torsdag 19 januari 2017

Rättelse SLTB

Jag måste ha stressat när jag räknade fram Yield to maturity, ränta på SLTB sist.

Korrekt per nu ska vara:

25 - 23.16 = 1.84 usd i kursvinst, dividerat med ca 2.5 år = 0.74 usd/år och till det ska läggas årliga utdelningen på 1.87 usd för totala 2.61 usd årligen dividerat med aktuell kurs 23.16 = 11.3%

Beklagar missen, ibland blir det ju bara fel när man kör saker snabbt i huvudet. Summan är ju att SLTB fortsätter vara en grym placering. T.o.m bättre än vad ovanstående visar då vi ju närmar oss nästa kvartalsutdelning som avskiljs i februari. Som bulkmarknaden och Scorpio's aktie ser ut så kan jag bara upprepa att jag anser att obligationen är gravt felprissatt och den förblir ett tungt innehav för mig.

I den bloggen utlovade jag ju även ett nytt rätt säkert MLP bolag. Jag själv tog i den vevan lån på huset för första gången och körde in allt i det. Jag kommer inte blogga om det nu för jag ser ca en uppsida på dubbel på 12-14 månader till rätt låg risk men sen jag köpte är den upp 7.8% vilket betyder att jag sålt lite grand och om något ligger och fiskar för att få tillbaka det jag sålt lite billigare. Om något så frågar jag mig om jag överhuvudtaget gör rätt som trejdar en sån aktie där jag har den övertygelsen jag har vad gäller potential och till vilken risk detta kommer. Ironiskt nog var det som sagt bara ett par dagar sen jag handlade mängder och det kändes som att säljarna tänkte trycka aktien mycket lägre. De där kortsiktiga rörelserna är kort sagt väldigt beroende av vad enskilda större säljare hittar på och när de plötsligt slutar sälja. Ja.. jag hoppas det är en liknande utveckling vi får se i CNE helst per snarast... att pressas lägre dag för dag är just... pressande.. som många vet. En av de svåraste känslorna att hantera som placerare skulle jag säga.

Generellt så tenderar det ju att bli så att jag bloggar när jag har i alla fall så mycket aktier att jag inte är desperat att köpa mer vilket jag tror oftast är bra för läsaren även om det som i fallet CNE ju alltid är omöjligt att veta när en pågående kursrekyl ska avslutas och vändas.

Bolaget ovan kommer bloggas om det antingen kör över mig nedåt så att jag får allt jag kan köpa (jag får ju som sagt inte handla det på Avanza) eller så kommer jag skriva om det om det fortsätter upp och jag ger upp hoppet om rekyl. Det är värt att påminna om grundprincipen att.... det kommer alltid nya spännande case...  och att det i alla fall är min filosofi att handla när saker rekylerat än när det skenar.

4 kommentarer:

  1. Hej OB
    Your take on Dorian and shale play?
    In line with your strategy on swings and rates

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes. This is in my view the right company in the VLGC sector. The question is timing. In my view that was not supposed to be in 2017 due to the orderbook of new vessels being delivered... That looks wrong now :-)

      One reason for this I think is that a lot of people are looking at the violent turn around i shares seen in dry bulk and looking for the next candidate. The obvious ones are LPG and Container and in my view the market is moving to early due to remaining orderbook in both sectors.. but of course the market does not care what I think..

      Still, I think there is still a decent chance the dry bulk will se a larger pullback which could open up for more attractive valuations in all three of these sectors that I watch closely.

      Again, I think you picked the best LPG (VLGC) company.

      Radera
  2. This turn around might be a result of more shale activity and LPG as derivative of a higher oil price.
    Thank you for comment!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I agree and could add, emptying some of the excessive current storage.

      Further the smog we have seen in China and India this winter should be good for both LNG and LPG. Obviously I wish I would have thought about the possibility about bulk shares rally being good for the sectors that clearly are next in line.

      I will keep watching these sectors, that is a promise!

      Radera