvs 4-5 miljoner fat/dag och ni har säkert sett hur ett raffinaderi fungerar.

De lättaste värdefullaste produkterna tas ut högst upp i tornen och blir flygbränsle, bensin etc. Skitsörjan längst ner går till asfalt och... ja ni gissade rätt.. det är billigt och eldas av fartygen.. Vår stackars Panamax ägare står inför erbjudandet att köra in på extra dry docking om det inte är 5 års tur precis innan jan 2020.. och hosta upp minst 3 musd för en reningsutrustning (scrubber). 16% av ägarna svarar idag att de tänker göra det. Resten tänker tanka Eco bränsle (marine gasoil). Det är väl okej? Problemet är att prognoserna talar om svår brist och vid dagens priser skulle en reningsutrustning återbetala sig på 2-3 år (en indikation på hur mycket skenande bränslekostnad pga brist kan komma kosta). Men.. det kommer inte vara dagens priser... och det kommer drabba gamla fartyg värst för de är törstigast.  Raffen kan väl ställa om? Raffen tvekar och bara de stora har börjat ställa om vad jag kan se. Man är oroliga att fartygsägarna ska köpa scrubbers.. sen är det även för dem enorma investeringar.. så omfattande att det också även om beslut tas handlar om att de inte kommer hinna... men raffen verkar inte jätteoroliga.. de är stora vinnare på att blanda ihop fungerande produkter i kombination med en bristsituation.

15.8% av dagens bulkflotta är tillverkad 2001 eller tidigare och är idag 16 år eller äldre. Jag hade egentligen hellre viljat inkludera även 2002 och 2003, säg då 18%.

Så vad händer? Vad gör vår fiktive fartygsägare?
Min logik säger att svaret på det är enkelt. Kombinera det med att orderboken hos varven snart är tom (varven går för övrigt i stor utsträckning i konkurs) och att det tar ca 2 år från att man lägger order att få fartyg.

Jag är lång dry bulk speciellt GOGL men även EGLE i USA, nyckeln är unga fartyg och flottor som har ballast kostnader senare än konkurrenter samt snåla eco motorer men även så god ekonomi att man orkar investera.

Det är som ni ser idag jäkligt svängiga aktier. Hoppa över det om ni tenderar sova dåligt och vikta oavsett ansvarsfullt. Kom ihåg att plötslig för tidig optimism har kraschat dessa marknader tidigare. Stora vinster kommer inte utan rejält risktagande. Fatta egna beslut, ta eget ansvar!

Nu måste jag trejda lite också... får se om det blir mer skrivande sen då under rubriken:

Bolagsspecifikt tänkande:
Värdering av bolagen kan ju göras på två sätt. När jag tittade på och ägde SALT hade jag mycket fokus på NAV dvs aktuella skeppsvärden minus skulder. Det andra sättet är att tänka på intjäningsförmågan i denna bransch där man alltså ofta "hamnar grundligt fel i utbud vs efterfrågan på skepp/frakter". Dvs där låga eller höga rater (överlönsamhet) ofta kan rulla på ett år eller t.om två innan utbudssvaret kommer.

Substansvärde är ett intressant sätt att titta på GOGL för när jag tittar på deras typ av flotta, typ och ålder så har är den bara senaste veckan upp 7 - 9%! Addera på det ca 70% belåning, dvs om 30kr är eget kapital så är 70kr lån, dvs om flottan (100kr) går upp 8% på en vecka så är det 8 kr och substans upp från 30 till 38 eller nära 30%. Fiktiva tal för att illustrera.

Jag tror inte marknaden hänger med i detta trots de kraftiga uppgångarna vi sett. Jag är rätt ny med GOGL och en stor del är att jag lite med facit i hand investerar i en toppmodern flotta och 70% leverage när jag redan vet att senaste veckorna varit mycket snabb utveckling på priser av 4 år gamla skepp. SALT har 50% leverage vilket inte riktigt ger samma våldsamma effekt. Leverage i uppåtgående marknad är bra.

SALTs flotta är typ 2 år gammal. GOGLs är 4 år. I princip alla andra börsnoterade bolag ligger på 8-10 år och med rejält törstigare motorer. GOGL har också redan ballast vatten desinf på senast mottagna fartyg gissar jag.

Jag äger EGLE också men har lite svårare att förklara det valet :-) det är en äldre flotta och lägre leverage. Men bolaget har inte riktigt hängt med och håller på att förändras. Jag trejdar det.


Golden Ocean (GOGL) är blue chipet i branschen och ingår i John Fredriksen gruppen.

Appropå Norge, några åsikter därifrån häromdagen:
“Following the worst market in more than 30 years we believe dry bulk is about to turn the corner”, the analysts said.
“We see an improving market balance with demand growing 1-2% annually next three years whilst net fleet growth over the same period is projected to be negative.”

Överkurs, titta här senaste två veckorna
http://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2017/03/20170314.jpg

http://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2017/03/20170321.jpg

Jag tänker så här: De senaste två veckorna är 5 åriga cape bulk och Pmax bulk, dvs ca innehållet i GOGLs flotta (den är 4 år snitt) båda upp ca 14%. Jag har en uppgift om att bolaget är ca 70% lånefinansierat dvs 30% eget kapital andel. 14 dividerat med 0.3=47% NAV värdesökning på två veckor. Hävstång i en vändande marknad är något rätt häftigt.. förutsatt att det inte vänder ner igen förstås :-) men där får ni ju fundera om teserna ovan jag skrivit är trovärdiga eller inte...

GOGLs flotta: http://www.goldenocean.no/?menu=7 har iofs tillkommit lite nya fartyg men ni får bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar