lördag 28 januari 2017

Canacol

Jag förstår att detta är en aktie där det finns ett utökat behov att läsa mina senaste åsikter tämligen tätt så länge vi inte bryter den sega nedåt trenden. Å andra sidan får ni då ursäkta mig för upprepningar.

Detta är min åsikt per idag.

- Det finns en mycket utbredd oro över att amerikanska shale bolag ska öka sin oljeproduktion för snabbt och att detta ska skapa problem i oljemarknaden med fallande priser och kanske ett Saudi som tappar tålamodet och kör ner priserna igen. Mot denna ökning som i diskutabel omfattning de facto sker i USA och väntades ske även om vi kan diskutera vilka mängder som är realistiska kommande år.. så står att det investerats dåligt i branschen senaste åren vilket enligt teori borde ge problem i en sektor som naturligt tappar 4 miljoner fat per dag och har en tillväxt på ytterligare dryg miljon dvs totalt runt 5% ny produktion behövs. I mitt tycke är detta huvudorsaken till kursläget i CNE vi ser nu.

- CNE har en pågående omfinansiering som inte på något sätt borde vara ett problem, vi borde prata om hur mycket BÄTTRE villkor de kommer få.. men marknaden oroar sig lite grand pga historik när CNE var ett finansiellt mycket svagare bolag. Ständigt dyker misstänksamhet mot management upp också samt risk att huvudägaren skulle gynnas. Sådana tankar som att huvudägaren skulle kunna vilja öka i CNE för att ta över dem och att billigt sätt att göra det är riktade nyemissioner på nedtryckt kurs etc. Det har de facto varit så att huvudägaren tagit en tidigare riktad nyemission runt dagens kurs, 4.08 vilket motiverades för att öka borrningstakten.

- En person som var på deras senaste investor day i Colombia ringde och pratade med dem och frågade varför de inte släppt följande test enligt utfästelse i senaste pressreleasen från 19 dec:
The Nelson 8 development well was spud on November 13, 2016 and reached total depth of 10,985 ft. md on December 2, 2016.  The Nelson 8 well encountered 163 ft.md (132 ft.TVD) of net gas pay with average porosity of 19% within the primary CDO sandstone target.  The Corporation is currently preparing to perforate the entire CDOsection priorto tying the well into the Bretanna to Jobo flowline.  Once the well has been tied into the flowline, the Nelson 8 well will be flow tested via the flowline to avoid flaring the gas.  Following flow testing the Nelson 8 well will be placed on permanent production, which is anticipated to occur prior to current year end.

Notera att det var en zon i högst kända marker där allt annat än en fullträff hade varit en stor överraskning. Träffintervallet uppfyllde alla de önskemålen men alla väntade på den vackra iofs mindre viktiga siffran på högt flöde som någon form av symbolisk bekräftelse. Istället fick de kurs som singlade ner.. Nåväl en person som de facto träffade dem under flera dagar vid investor day ringde och fick det utmärkta svaret: I was told that they weren't going to test it now so as to save some money and that, "they know they have a winner". 

Det är ett fullt godkänt svar i mina ögon från ett management som tycker att newsrelease ska innehålla news.

- Canacol är till isärklass största delen som vi många gånger varit inne på.. ett snabbt växande gasbolag med fasta kontrakt av typ "take or pay". Deras främsta konkurrent är Höegh Gallant FSRU LNG import som idag definitivt ger Colombia dyrare gas och därför är swingproducer.

- Vad har vi för fler triggers som kan bryta tystnaden?

1. Tja ironiskt nog så är ett problem att bolaget har full kontroll. Man har träffat utmärkt med alla sina gasborrningar och har inte jättebehov av att borra gas så man tänker troligen så att man behöver sprida ut kvarvarande behov lite grand. Nästa gas är följande:
The Corporation plans to spud the Cañahuate 1 exploration well in February 2017.  The well will be drilled to a planned total depth of approximately 10,000 ft.md and is anticipated to take approximately 15 days to drill and test.  Cañahuate 1 is targeting the proven CDO sandstone reservoir productive at all of the Corporation’s nearby gas fields in the area.

2. Ytterligare en trigger inom gas är utan tvekan deras reservuppdatering då den kommer trigga nya beräkningar från analytikerna.
Ledtråden vi har här är att förra året kom den stora uppdateringen 12e mars.

3. Finansieringen enligt ovan. Det borde inte vara en trigger i mina ögon men jag tvingas erkänna att det är det. Utpekat att vara klart under Q1 av bolaget.

4. Efter finansieringen så kan man vänta sig en mer tydlig plan för exakt vilka borrningar och omfattning av program man tänker sig för innevarande år.

Kom ihåg följande övergripande mål för gas:
The Corporation's strategy is to explore and develop it's Esperanza and VIM 5 natural gas contracts and produce 75 MMcfpd (~13,160 boepd) average for calendar 2016. The Corporation is planning to increase current gas sales from 90 MMscpf (~15,800 boepd) to 130 MMscfpd (~22,800 boepd) in December 2017, and to 230 MMscfpd (~40,400 boepd) in December 2018.

OLJA
Bolaget har suveräna prospects för att åter bygga ut oljeproduktionen som legat på is när gasutbyggnaden varit prioriterad och oljepriserna varit så låga att avkastningen på investerat kapital helt enkelt blev bättre inom gas, dvs inte för att det var dåliga områden. Bolagets information kunde ibland vara bättre och jag är inte en oljeinvesterare så tveka inte att rätta mig om jag missuppfattat någon del. Samtidigt som jag ser värdet i följande så tillhör jag den typen av placerare som äger CNE pga gas och fasta kontrakt.. inte spekulation i olja. Men när det är sagt så ser mycket helt suveränt ut nedan.

5:
- Januari 2013 så releasade då 70% partnern Exxon borrhålet Mono Arana 1 i shale som inte behövde frackas med resultatet 1250 fat/dag i första testen och 600 fat/dag efter ett tag. LÄNK enligt uppgift producerade denna 250-300 fat/dag juni 2016 vilket är hyggligt och poängen är att det finns existerande infrastruktur.

Jan 2014 kom Mono Arana 2: LÄNK 1050 fat/dag initial produktion. Jag har ingen siffra på dagens produktion. Som ni ser finns det uppgifter i den releasen om att man hoppade till Mono Arana 5, att den borrningen gjordes. Här har ni typexempel på hur Canacol management förstörde sitt rykte. Man struntade vad jag förstår helt enkelt i att uppdatera vad som troligen var ett icke kommersiellt resultat och sen vet ni vad som hände, mitten 2014 började oljepriset rasa och oljebolagen la mängder med projekt på is. Som jag fattade det så hade partnern Exxon skyldigheter för att få behålla sin höga andel man farmade in från Canacol vilket man inte gjorde. Dvs idag är Canacol ägare till 66.7% av fältet snarare än 20% när första borrningarna gjordes. Gratis högre andel är gott men man får nu också betala de inte alltför billiga borrningarna och det var inte prio när gas var så mkt bättre.
Notera att detta projektet som det nu är känt INTE behöver frackas utan är shale där bara horisontell borrning krävs.

Nu händer följande:
Mono Capuchino 1 Light Oil Exploration Well VMM2 E&P Contract Middle Magdalena Basin 66.7% working interest The Corporation spud the Mono Capuchino 1 exploration well on December17, 2016.  The well will be drilled to a planned total depth of 12,000 ft. md and is anticipated to take approximately 75 days to drill and test.  Mono Capuchino 1 is targeting light oil bearing reservoirs within the Cretaceous La Luna Formation. The offsetting Mono Arana 1 exploration discovery made in 2012 and located approximately 500 meters to the north of the Mono Capuchino well encountered 593 ft.md of the same Cretaceous La Luna Formation and tested approximately 600 barrels of oil per day (“bopd”) with no water from a 335 ft. md perforated interval in 2014.
Killen som var på investor day flikar in följande:
The new well Is anticipating encountering around 2000 ft of La Luna formation. Whereas mono Arana 1 only tested a small portion of the formation, at Mono Capuchino they are planning to test a much bigger vertical interval, which would potentially give a much bigger chance for good results.

Så där har ni alltså en av årets större triggers och ni är uppdaterade på ett sätt som marknaden knappast är. Är det en garanti att allt blir bra med er investering i Canacol? Knappast, kom ihåg borrhål Arana5 och inse att även om inget är inprisat så lär en miss eller träff under säg 500 fat/dag "skapa ett köptillfälle" :-/  Men.. blir det en träff på över 1000 fat/dag så lär oljedelen snabbt adderas till analytikernas kurser från dagens nollvärde eller negativt då de bara räknar in borrkostnaderna..
The Corporation anticipates encountering approximately 2,000 feet of La Luna Formation within the Mono Capuchino 1 well.   Should Mono Capuchino 1 prove successful, it will be produced directly into existing infrastructure and immediately commercialized.   The Corporation has identified 11 additional locations on the prospect for follow up drilling given success. En dröm är ju att de börjar beta av detta typ de gjort med gasen och bara växer och växer. Samtidigt som oron kring oljan lättar förstås..

---------------------------------

6: Fracking med ConocoPhillips. Förstå att fracking är mer kontroversiellt i Colombia då man inte startat med det ännu. Samtidigt är landet i desperat behov av att vända fallande produktionstrend och regeringen är glasklar på att det skall ske. Men.. både Canacol och partnern är extremt tystlåtna offentligt. Här är en färsk kommentar av typen ni INTE hittar i pressreleaser, källa samma kille som ovan:
When asked about the ConocoPhillips well, all that I was told was that COP was "super excited" about the possibilities but that the time frame was liquid. 
Först grundvillkoren:
Från CP: Colombia Middle Magdalena Basin • VMM-3 Operator: ConocoPhillips (80.0%) Co-venturer: Canacol (20.0%) In 2015, ConocoPhillips assumed operatorship of the VMM-3 block, which extends over approximately 67,000 net acres. The block contains the Picoplata 1 well, which was drilled in 2014 and 2015. Continued evaluation and testing of the well is planned in 2016. Det såg vi inget av vilket kan hänga ihop med följande: Länk, kör Google translate om ni inte kan spanska. Motstånd men det jag följt av Colombia säger att regeringen vill få detta testat. Det är svårt för landet att tacka nej till shale olja när existerande reserver/produktion faller. Frågan är mest när.. och CNE brydde sig inte ens om att pressreleasa att CP tog över från Shell (ni fattar skalan på detta med dessa partners). Så här fattar jag läget: Shell borrade test på Pico Plata 1. Jag tror inte detta frackades. I krisen drog sig Shell ur (ni vet, bolagen har valet att fortsätta ösa in pengar och tid eller släppa och när oljan just gått från 110 till 50 och det handlar om att skära, skära, skära..) men ConocoPhillips valde att ta över efter dem baserat på resultatet.  Pico Plata 1 utan frackning var inte typ av hål som visar bra flöde utan hål som visar att potentialen finns där men man behöver fracka. Jag har mycket material som visar hur bra detta är vs USA områden och hur enorm potentialen är.. men sanningen är ju att de trodde detta skulle frackas 2016 vilket inte skedde och tystnaden runt det här känsliga projektet, vad jag förstår första frack i Colombia är öronbedövande. Värt att komma ihåg att en gång i tiden värderades CNE till 7 usd strikt baserat på oljan. Det är de som åkte den resan och som inte är gas/kontraktinvesterare såsom jag som har anledning att vara missnöjda och misstänksamma mot ledningen/tycker att de har över-lovat etc. För mig har detta bolaget och ledning levererat oerhört bra och jag hade aldrig satt en massa pengar i möjlig fracking i Colombia ändå.. men som gratis bonus? Absolut.

Notera att detta är ett av två JV mellan bolagen men det som är mest aktuellt.
Här kan jag passa på att ventilera en av mina åsikter. Om ni hör folk säga att fracking är så dyrt och inte kan leva med 45 usd olja i USA. Glöm det, det är fel och baserat på gamla uppgifter. Det finns mängder med olja att fracka i USA som ger IRR på säg 25-30% vid den nivån är min åsikt. Vidare är min åsikt att Colombia i närtid inte är Texas vad gäller kostnader.. MEN.. det är så nära USA läget man kommer då det är områden som har historisk produktion dvs existerande infrastruktur som bara väntar på att fyllas och ett säkert land lagmässigt och alltmer även säkerhetsmässigt, speciellt i rätt regioner. MEN, i dagsläget är min uppfattning att shale i Colombia inte per automatik är lönsamt vid 55 dollar om man producerar enligt kurvan typ den ovan. Å andra sidan så går det helt klart att pressa ner kostnaderna OCH det finns exempel på källor som startat över 5000 fat/dag. Vidare ska man har fullständigt klart för sig att regeringarna anpassar beskattningen för att få igång utvecklingen. Men det är då viktigt att komma ihåg att CP borrningen inte kostar CNE pengar, man pratar inte ens om den för man vill inte att det ska vara story'n.. idag.. CP får köra sitt eget race. Vad gäller Mono Arana så känns det som att man kommit mycket längre och snabbt kan komma till stadiet då man borrar lönsamma källor om oljepriset samarbetar. Med det mycket stora områdena man har så kan man också snabbt bli av med de kostnaderna genom att då farma ut det igen.

Nedan gäller fortfarande:
Det finns mer triggers inom (konventionell) olja, ev orkar jag lägga ut det här senare idag men kanske lika bra ni får läsa och fundera över ovanstående först. Kvar är alltså de mer självklara okomplicerade oljeborrningarna som inte är jättetriggers men som är klart lönsamma att borra vid dagens priser. Återkommer som sagt.




7 kommentarer:

  1. Tack för en uppskattad uppdatering, food for thought.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man har den här typen av sega nedgångar som mest bara maler på och tar ut vad man tror är stödnivåer så är det nödvändigt att tänka genom 2 gånger vad som händer.

      Det har varit flera gånger i den här situationen i andra bolag jag beslutat att jag inte kan känna mig trygg med min placering och valt att dumpa ut. I vissa andra situationer så har jag bestämt mig att jag visserligen tror på aktien men den ser så svag ut att jag lika gärna kan dumpa det jag har och få en kanske 50-50 chans att jag triggar ett fall och kommer in billigare.

      Detta är tredje läget. Jag känner mig trygg med bolagets balansräkning, att de tjänar bra med pengar och att de ett år, om två år kommer vara rejält mycket större och bättre..

      Visst, jag påverkas av andras oro för diverse saker men jag övertygas inte av argumenten trots att jag är rätt mottaglig för dem i sådant här läge.

      En sak till spelar helt klart in, potentiellt farligt. Jag har upplevt exakt samma sak i CNE aktien tidigare och det har DÅ alltid varit rätt att stanna och öka. Sånär som PP's som haft viss logik om än inte klockren.. så har inte bolaget svikit, det har inte funnits skäl för nedgångarna och det har vänt. Som jag beskrivit här så har de regelbundna kurspressarna blivit något av ett mönster som de facto har stimulerat mig att inte bara våga handla på svaghet.. utan också de facto att sälja på styrka! Det har båda tjänat mig mycket väl. Garanti för framtiden? Nej.. och det är just faran. På basis av detta kan jag ha låtit mig dras in för tungt.. det är en motivation att studera igen och igen. Lyckligtvis har jag samlat på mig rätt mycket material genom åren om detta bolaget.

      Radera
    2. Tack OB för uppdateringen! Kanske får vi veta mer om kommande planer 2 feb då de håller "Canacol's roundtable" i Bogota. Förhoppningvis finns några analytiker på plats då. Kassaflödet som 40000 Boepd i slutet på 2018 borde ge känns nästan för bra för att vara sant. Tack igen för all info du delger oss /ellep

      Radera
  2. Tack för en riktigt bra uppdatering!

    Mvh JB

    SvaraRadera
  3. Bolaget har trendat dåligt senaste månaderna. Och det känns inte riktigt läge att betta emot den trenden. Annars tycker jag största minus är Mr. Gamba som inger noll förtroende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser och delar med av dina åsikter.

      Radera
  4. Plopp, vad är det du inte gillar med Gamba? Precisera gärna. Jag tycker att han levererat utmärkt på slutet. CNE har på slutet trendat dåligt men det har hela marknaden gjort.

    OB, har du hört något om vad som togs upp på mötet idag?
    /ellep

    SvaraRadera