lördag 14 januari 2017

Scorpio Bulkers obligation, SLTB

Detta har varit en stor lite tyst framgång för mig, skrev dock ändå lite här för några månader sedan:
http://originalbraila.blogspot.se/2016/11/mitt-basta-tips.html

Så en uppdatering är att den idag vid kurs 22.90 usd nu avkastar ca 10% skattefritt (förstås dock minus ISK/KF skatt) per år fram till lösen. Sämre än 15.2% ni kunde låsa in för två månader sen och sämre än de 18% de var när jag desperat försökte få Avanza tillåta mig köpa den (fortfarande förbjudet).

Nåväl, syftet är inte att basha Avanza mer på ämnet, jag bara konstaterar att ni behöver ha Nordnet eller Danske för att att kunna handla den och det kommer även gälla det "nya bästa tips" som jag om 1-2 veckor kommer börja skriva om. De områden där Avanza är unika (ur ett negativt perspektiv genom att förbjuda handel) är alltså s.k MLP's i USA och s.k börshandlade obligationer.

Även om jag tycker Avanza i övrigt är rätt bra så är det mycket starka skäl att diversifiera sig till att även ha Danske eller Nordnet.

OM ni väljer Danske Bank vilket jag tycker det finns mycket goda skäl att göra så är min uppmaning att ni ska begära följande villkor (naturligtvis är ännu bättre också okej..):
1. Begär valutakonto (t.ex USD) på ISK, de flesta på kontoren känner inte till det men det erbjuds så var envisa. Be dem kontakta Göteborg City om ni kör fast.
2. Ni måste förhandla courtage nivån. Beväpna er med NN och Avanza nivåerna men förstå att ni inte kommer så lågt och ni behöver inte det heller.. för NN och Avanza har dolda avgifter på valutaväxlingen som sin stora intäkt, inte courtaget, dvs punkt ett gör att Danske direkt får stort försprång. Jag rekommenderar att kräva 0.15% courtage (och valutakontot) på Nordamerika och gå därifrån om ni inte får det.

Jag välkomnar också ev läsare som orkar ta tag i vilka villkor man kan få här: https://www.degiro.se/

Jag välkomnar också alla former av påtryckningar på Avanza att skärpa sig och lösa dessa handelsfrågor per igår. Avanza har varit bäst, tappar idag i kundundersökningar och borde vara mottagliga för kundsynpunkter på hur de skulle kunna bli bäst igen.

Det finns INGA logiska förklaringar till Avanza's beteende när det gäller dessa två bitar:
1. Baby bonds handlas precis som vanligt utdelande aktier eller pref aktier på NYSE.
2. OM Avanza känner osäkerhet på framtida skatter på USA MLPs.. TA DÅ HÖJD FÖR DET I KÄLLSKATTEN SNARARE ÄN ATT FÖRBJUDA HANDELN... om ni drar för mycket så kan ni ju betala tillbaka det 2-3 år senare som med all annan källskatt.

Återigen, agerandet är obegripligt och förtjänar klagomål från er kunder och inom kort kommer mitt nya bästa låg risk tips efter SLTB men det gäller bara er som har annan mäklare än Avanza då det är en s.k MLP av typen som bara Danske och Nordnet tillåter handel på.




2 kommentarer:

  1. Hej, kan man kontakta dig via nåt mail eller annat sätt? Självklart menar jag inte din offentliga mailadress. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du tittar i flikarna ovan så har du "kontakta mig per mail". Det är en mailadress jag läser av flera gånger per dag, en av mina huvudadresser även om den är någorlunda anonymiserad.

      Vi lever i ett Sverige där ett av huvudvapnen mot avvikande åsikter är att hänga ut personer och deras familjer, eller värre varför jag är restriktiv med att lämna ut mitt namn.

      Men det är som sagt lätt att starta en diskussion privat med mig på originalbraila at yahoo com

      Radera