torsdag 23 februari 2017

Varför jag inte äger OceanYield vid 60 nok

Jag har ägt denna aktie tidigare, kanske ett år sen och då in på 51 för att sen sälja på 66 eller något sånt. Men jag var hela tiden medveten om svagheterna i bolaget och vid 65-70 nok så var min åsikt att inga av dessa var inprisade.

Nu är svagheten att de har oljeservicefartyg inprisat helt enkelt för att motparterna kommit ut ur garderoben som finansiellt svaga. Dvs idag är denna svaghet inprisad.

Det jag gissar inte är inprisat och som är orsaken att jag kör denna korta blogg (tillsammans med uppgiften på avanza att det bara hos dem finns 363 ägare till OY) är deras FPSO dvs en för stora pengar ombyggd tanker som producerar och lagrar olja offshore i Indien.

Min åsikt har hela tiden varit att jag är kritisk mot hur OY visar detta i sina presentationer enligt följande:
- Snitt 11 år kvar på kontraktstid säger man
- Motparten i Reliance står för 6% av totala orderstocken
- Utdelningen tar bara 76% av tillgängligt kassaflöde

Låter kanon va?

Kruxet är... följande siffror som aldrig finns i presentationerna från OY:
- Totala intäkter Q4 2016 är 82 musd av detta står FPSO'n för 35.3 musd, det är 43%... oops
- Kombinera det med: "The unit is currently on a contract with Reliance Industries Ltd. (RIL) that expires in September 2018." och att även om FPSO's inte är så illa som Seadrill's riggar där man letar olja... så är det inte heller strålande.. OY kan få förlängt avtal, ny kund, sänkta priser eller inget nytt avtal.  Väg allt det mot att utdelningen idag tar 76% av tillgängligt kassaflöde och att tillväxten i företaget har bromsat upp nu.
- Notera att företagets aktieägare är vana vid att få en utdelningshöjning varje kvartal på 0.5 usd cent och fundera på oddsen att det kan fortsätta 2018 och därefter..
- Notera att vi redan vet att kommande kvartal så slår tappade luckrativa oljeserviceavtal genom jämfört med Q4 2016.

Jag säger inte att OY är en dålig investering på 60 nok och 10% utdelning för den har redan backat en bra bit, men jag säger att jag gärna vill att mina kära läsare ska ha grepp om riskerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar