söndag 12 februari 2017

Kommer 2017 på bloggen: Utdelningsportföljen

Under TGP bloggen så skrev jag lite om vad jag funderat över som nytt initiativ här på bloggen och varför jag tänker göra det.

I korta drag så bloggar jag om och äger främst det jag brinner för. När jag brinner för något så läser jag kopiösa mängder om det vilket förhoppningsvis gör att jag gör bättre placeringar vilket av och till avspeglar sig i bra blogginlägg. Jag är 48 år, idag mer eller mindre heltidsplacerare och med stor familj så behöver man ett visst mått av trygghet. Det som var nytt under framgångsrika året 2016 var att jag brann för tryggare placeringar på samma sätt som jag tidigare brann för gruvor och resultatet blev över förväntan. Viktigt att förstå är att shipping har hela spektrat från tämligen låg risk till väldigt hög risk. Orsaken är bland annat:
1. Bolagen jobbar med antingen på spotmarknad eller upp till 20 år långa fasta kontrakt med jättestora oljebolag som kunder och allting mellan detta.
2. Bolagen erbjuder ofta utöver vanliga aktier även preferensaktier med olika typer av säkerhetsgrad till den grad att de ibland nästan blir som obligationer (inlösentidpunkt eller hårda straff på bolaget) och börshandlade obligationer.

Kunskap är allt.. och kunskap får man betala för, antingen i tid eller pengar. Jag gör båda inom shipping men detta breddas snabbt mot andra sektorer, är dock ännu inte där när det gäller kunskap som jag är inom shipping. Det ideala resultatet av detta arbetet är modell portfölj med 10 stycken utdelande aktier där man kan tjäna pengar på minst tre sätt:
1. Utdelning
2. Väl tajmat köp, t.ex gör dessa bolag ofta plötsliga men för den kunnige enkla att hyggligt förutse nyemissioner för att växa vilket över natt oftast mkt tillfälligt sänker kursen 6-8% vilket oftast är återtaget inom en månad då förvärvet de gjorde de facto ökar både vinst och utdelning.
3. Trading. Om man har 10 bolag och i mitt fall bevakar ytterligare bolag som hela tiden konkurrerar om plats på listan så kommer vissa bolag av och till rusa för högt på rekar eller annat. Detta är inte gruvjuniorer.. oddsen att något fantastiskt hänt som vi missat/inte är pressreleasat är obefintlig.. snarare kan det vara mäklare som kör inför en nyemission (jag tror det alltid görs och är lagligt i USA..)
4. Allmän värdeuppgång.

Om man på detta sätt kniper 19% per år så dubblar man kapitalet på 4 år vilket är klart godkänt.

Min uppskattning är att de som har Danske bank ISK med valutakonto kommer kunna handla 90% av aktierna/pref/börshandlade obligationerna jag tar upp.

Min uppskattning är att de som har Nordnet ISK med valutakonto kommer kunna handla 100% av aktierna/pref/börshandlade obligationerna jag tar upp.

Min uppskattning är att de som har Avanza ISK med valutakonto kommer kunna handla 50% av aktierna/pref/börshandlade obligationerna jag tar upp.

Slutsatsen för mig är att om man sparar till pension så ska man undvika Avanza. Om man bara vill hålla på med typ gruvjuniorer etc så är Avanza utmärkt, samma sak om man bara placerar i Sverige.

Listan?
Jag har funderat på detta en månad typ, ni måste ge mig mer tid, detta är mest en blogg för att prata om vad som komma skall och förvarna för nackdelarna om man sitter med Avanza som mäklare.

Men ska jag ändå addera bolag 1 och 2 på listan så är det enkelt och inga nyheter:
1. TGP:US ca 3% utdelning med förhoppning om återställd utdelning 14% (vid 19 usd) om 11 månader samt värdestegring till 30 usd när utdelningen är återställd.

2. SLTB:US ca 11.5% årlig utdelning (inkl värdestegring och avräkning av utdelningen runt hörnet 27 feb)  Scorpio bulkers obligation. Under Q2 så återstår 6% av orderboken för denna typ av fartyg och mycket av det är troligen luft som aldrig kommer levereras. Lägger någon order nu så blir det leverans 2019. Oddsen att Scorpio bulkers ska gå i konkurs innan augusti 2019 då denna förfaller för återbetalning är som jag ser det extremt låg vilket är orsaken att jag sedan länge har mycket pengar i den.

Ingen bra start för Avanza användaren som synes (inget av dessa går att handla via Avanza ISK) men min gissning är som sagt att de tillåter handel i hälften av bolagen som kommer finnas på Top 10 listan. Danske klarar båda även om man felaktigt kallar SLTB obligationen för en pref.. NN båda förstås.

Slutsats: Om ni är kund eller aktieägare hos Avanza, ta er tid att ringa och klaga, skriva och klaga, stå utanför deras kontor och klaga.. och om ni inte är aktieägare eller kund men gillar aktivism.. klaga... Göra  dagens goda gärning? Klaga..

4 kommentarer:

  1. När jag amatörmässigt tittar på Canacol från dag till dag, utan möjlighet att se ackumulerad mäklarstatistik, så ser det ut som Anonymous under lång tid varit aktiva på säljsidan. Stämmer det med dina observationer? Vem/vilka kan gömma sig därbakom om du ska spekulera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer nog i viss mån med mitt intryck. Det sägs att USA fonder dumpat hårt i kanadensiska oljebolag baserat på risken att USA ska införa importskatt på utländsk, inkl kanadensisk olja. Detta i kombination med lång period utan uppdateringar från CNE är nog min bästa gissning vad som hänt.

      På sitt sätt är nu tystnaden bruten då analytiker ju träffat dem som du förhoppningsvis såg i analysen som tillfälligt låg ute under fredag och helgen.

      Radera
  2. Efter mailväxling med avanza blev slutliga standardsvaret att det vidarebefordras till de ansvariga för den här typen av förslag.
    Jag har nu blivit kund hos Nordnet och flyttar över samtliga innehav under månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att det ska behöva vara så här. Jag hjälper ju titt som tätt folk komma igång med aktier och det är NN som jag visar dem nu. Har ett par som idag har Avanza där vi siktar på att sälja av och flytta så fort det är lämpligt.

      Jag fattar inte vad de sysslar med. Det märkliga är att man just inte får vettiga svar.

      Radera