torsdag 23 mars 2017

För information, förändringar.

Ja, jag störs också av dröjsmålen med Canacol, det är ett minus att saker inte håller tiden och det påverkar mig. När det är kraftiga rörelser i marknaden är jag oftast mer aktiv än annars. Jag har ytterligare sänkt CNE vikten något till förmån för Dry bulk och specifikt Golden Ocean. Har även vissa innehav i EGLE samt ett riktigt litet innehav i riskabla Safe Bulkers (SB.us och ja.. ironiskt namn..) vars vanliga aktie är som en option på dry bulk rater boom 2018. Att vikta om för jämnare portföljvikt är i sig något positivt för mig, speciellt när jag för tillfället är lite sur på CNE för att de inte håller utsatta tidsramar. Värt att poängtera att jag fortfarande har ett stort CNE innehav.

3 kommentarer:

  1. Det är illa när företag inte kommunicerar. Om man inte håller den plan som tidigare redovisats så behöver man tala om att man är försenad inkl orsak. Sunt förnuft för de flesta av oss. Tydligen mycket svårt i vissa andra kretsar... Det fattas bara att det kommer dåliga nyheter nu som pricken över i:et. Då är det befogat med åtgärder mot företagsledningen.

    Med det sagt så bidrar ju dina egna försäljningar till den svaga kursutvecklingen vi ser. Men jag förstår dig, du är en duktig investerare. Själv är jag principfast och vägrar sälja eftersom inga nya fakta framkommit och oljepriset påverkar bolagets värde i mycket liten utsträckning. Sådan stolthet gör dock att jag lyckas mycket sämre än dig i den på sätt och vis tragiska och omänskliga börsvärlden. Bitter? Nja, solen skiner och barnen leker ute.

    SvaraRadera
  2. Trist utveckling för stunden helt klart. Ett ämne som du inte vidrört men som hade varit intressant att höra dina tankar kring, om du vill dela dem, är din syn på PPM-placeringar.

    SvaraRadera
  3. Jonny & OB,
    Jag gjorde utfästelsen att vara extra noga med att redovisa och följa CNE baserat på att jag skrev att jag slog lite på trumman vid 4.30 och att vi har 3.80 eller vad vi stängde på igår. Dvs normalt är det inte så att jag redovisar sådana här förändringar upp eller ner. Men aktien är likvid, jag tror inte mina läsare påverkar mig ekonomiskt mer än på marginalen och jag har lovat att hålla läsarna up to date med hur jag tänker. Faktum kvarstår, jag har CNE som ett mkt stort innhehav. Vad det handlar om är att när något blir så här försenat så är det som Jonny säger ovan, risk att det är något negativt och då kan jag inte sitta supertung, bara tung..

    Vad gäller PPM så är det förvisso en tung del av min pension från tjänst men det är en liten del av vad jag hoppas leva på efter 65 så jag har en mkt hård riskprofil på det i vetskapen om att det bara är en liten del i en mycket större portfölj. Dvs inget att kopiera om man inte har det så. Jag har 100% i Vietnam Tundra baserat på att jag via kontakter i thailändskt näringsliv har insyn i hur fabriker flyttar från Thailand till snabbväxande Vietnam.

    SvaraRadera