torsdag 9 februari 2017

Köptillfälle i bästa risk/reward bolag? Teekay LNG

Jag har ju skrivit lite grand om detta bolag men mest konstaterat att jag inte fick ut det på bloggen i tid. Men efter grunnande så det så här att efter 10% rekyl från topp (notering 18 usd igår på TGP:US) så är faktum att OM AVANZA tog sitt förnuft till fånga och blev kundorienterade som Nordnet eller Danske denna dag... ja då skulle jag raskt kasta om min portfölj med målet 10% minst på denna nivå och ytterligare 10% för totalt 20% portföljvikt om den backade ytterligare lite. För att ni ska förstå omfattningen av min frustration så kan jag nämna att jag gick till Danske och tog ett bolån för att kunna handla TGP (vilket jag gjorde på 15.30 usd).

Avanza vägrade mig för övrigt lån också på obelånad villa/obelånad ekonomi och trots total insyn i annars ej transparenta KP/KF ar.. :-)  kanske påverkade det att jag hade flyttat lånelikviden omedelbart till Danske/NN vilket jag ärlig som jag är naturligtvis berättade...

Detta gör på det hela att jag borde blogga lite mer om varför jag känner så här om Teekay LNG och för den delen varför jag INTE känner så om moderbolaget TK som Avanza handlar med.

Ger jag upp om Avanza? Nej, tre anledningar:
1. Jag är fastlåst där med det mesta av mitt kapital
2. När jag ville handla i GMLP och DLNG var det också förbjudet hos Avanza, med fakta och tålamod så lyckades jag ändra det (varsegod)
3. Det finns ingen logik i att vare sig stoppa börshandlade obligationer, s.k baby bonds (jag tror ärligt talat inte ansvariga på Avanza pension förstår vad det är, eller mer korrekt orkar kolla upp. Trots omfattande kontakter har jag aldrig fått en motivering mer än möjligen att "det finns ingen efterfrågan från våra kunder" vilket ju isåfall skulle vara ett fett finger till mig som stor kund.. och er.. då de bevisligen tekniskt klarar det), eller att inte göra som NN i fallet K1 baserade MLP's.

Teekay LNG är en s.k MLP med K1 status snarare än klassat som vanligt bolag (C-corp) vilket är orsaken till att Avanza vägrar. Faktum är att det är mer komplicerat än så då bolaget är Bermuda baserat snarare än USA baserat vilket gör att jag inte ens är säker på om detta ens är relevant just för TGP.. MEN jag tvivlar starkt på att Avanza vare sig har viljan eller kompetensen att titta på den biten. Rent generellt löser Nordnet K1 frågan vs C-corp genom att dra mer skatt på utdelningar från sådana bolag (dock av ovanstående skäl ännu okänt för mig om det dras någon skatt på Bermuda TGP med K1), skitenkelt och kundvänligt. 

Mitt svar är att ta ut allt jag kan från Avanza och flytta till Nordnet för problemet bara växer då TGP inte är första smällen med Avanza vs NN. De hindrade mig även från att köpa Scorpio bulkers NYSE börshandlade obligation SLTB:us på 19 usd (25 usd par och återigen inga problem att handla via NN och Danske då den handlas som vilken aktie som helst med helt vanlig utdelning) vilket kostat mig fläsk (och gjorde att ni inte fick blogg om det då jag fick antydningar om lösningar som inte visade sig stämma). Men jag är via min Kapitalpension tyvärr huvudsakligen fastkedjad vid Avanza. Det är inget nöje för mig att skriva negativt om Avanza men det är omöjligt att låta bli då de inskränker mina tänkta placeringar så massivt.

Om någon blir missnöjd med Avanza när ni läser detta eller befarar att inskränkningarna i framtiden kan drabba er så är min uppmaning att INTE per automatik byta till Nordnet. Gör mig och alla andra fastlåsta istället tjänsten att klaga först hos Avanza. De kan om de bara orkar och vill fixa allt detta över natten och ett framgångsrikt kundorienterat Avanza är en angelägenhet för alla investerare i Sverige. Sprid gärna denna artikel till andra ni känner som har Avanza, posta fritt valfria eller hela delen av bloggen var ni vill.. Avanza är för övrigt fritt välkomna att posta en svarsblogg om varför det som är enkelt för Nordnet är omöjligt för dem. 
LET'S MAKE AVANZA GREAT AGAIN!

Nåväl för er lyckliga som har pengar utanför Avanza:

Teekay LNG:
Bolaget påminner mycket om GMLP dvs Golar Partners och Dynagas partners som var en av mina stora vinnare H1 2016.

Det är ett dotterbolag till Teekay (TK:us) som har de s.k IDR rätterna precis som GLNG har det på GMLP, dvs i praktiken styrs bolagen och är helt till för sina respektive moderbolag. En skillnad är att TGP beställt rejält med fartyg själv snarare än att ta dropdowns löpande från föräldern som de övriga och det skapade den annorlunda situationen.

TGP är ett mycket större bolag med mycket fler fartyg än de övriga vilket mest är positivt men det gör också att jag av praktiska skäl måste bli mycket mer svepande i beskrivningen av deras situation vilket också är okej då varje individuellt fartyg och kontrakt betyder mindre i helheten.

Liksom GMLP och DLNG så finns TGP ur aktie(andels)ägarnas perspektiv för att ge utdelning. Normalt sett, annat än vid onormal MLP krasch som slutet 2015, så äger man dem för stabil och svagt stigande utdelning snarare än kursstegring och man ska vara medveten om att systemet med IDR är en sorts marginalskatt till förmån för moderbolaget (TK.us) när utdelningen passerar viss nivå.. i TGPs fall 50% försvinner på alla kvartalsutdelningar över 65 cent vilket fungerar som en kraftig broms på förväntade utdelningar över denna nivå. Detta är alltså till för att moderbolaget ska vara motiverad att jobba för höjd utdelning. Notera att GMLP också låg vid denna höga 50% marginalskatt men att man "köpte sig till en lägre nivå på framtida utdelningstillväxt" genom att utfärda aktier till moderbolaget GLNG. Det är normalt, bra och förväntat även av TK/TGP i framtiden men inget jag tar hänsyn till nu.

Tillbaka till caset och varför vi har attraktiv möjlighet.

Jag nämnde att TGP till skillnad från GMLP beställde egna fartyg snarare än tog drop downs. Det var exakt vad man hade gjort i massiv skala när krisen för MLPs slog till 2015. Man hade tecknade underbara årtionde långa kontrakt med stora oljemajors på fartyg som skulle levereras 2016-2020 och man planerade löpande finansiera dessa med nyemissioner i egna aktien. Fast forward, kris halverade LNG aktierna som ni minns där GMLP som idag handlas runt 23-24 usd och rakt genom hela krisen delat bra bit över 2 usd årligen baserat på fasta kontrakt.. handlades i 8(!!) usd som lägst..

TGP insåg snabbt att när kursen på 6 månader backat från 40 usd till 20 usd så hade man ingen lust att finansiera de nya fartygen genom att ge ut nya aktier på 18 eller vad som nu var möjligt.. 

Istället sa man under senhösten 2015 till aktieägarna--- vår uppgift är att skapa värde för er... vi kan inte finansiera Eget Kapital delen av de kommande fartygen med de suveräna fasta kontrakten genom nyemission utan att förstöra värde för er...

Istället kommer vi tillfälligt sänka utdelningen från 70 cent/kvartal, 2.80 usd/år till 14 cent/kvartal och använda dessa pengar för att nästan helt under kommande år finansiera eget kapital delen helt utan nyemission av vanliga aktier..

Vad tyckte pensionärerna som ägde TGP enbart för utdelning om detta? Tja lägsta noteringen jag hittar är 8.77 usd... massaker. Avanza hindrade mig som bekant att handla TGP så jag tittade knappt på dem utan fokuserade på DLNG och GMLP som ni säkert minns för de åkte med i svängen. Det var för övrigt rätt prioritering så här i efterhand.

Tiden går och TGP är inte lika hatat men rätt hatat med värdering av kassaflöde från pågående och kommande kontrakt långt under övriga bolag i branschen och låga riktkurser. Man fortsätter ta emot sina nya fartyg, kickar igång de suveräna kontrakten och inte minst viktigt med EK delen klar så lägger man bankbelåningsdelarna på plats (branschen jobbar med hög belåning).

Matten är rätt enkel, justerat för diverse små negativa händelser & avskrivningar så kommer TGP's kassaflöden från kontrakt från senhösten 2015 till tidigt 2020 öka med 50-55% utan utspädning samtidigt som fartygsflottan föryngras i snitt och kontraktslängden förlängs till överlägset bäst på marknaden (ca 13 år). Man är också störst och förtjänar därför premie.

Under 2015 så låg MLPs generellt och delade ut mer än man riktigt hade råd med. Det gällde även TGP så min bedömning när jag räknar att de hade råd med snarare 65 än de 70 cent/kvartal man delade innan sänkningen. Min beräkning är därför att konservativt räknat 50% tillväxt utan hänsyn till ökad kvalitet blir 1.5 x 65 cent (2.60 årligen) i utdelningskraft tidigt 2020 vilket blir 3.90 men ni kommer ihåg IDR effekten som bromsar? Kort sagt, bara hälften av den utdelningsökningen är relevant vilket jan 2020 tar oss till 2.6+0.65=3.25 eller 81.25 cent/kvartal. Det är en siffra som placerar mig väl på den konservativa sidan bland "tänkarna på området".

Men.. förstå att medans höjningen från 65 cent till 81.25 är tung pga IDR så är höjningen med mkt lägre IDR effekt/marginalskatt från dagens 14 cent till 65 cent (eller som det lär bli "återställa till 70 cent") mycket enkel. Det är orsaken till att redan inom 11 månader, ev tidigare än så räknar jag med att vi har 2.80 usd återställd utdelning.

Kurs vid 2.80 usd utdelning för TGP? Jag har väldigt svårt att tänka mig att den är lägre än 30 usd. Kurs ytterligare 2 år senare? Med 3.25 usd utdelning, varandes branschens blue chip och glömda problem och en het LNG shipping marknad som jag väntar mig 2018-2020 baserat på fundamenta så har jag mycket svårt att tänka mig kurs under 36 usd och till det ska då läggas tre år av totalt över 6 usd utdelning för 42 usd.

TGP för 18 usd är för mig bästa risk reward situation och jag fortsätter slita mitt hår över Avanza (Regaine årets julklapp från Avanza till USA handlande storkunderna?). Jag handlade via Danske & NN på 15.30 nyss. Kursen är bl.a driven av att UBS som första mäklare börjat inse att nytt läge är på gång och höjt riktkursen till 26 usd.
Spiro Dounis, an analyst at UBS, says the changes suggest Teekay LNG will start to return to the payout levels seen before a round of cuts in late 2015.
"We believe TGP [Teekay LNG Partners] will soon be in a position to refinance 2018 debt, which provides management with enough clarity to begin phasing-in the prior pay-out," Dounis said in a report today.


Vad gäller TK som moderbolag som alternativ. Jag tycker de redan idag är rätt värderade utifrån att jag räknar med 30 usd TGP om ett år dvs oattraktiva.

Avslutningsvis ett råd: Jag bloggar mest om bolag med god likviditet utan "rek effekt" det är ett avsiktligt val baserat på erfarenhet och omtanke om mina få läsare (även om jag räknar med att denna blogg borde få 500 unika par ögon). TGP är ett sådant case med runt 60 mkr i daglig omsättning. När det är sagt så är min uppfattning att man ska vara försiktig då handeln är trögstartad första timmarna. Med 60 mkr per dag så finns det ingen rek effekt av mig.. och all möjlighet att ta det lugnt och vänta in rätt tillfälle i händelse av att man vill handla.

8 kommentarer:

  1. Jag diskuterar också med AVA kring ämnet. Försöker påverka men det går trögt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar ju vara ett rätt utbrett missnöje med deras attityd. Finns ju absolut noll argument för deras ståndpunkt och detta har redan dragit ut alldeles för lång tid.

      Men jag tror att det förr eller senare når någon person i deras organisation som börjar ifrågasätta de personer som inte är kundorienterade och orsakar förluster av placerat kapital till Nordnet helt utan anledning.

      Radera
    2. Du som har ett större kapital att diskutera kan ha större möjlighet om du skickar direkt till VD.
      Brukar bli snabba resultat via den kanalen.

      Radera
    3. Avanza känner vad jag vet till min åsikt på tillräckligt höga nivåer i företaget, det är nog inte problemet. Jag tror det är någonting i företagskulturen som gått snett senaste åren. Man tenderar se kunden som en jobbig typ snarare än som nummer ett.

      Min erfarenhet i alla fall. Det var inte alltid så, kanske är det så att ledande personer tjänat så bra på bolagets kursutveckling och annat att man helt enkelt slutat lyssna på kunderna?

      Jag tror att det enda som kan få dem att lyssna är att många människor klagar så ofta som möjligt och använder Nordnet som argument.

      Radera
    4. GLNG är LNG raketen idag annars. Går i rask takt mot 30 usd vilket vore upp 50% sen jag köpte den för kanske ett halvår sen. I september är deras flytande LNG fabrik tänkt att starta utanför västafrika, s.k FLNG.

      Det LNG bolaget som helt klart släpar i min portfölj är annars HLNG, dvs Höegh i Oslo. Toppade över 100 nok nyss men backat 8% nu.

      Radera
  2. Vill bara passa på att tacka för att du bloggar! Tror det är många som mig som läser din blogg och är väldigt tacksamma för din input, men sällan eller aldrig kommenterar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för den snälla kommentaren. Det är skoj att vakna upp och se en sådan kommentar. Påminner mig om hur viktigt det rent allmänt är att ta sig den lilla tiden att uttrycka uppskattning över personer av och till. Är ju så enkelt att göra någon glad.

      Jag är 48 år, trebarnsfar och jag glider troligen mer och mer in igen heltidsrollen som placerare dvs det är det som försörjer familjen även om jag har ett bakomliggande arbete/anställning som jag kanske kunde återuppta som jag känner väldigt varmt för (människor som förtjänar uppskattning bara för dem de är..) vad jag försöker komma till är framtiden för bloggen och att återknyta till bloggämnet lite.

      Bloggen blir ju en funktion av vad jag läser, vad jag tror på men även vad jag behöver..

      Det sistnämnda är något ni stött på av och till här men där jag läser otroligt mycket mer idag och det är om högavkastande papper som har en mycket lägre risknivå än jag genom åren placerat.

      Vad det troligen kommer innebära är att bloggen borde bli mer av en.. nej inte pensionärsplacering.. men väl ett verktyg för folk som snabbt vill komma åt uppslag om placeringar som har en lägre risk, som ger en bra direktavkastning och som av någon anledning är lite billigare än vanligt. Jag har som sagt varit inne på detta tidigare (före 2016) men inte kunnat backa upp det med kunskaperna från det där massiva läsandet som jag hoppas är kännetecknande för min research/kunskaps stil. Skillnaden idag är kort och gott att jag brinner för dessa typer av placeringar medans jag inte brinner för gruvbolag. När jag brinner för något så läser jag allt om det. Nu är det mycket (ofta högavkastande) shipping såsom ni sett inom Dynagas, GMLP, GLNG, TGP, SLTB/SALT osv men det kan vara värt att veta att jag skaffar mig allt bättre underlag (ofta betaltjänster inom SA) för att få uppslag även inom andra högavkastande sektorer. Kvar är att jag behöver allokera mer tid och intresse till dessa nya branscher men det känns som att det kommer även om shipping lär förbli nummer ett.

      Ränta på ränta är något helt fantastiskt. Om man således kan kombinera en placering som tillfälligt (t.ex en MLP utgivande av nya aktier för att finansiera en drop down) är ner 6% med en årlig utdelning på 9% och en mer långsiktig värdetillväxt eller tradingvinst på 5% ja då har man lätt 20% årligen till en rätt låg risk. Kombinerar man detta med en portfölj spridd på 10 papper man kan väl så blir resultatet förhoppningsvis väldigt bra.

      Detta är vad jag hoppas bloggen under 2017-2018 ska utvecklas mot.

      Största hindret mot detta är de facto Avanza som hindrar sina kunder från denna typen av säkrare placeringar inom sådant som börshandlade baby bonds och de flesta MLPs. Detta är inget jätteproblem för er som kan byta till Nordnet (eller Danske som måste courtageförhandlas och som har lite sämre plattform men som erbjuder valutakonto USD) men deras arrogans mot kunderna är ett stort stort problem för mig som är fastlåst i KP 7-12 år framåt. Att de vägrar motivera sig är hemskt. Går det inte på annat sätt så är den enda rekommendationen att mer aktivt gå ut och varna för Avanza baserat på dessa grunder.

      Framtiden som placerare är jättespännande och jag hoppas kunna blogga länge och mer givande. Priset som en läsare tvingas betala är endast att behöva stå ut med mina i Sverige kontroversiella åsikter i olika frågor. Utan tvekan ett för högt pris för många historiska läsare men som jag ofta sagt, jag är inte ute efter att maximera antalet läsare och jag känner i sig ingen lojalitet mot vare sig alla människor eller alla svenskar. Oavsett nationalitet, hudfärg och religion så handlar det mer om ens värdegrund och känsla för rätt och fel om jag känner lojalitet. Min tanke är att de som har ett så öppet sinne att de hänger kvar här och åtminstone skummar avvikande åsikter.. de förtjänar min lojalitet och vilja att prestera något bra i form av uppslag på aktier som de sen själva kan researcha om och fatta egna förhoppningsvis lyckade beslut vad gäller köp/sälj och inte minst tajming.

      Radera
    2. Ovanstående var en långrandig utläggning om att ni ska förvänta er en publicerad portfölj om 10 bolag med utdelning som jag sen kommer försöka bevaka någorlunda väl. För att komma igång med det lättare så kommer det inte alltid handla om bolag jag äger men alltid om aktier jag tycker är bra.

      Gissningsvis så kommer endast drygt hälften av bolagen kunna ägas av Avanza ISK, 90% av Danske bank ISK och 100% av Nordnet ISK dvs som bloggläsare har man anledning att lägga lite tid på problemet Avanza, det är en värdelös känsla när man ser något intressant och köpvärt bara för att upptäcka deras spärr och inse att det kommer ta för lång tid att ordna det. Bättre att klaga intensvit nu i förebyggande syfte och om svaret är kategoriskt dra konsekvenserna av detta.

      Radera