onsdag 22 februari 2017

Det är nu en vecka sen följande svar från Avanza om TGP

SVARET:
2017-02-15
Hej Johan,

Ska undersöka detta med våra jurister och kommer återkomma efter vi fått svar i ärendet.

FRÅGAN:
2017-02-14
Hej,
För ungefär ett år sedan enades vi om att s.k C-corp MLP's, oftast shipping utanför USA i Bahamas och liknande, att dessa inte hade MLP problematiken och ni öppnade för handel med dessa till mångas glädje. Säkert även Avanza's aktieägare som ju uppskattar kunder som handlar med aktier och som borde föredra glada kunder.

Reglerna är inte enkla men jag vill med detta meddelande ifrågasätta om ni har rätt när ni stoppar följande företag:
Värdepapper Teekay LNG Partners L.P.
ISIN MHY8564M1057
Detta bolaget har inte sitt säte i USA utan i Bermuda. 

Lagen säger att amerikanska MLP ska dra högsta använda källskatt skatt på utdelning till utländska investerare. Men TGP är inte amerikanskt och mycket riktigt har jag nu fått bekräftat att man drar ingen skatt på icke amerikaner. Dvs även om man är en MLP med K1 och således för amerikanska privatpersoner ska beskattas som andra K1 MLPs så är man ett annat case än amerikanska MLPs för oss icke amerikaner.

Jag vill därför göra gällande att ni (precis som i fallet börshandlade obligationer för övrigt) utan problem kan handla TGP vilket jag tämligen omedelbart skulle vilja kunna göra och många andra av era kunder skulle vilja göra.

En god början på ett problem är att försöka isolera enbart det verkliga problemet och jag menar att sådant som TGP:us och SLTB:us logiskt sett inte omfattas av er motivering med Skatteverket.

KOMMENTAR Här och nu till bloggläsarna:
Om jag varit jurist med Avanza som Key Account kund så hade jag svarat Avanza inom 24h. Det är så jag (Johan/OB) alltid försökte arbeta med mina kunder, speciellt Key account kunder..

Avanza i sin tur klassar ju mig som lite då och då som antingen PRO eller Private Banking dvs här finner jag mig i kundsituationen istället.

En vecka är lite i längsta laget tycker jag som kund, speciellt utan feedback på varför det drar ut i tid enligt principen att det ska inte vara kunden som behöver stöta på om vad som händer. Men okej, så kan det vara, jag har inte alla fakta, men jag blir besviken om svaret inte dyker upp kommande dagar måste jag som kund påpeka. Lite grand handlar det också om att jag har väldigt dålig erfarenhet efter de månader det tog att diskutera SLTB och börshandlade obligationer i Avanza Pension. Jag är kort sagt rädd för att det är ett återkommande problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar