måndag 23 januari 2017

Bolaget jag inte ville nämna för att det stack iväg

Var Teekay LNG, ticker TGP.

Jag äger den via NN och Danske då det är en MLP av typ K1 som jag inte får äga på Avanza och att jag valde att inte lägga ut den här var för att jag handlade på 15.30 usd för huslånet jag tog, sålde mina gamla på GAV 16, hoppades den skulle rekylera men den har dragit vidare och har idag varit över 18. Utifrån erfarenheterna med SALT och att jag de facto ser det som troligt att de kommer dela ut 2.80 usd om senast ca 14 månader och då rimligen stå i 30 usd så har jag inte trejdat ur mer efter 16 försäljningarna. Är ca 10% av mina totala aktieinnehav men mycket tyngre av det som inte är låst så i sura miljön runt CNE för tillfället så är det en tröst.

CNE, jag förstår att fler än jag irriteras när det går emot och jag har egentligen redan sagt allt jag har att säga. Jag känner mig väldigt trygg med bolaget men jag känner mig inte trygg och nöjd med min överdrivna position. Men eftersom är en envis jävel så har jag ökat rejält mer idag. Efter att ha "jobbat med" detta bolaget så länge känner jag mig ändå hyggligt lugn och en kanske intressant insyn i mitt psyke är att det inte var jättelänge sen jag svor över att det var alldeles för lite sån här kurstryck där jag kunde gå tyngre och tyngre tills det vänder i favoritbolag..

:-) Aldrig blir man nöjd.. 

6 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har en fråga om Capital pouduct partners LP. Har du kvar den? Vad tror du om den i dagsläget

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att du ska förstå mitt svar så skulle jag vilja hänvisa till vad som hände med SALT.. jag har en tendens att trejda mycket och ibland så trejdar jag ur saker. Sen är jag envis och vill inte gå in igen.

      Så svaret är att jag tycker det är ett ganska bra innehav som lär ha en stabilt stigande utdelning. Jag har rekommenderat mina föräldrar att ha kvar den då den känns som att den nu ligger i en bra trend.. men äger den inte själv.

      Den lilla osäkerhet jag känner med dem är att de har mellangamla båtar vilket gör mig lite fundersam när nya lagarna om ballast vatten rening nu kommer och därefter kravet på lågsvavligt bränsle/avgasrening.

      Med detta vill jag säga att jag inte tycker man ska vara rädd att äga den men att komma ihåg att om den går bra som väntat med stigande utdelning kommande året så kanske man ändå inte ska bli för bekväm med den utan tacka för sig när den känns som allra bäst.

      Radera
  2. Hej kul att du nämnde TGP, den köpte jag i december och sålde i dag med 20% vinst. Perfekt trejd. Ligger kvar i stng och cplp och väntar in 20% vinst där med. Med vänlig hälsning, Frank

    SvaraRadera
    Svar
    1. TGP är glödhet just nu efter rek från UBS som precis citerats i ledande sjöfartstidningen Tradewinds.

      Jag spekulerar lite i stng personligen på dessa kurser. Gillar management även om deras större båtar har det tufft för tillfället

      Radera
  3. Fantastisk timing på rekommendationen. Keith Schaefer skickade ut tipset igår (läs onsdag).

    Vet du vad skillnaden är på TK och TGP?

    SvaraRadera
    Svar
    1. David,
      TK är moderbolaget till TGP och äger dels aktier i TGP men också s.k IDRs vilket betyder att i takt med att TGP ökar sin utdelning så får TK en allt större andel, alltså TGPs situation är som en höginkomsttagare som når nya högre marginalskatter (till TK) ju högre utdelning man ger, högsta är 50% (utöver att TK naturligtvis får sin del från aktier de äger).

      En annan del att veta är att pga skatteskäl spärrar Avanza (men inte NN och Danske) TGP men inte TK.

      TK äger dock andra bitar utöver det i TGP jag beskrev ovan. Delar som har med offshore olja och utbombade sektorer att göra. Jag är inte jätteförtjust i TK och ser min situation med det mesta av mina pengar i Avanza som ett stort och växande handikapp. Av den anledningen skulle jag nog gå så långt att jag skulle rekommendera KF/ISK ägare att gå så långt som att byta till NN eller Danske trots kostnaderna.

      Radera