onsdag 22 februari 2017

Bolag 4 i utdelningsportföljen: Care Capital Properties CCP:US

Diversifiering handlar det om här, dvs inte shipping. Notera noga det jag nämnt tidigare nämligen att när jag rör mig ut från min kärnsektor så kommer jag ha sämre kunskap om bolaget/branschen men det är en risk jag är beredd att ta då vi jobbar med rätt hyggligt säkra företag uppbackade av solida nyckeltal. Lärandet blir också något av en löpande process och jag behåller placeringen så länge som det lärandet bekräftar tesen.

Nåväl, nr 4 är i branschen fastigheter för vårdbolag/avancerat vårdhem, dvs segmentet mellan sjukhus/rehab och ålderdomshem i USA. På engelska kallar man det "skilled nursing and healthcare". 

- Man har en utdelning på drygt 9% per år och den är väl uppbackad genom att bara 76% av intäkterna tillgängliga för aktieägarna delas ut. Nästa kvartalsutdelning ca mid mars 2017.

- Stort bolag med 340 fastigheter i 36 stater i USA. Man har över 40 operatörer som bedriver vården som hyrestagare med i snitt 9 åriga kontrakt.

- Balansräkning som ser vettig ut med 4.5x EBITDA och strategi att binda en avsevärd del av belåningen.

- Den som slutligen betalar för kalaset är Medicare och Medicaid. Man är i en demografisk tillväxtbransch och man är billigare än annan vård som direkt sjukhusvård vilket gör att målet för sjukvården alltid kommer vara att flytta patienter så snabbt som möjligt från dyrare vård till CCP vård.

Kursen idag är ca 25 usd och jag har betalat 24.25 rätt nyligen och jag har själv idag 3% portföljvikt mot dem så här långt. Omsättningen är i runda slängar 10-20 musd per dag... dvs extremt likvid. Aktien kan handlas av alla mäklare t.om Avanza. Räkna med källskatt på 15% i KF (ISK kan vara annorlunda, jag saknar erfarenheten av det förfarandet, men ska läsa på och ev addera info under denna blogg om regler för avräkning) vilken ni borde få tillbaka 2-3 år senare enligt gängse procedur där jag bara har erfarenhet av Avanza (som i det alltid gjort ett suveränt jobb, dvs lite positivt av gamla Avanza finns kvar).

PRESENTATION

HEMSIDA

Som alltid finns också ofta info på Seeking Alpha värd att skumma genom även om det (precis som jag här!) är en amatörsajt med tillhörande osäkerhet och brister samt behov av att bedöma skribentens kunskaper: http://seekingalpha.com/symbol/CCP

Som ni säkert minns så är bolag nr 1: TGP:us (ej Avanza handel),  nr 2: SLTB:us dvs Scorpio bulkers börshandlade obligation (ej Avanza handel), nr 3 KNOP:us (Avanza klarar handla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar