tisdag 14 februari 2017

Ett bolag jag äger som skulle kunna passa in i utdelningportföljen

har en s.k investor day imorgon 11.00 NY tid vilket webcastas och kommer sedan finnas som inspelning. Det är en bra chans att lära mer om s.k shuttle tankers något jag behöver, inte minst för att förstå hur de på ett avgörande sätt skiljer ut sig från den vanliga s.k Suezmax tanker klassen som jag pga liggande 2017 orderbok hos varven är negativ till.

Att jag idag äger en bra bunt sådana här aktier (på Avanza, dvs den handlas även där) är för att:
1. Klassiskt case där bolag jag följer gör PP och därför faller
 i kurs när nya aktier ges ut med rabatt. Skillnaden här var bara att det inte var någon drop down och utdelningshöjning direkt knutet till denna=extra sura miner=extra stor rabatt för mig att handla.
2. Jag ser baserat på tidigare conf calls att fler dropdowns kommer och med dessa utd höjningar från en nivå som redan är väl underbyggda 9.7%. Med väl underbyggd menar jag att man inte använder hela möjliga kassaflödet från de ut leasade fartygen utan att man har s.k 135% coverage på utdelningen vilket är bättre än de flesta.
3. God kontraktsbild med knappa 5 år kvar som snitt och en subsektor där det väldigt mycket verkar vara så att optioner förnyas. Det verkar inte finnas någon direkt spotmarknad på sådana här tjänster/fartyg och det finns bara en annan större konkurrent (Teekay offshore) och de är klart försvagade vilket i sig är en orsak att jag förväntar mig fortsatt god balans och möjligheter för starka KNOP.

Risker:
1. Ingen har ännu kunnat visa mig exakt varför inte Suezmax tankers inte skulle kunna konverteras till shuttle tankers. Dock är det ett faktum att jag aldrig stött på ett konverterat fartyg och jag läser rätt mycket. Inte heller har jag stött på tankeroperatörer som diskuterar att ge sig in i branschen. Men det är ändå min största osäkerhet.
2. Fallande offshore produktion i Nordsjön och Brasilien skulle långsiktigt kunna minska behovet. Mot det står att med TOO finansiellt svagt senaste åren (man har även oljeservicefartyg och riggar vilket varit illa) så finns det inte en antydan till spekulationsbeställningar eller överblivna shuttle tankers vad jag kunnat se. Tvärtom, när ett projekt ska sättas i drift så handlar det för sådana som Statoil att teckna för nyleverans av fartyg och teckna ofta 10 årsavtal med optioner som historiskt nästan alltid utnyttjas om fältet drivs vidare. Men ändå.. det känns som att man behöver vara obs på sektorn då jag är skeptisk till offshore olja. Vad gäller drop downs och ny business så är faktum att det finns gott om sådana från KNOP's förälder. Dvs inget hindrar tillväxt mer än värdering och kapitaltillgång.

Sanningen är alltså att jag tagit in en hel del KNOP på dessa nivåer då jag ser triggers i investor day och kommande dropdowns/utd höjning, kanske utan ytterligare capital raise. Jag imponeras av utd coverage och historik.

Imorgon tänker jag lära mer och om jag är nöjd så kanske jag bestämmer mig att sätta en mer långsiktig 2-3% av min portfölj i dem och göra dem till en tredje om än mindre komponent i min utd portfölj om 10 bolag där jag kommer sikta på att ha snitt 8-10% utdelning fördelat på 10 bolag som jag har hygglig koll på. Notera som sagt att det inte kommer vara lika delar. Jag har alltså inga planer på att vikta KNOP som SLTB och TGP.

I kommentarerna nedan är det en bloggläsare som skriver om hur han efter mailväxling med Avanza nu drar slutsatsen att det enda att göra är att byta till Nordnet. Jag tycker det är jättetråkigt att det utvecklas så snarare än att Avanza istället lyssnar på sina kunder. Jag har en över 10 år lång relation med Avanza och vill dem väl, det är därför jag pressar dem att göra bättre. När det är sagt så förstår jag mycket väl de som nu byter för bristerna för oss som vill hålla en balanserad riskprofil, inte minst då man har ett öga mot pension och att till del leva på utdelningar från bolag och börshandlade obligationer, de bristerna är katastrofala hos Avanza vs Nordnet.

http://www.knotoffshorepartners.com/investor-relations/Investor-Information/events/event-details/2017/Investor-Day/

Shipping igen, ja, det är min huvudsektor numera, där jag på flera plan har en edge vs andra placerare. Men bland de 10 så kommer det finnas andra bolag med, notera noga då att även om jag då läser på en hel del om bolagen så kan jag troligen inte den sektorn lika bra. Ett pris jag är okej med att betala för att få mer diversifiering. Ni själva ska ju som alltid läsa på och bara använda min blogg som uppslag för den researchen och de egna besluten om bolag och tajming. Men detta vet ju alla mycket väl.

1 kommentar:

  1. Jag vill påminna om att när man lägger kommentarer så kan inte jag svara avsändaren på dessa då jag inte har en mailadress.

    Generellt så är det okej att maila mig på originalbraila at yahoo punkt com den adressen ligger publicerad här på bloggen och jag läser de mailen.

    SvaraRadera