torsdag 19 januari 2017

Canacol 4.15

Utan tvekan så är vi nu på nivåer där jag kommer få oroliga mail om någonting negativt hänt.

Svaret är att det har det inte.. vad jag vet. Detta är en rörelse nedåt som mig veterligen handlar om att oljan rekylerar och allmän oro runt OPEC och börs. Det ni bör göra är att jämför kursutvecklingen med andra bolag i branschen. I Colombia förslagsvis med GTE och PXT.

Ja.. vi vet att det är fel att CNE handlas på basis av oljebolag men på gott och ont så är det de facto så och det är inte så mycket vi kan göra åt det. Som lök på laxen fick vi en CAD nedgång igår.

Tidsplaner för borrningar, andra triggers? Börja med att läsa presentationen och senaste pressreleasen. De är alltid fulla med sådan info. Jag skulle bara addera att jag gissar att bolaget ligger i förhandling om att om finansiera sina lån. Om det oroar någon så studera presentationen på ämnet skuldsättning. Jag tycker inte att det borde oroa.

Helt klart är att jag hade hoppats att vi inte skulle gå genom 4.30 nivån... nu gjorde vi det.. shit happens.. jag är i situation jag varit många gånger tidigare, mkt tung i bolaget vilket varje gång så här långt, efter en stunds oro och irritation, belönat mig väl. Skillnaden idag är mest att risken i bolaget är betydligt lägre pga idag redan utbyggt omfattande kassaflöde där ratio mot skuldsättning är dramatiskt förbättrad. Kan något ändå gå snett? Absolut, som alltid pratar vi risktagande i aktier... men vi kan också vakna med ett uppköp av bolaget. Säger inte att det är troligt men det är i mitt tycke en möjlighet när de nu blir alltmer av en stabil gasproducent med 5-10 års avtal. Jag skulle kunna tänka mig att aktieägarna fick en slant bra bit över dagens kurs samt behålla oljedelen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar