tisdag 3 januari 2017

Flygande start på 2017

Lite av drömutveckling, precis rätt aktie drog stenhårt nämligen Golar LNG som var mitt tyngsta innehav efter massiva, på gränsen till överdrivna köp på ca 23 usd som gjorde aktien till största innehav som jag nämnde. Sålde ca 35% av totala innehavet på dryga 24 usd snitt.

Som om det inte vore nog så skenade även Scorpio Bulkers efter en rek från en mäklare (som jag inte läst) och jag valde att kliva av allt (5% av portföljvärdet) på 5.58 usd snitt. Jag vill här nämna att jag väljer att inte försöka köpa tillbaka "mina lägst sålda" (5.45) på 5.40. Jag har kort sagt väldigt svårt att tänka mig att vi sett sista hårda rekylen i denna aktien och vill ha den billigare. Jag äger ju också mycket obligationer i bolaget (SLTB).

Utöver detta så sker allt detta med viss USD styrka.

Efter detta har börsen rekylerat och jag har främst nyttjat det till att köpa tillbaka CNE som jag sålde häromdagen. Inte fått jättemycket ännu men har heller inte så mycket emot att hjälpa till i orderdjupet.

Summan är att jag intraday varit högre än någonsin under 2016 samt kraftigt ökat min likviditet, dvs flygande start på 2017.

10 kommentarer:

  1. Grattis till ATH :)
    Är dock förvirrad kring Golar LNG. Båda Golar LNG-bolagen har backat sedan årsskiftet..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, GLNG, moderbolaget som jag äger stängde året på 22.94 och har idag toppat på 24.40 usd.

      Sen är det inte ATH för mig.. det var sommaren 2011.. nog dryga 15% kvar dit.

      SALT trummar på alldeles för bra.. känns dock som en film jag sett många gånger vid det här laget.. bulk shipping placerare är värre än PM placerare när det kommer rekar... jag har svårt att tro att det inte kommer rekyl som sagt.. men kommer nog dröja ett tag.

      Radera
    2. Jag har kraftigt ökat likviditet till 38% på stora portföljen nu. Börsen ser dock stark ut och jag kan då säga att jag inte drar mig för att fortsätta sälja av löpande om jag ser högre portföljvärde..

      Radera
    3. Deutsche Bank upgraded Scorpio Bulkers (NYSE: SALT) from Hold to Buy with a price target of $7.25.

      Analyst Amit Mehrotra said, "We have become incrementally more positive on the outlook for the dry bulk shipping industry. Not because we are bullish on China’s long-term demand for raw materials, but rather because we believe the market bottomed in 2016, and should behave more rationally in 2017 and beyond. We also view balance sheets as largely benign, following highly dilutive equity offerings in 2016 and exponential increases in share counts. Against this backdrop we see SALT as best positioned, and upgrade our rating to Buy from Hold."

      Radera
  2. Vilket drag:) En kort fråga; jag kan inte hitta när Salt har nästa kvartalsrapport. Har du koll på det?

    Mvh Jacob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jacob, vad jag gör är att jag brukar kolla året innan i pressreleaserna för att få en hum. Brukar stämma rätt bra:
      http://ir.scorpiobulkers.com/News?year=2015

      Förra året var det 4e mars så det är rätt lång tid kvar. Fjärde kvartalet är ju bokslut så det kommer oftast lite senare än annars.

      Radera
    2. Hmm, förra året var ju 2016 :-) dvs datumet var 29 feb dvs ungefär samma..

      Radera
  3. Ok, tack! Det var mitt tankesätt också.
    I Sverige är det väl lite mer specifikt i kalendern med rapporter därav frågan. Ha det gott!

    Mvh JB

    SvaraRadera
  4. Köpte mycket i K92 igår med hopp om att den skulle dra liknande andra bolag. Inget hände och det kändes som någon ville ur. Har du hört några negativa rykten eller vad är dina tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte till något negativt. Är nog mest olika åsikt om vi står inför kursuppgång nu eller om det är ett tillfälle bäst använt att komma ur om man är har större positioner inom PM.

      Radera