onsdag 15 februari 2017

KNOT offshore partners rapport och investor day

Bestående intrycket av Investor day var beundran för management som satt samman kanonintressant dag för oss med böjelsen shipping. Bolaget har nu en solid plats i min utdelningsportfölj.

KNOT-Offshore-Partners-LP-Fourth-Quarter-2016-Earnings-Presentation.pdf

/KNOP-Investor-Day-Presentation.pdf

Investor-Day-Fearnleys-Shuttle-Tanker-Presentation.pdf

Rapporten är ute för Q4:
LÄNK
Jag kommer blogga lite löpande om vad vi lär oss idag. Jag börjar med intrycket och tankar runt rapporten ovan.
Jag ser det som en stabil rapport som bekräftar att detta bolaget kan fungera som en liten komponent i min utdelningsportfölj som ska innehålla minst 10 bolag så småningom och avkasta 8-10% snitt. 
(Utöver den så kommer jag alltså ha "vanliga" aktier också..)


Vad jag gillar:
- Coverage är 1.27 med prognos för 2017 om 1.3 - 1.32. Den med hököga noterar att detta är lite lägre än tidigare kvartal vilket inte nödvändigtvis är sämre lönsamhet då man dragit in nytt kapital som säkert påverkar detta nyckeltal.
- Ytterligare en drop down med Shell som motpart och sammanlagd kontraktslängd 5 år prick. På det hela alltså vårdande av kontraktslängden och ökad diversifiering.

Vad jag inte gillar:
- Jag kan addera en sak till riskmoment/osäkerhet jag känner inför KNOP och det är om de överbetalar för sina dropdowns till föräldern. Två drop downs nu senaste månaderna och två capital raises utan utdelningshöjning känns som en lätt varningssignal för detta. Ett ytterligare skäl för att känna så är beloppen som de betalar för denna storlek av fartyg vs vad vanliga fartyg i storleksklassen kostar. Återigen, jag kan för lite om hur shuttle tankers skiljer sig från vanliga tankers i denna storleksklass.

Slutsats så här långt: Utdelningsportföljen handlar om att öka min diversifiering. Detta bolaget fungerar för det med en lite lägre vikt. Kanske max 5% av själva utdelningsportföljen. Vi lever i en föränderlig värld men så länge de håller mycket god täckning av utdelningen skulle jag kunna tänka mig att lyfta mina 9.5% typ tills kursen når dryga 23 usd. Varför den siffran? Jo det är nivån utdelningen fallit till 9%. Som det känns nu kommer jag då vara rätt trolig säljare då risken för PP då ökar och då KNOP visat senaste veckorna att man är rätt känslig för capital raises vilket i sin tur gör att man vill kunna vara köpare en dag där den på det beskedet gör -6% precis som den gjort denna vevan vilket skapade köptillfället. En sak att dock komma ihåg är att fallet kan bli lägre nästa gång om det äntligen kommer utdelningshöjning.

Det blir spännande att se ev kommentarer från bolaget om varför det inte skapas utrymme för utdelningshöjning med senaste drop down och om det kommer halvlöfte om sådan vid nästa drop down.

RED: Med lite hjälp av andra så har jag kommit fram till en uppskattning att pumpar och annan specialbyggnation adderar runt 45-55 musd jämfört med liknande storlek på vanlig tanker. Typ alltså att en Suezmax som kostad 70 musd i denna version kostat 122 musd. Med en så stor skillnad så är det lättare att förstå varför det inte byggs om skepp, dvs varför vi inte bör se konkurrens från en allt sämre tankermarknad under 2017.

RED2: Det är min uppskattning att den tanker som nu droppas ner per idag och som är i Suezmax klass för 147 musd inklusive 5 års kontrakt och optioner, att den bör ha kostat föräldern 122 musd (baserat på ett Teekay offshore köp juni 2015). Jag är hyggligt bekväm med de siffrorna. En flera år tidigare drop down tydde på större marginal vilket först gjorde mig lite upprörd.. men detta är den aktuella affären och om dessa siffrorna stämmer någorlunda väl så är jag bekväm med planerna jag skrivit om ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar