tisdag 10 januari 2017

Bergvärmes effektivitet

2012 köpte vi ett gammalt hus i västra Göteborg byggt 1907, ca 240 kvm + omfattande bi yta främst genom källare över mark då vi står på berg. Vattenburen bergvärme fanns i huset. Fanns en hel del att göra på det huset vilket inkluderade att byta den gamla bergvärmepumpen vilket tämligen dramatiskt kom vintern för 3 år sen om jag minns rätt.

Utan värmekälla mitt i vintern fick vi då reda på att ett andra hål behövdes på vår 1500 kvm stora tomt då det första var för grunt för att försörja en modern värmepump (märke NIBE) så det blev dyrare än planerat men vi fick höra att kunde försörja en pool också (jag föredrar att bada i 30 grader dock.. så det är inte aktuellt..)

Förra året bytte vi också husets gamla 60 tals fönster till nya och för kanske någon månad sedan hände det som är skälet till denna utläggning.. jag fick då syn på statistik från vår elleverantör Fortum... och som gammal radhusägare med eldrift blev jag chockad över vår extremt låga förbrukning. På 12 månader rullande ligger vi nu efter decembermätningen på 12.572 kWh samtidigt som vi har varmt och gott, tror pumpen ställdes på 20 eller om det var 21 grader och vi är 5 i familjen som alla duschar så länge vi känner för det. Dock ska det tilläggas att vi inte hade hushållsel och varmvattenförbrukning jan-juni förra året pga utlandsvistelse del av den tiden så kanske är 14.000 kWh en mer korrekt bild. Man kan också roa sig med att bara mäta nov och dec dvs om alla månader vore hurvna som dessa.. samt multiplicera med 6 vilket skulle ge 20.000 kWh vilket naturligtvis är en överdrift men illustrerar. Notera att vi har vedeldningsmöjligheter men i praktiken nästan aldrig använder det, jag gissar 3-4x per år för mysfaktor, är ju aldrig kallt i huset..

Jag måste erkänna att jag inte vet om detta är normalt men för mig låter det väldigt lågt och jag får inte ihop det med vår generösa temperatur och varmvattenförbrukning. När man kollar på Hemnet hus i områdena omkring så låter det lågt. Tyvärr kollade jag aldrig vad vi hade med den gamla pumpen vi ärvde som bara hade ett borrhål, hade varit en intressant jämförelse för att se om det är ett stort mervärde att ha två borrhål. Vore ju trevligt om merkostnaden vi fick där ger någon avkastning. Nya fönster har jag läst ska ha begränsad betydelse och inte motivera investeringen om de gamla inte är uttjänade vilket de i vårt fall till del.. kanske var... jag gillar inte att skrapa och måla...

Synpunkter och erfarenheter är välkomna, inte minst från personer som följer NIBE aktien och hur deras marknader/expansionsplaner ser ut. Jag måste säga att det ju är en fantastisk produkt vad jag kan bedöma.

5 kommentarer:

  1. Vi byggde nytt hus på ca 150 kvm boyta 2013 med en NIBE F750 frånluftsvärmepump. För oss lönar det sig inte med extrakostnaden för bergvärme såvida inte en sådan pump håller klart längre. Boverket hade vid denna tidpunkt halverat gränsvärdet för uppvärmning till 55 kWh per kvm och år. Huset är därför relativt välisolerat. Total elförbrukning för två vuxna och två barn är 8-9000 kWh per år. Dock är barnen små och duschar sparsamt.

    NIBE är enligt vad jag hört ett synnerligen välmående bolag som dessutom tillverkar produkter som är aktuella med tanke på omställningen i energisystemet som våra politiker för. Kursen har rört sig uppåt stabilt och dubblat sig senaste tre åren.

    SvaraRadera
  2. Det låter som fullt normal förbrukning. Jag gissar att nya hålet är ca: 200m djupt och att det är bra med vatten i det och att pumpen är på 8kW? Om det kommer riktigt mycket vatten ur hållet kan entreprenören föreslå att man dränerar ut lite vatten ur hålet för att hela tiden få cirkulation och "okylt" vatten i hålet. Man brukar säga att nov, dec, jan och feb är halva årets förbrukning.

    Vet inte så mycket om Nibe som företag men vi har Contura-kaminer i både hus och fritidshus och det är i samma koncern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu går du in på detaljer.. ska jag ändå dra vad jag tror mig minnas så är det lite grundare hål än så men det är som sagt två hål en bra bit från varandra som båda används samtidigt.

      Kanske är som du säger att det är rätt normalt med runt 15.000 kWh för vårt rätt så stora gamla hus. Rätt fantastisk produkt det är ju lite grand som ett negativt lån eller en tvärtom variant på alla "lease" lösningar att för lång tid framåt låsa in en lägre månadskostnad. Passar oss bra med hög osäkerhet vad gäller just löpande intäkter.

      Jag undrar om Sverige/Norden är större användare av sådana här lösningar? Vi var ju nyss i smällkallt Ungern. En sak jag märkte och begrundade var att själva borrkostnaden var en väldigt stor del vs själva "maskinen". Vore intressant att se hur lönsam den branschen är i svenska storstäder och om det inte fanns pengar att spara genom att helt enkelt samla ihop 10-20 borrhål samtidigt i grannskapen. Min tanke är också att sådan borrning borde vara billigare i många andra länder? Nåväl, jag lär inte bli företagare i den branschen i detta livet, mest allmän nyfikenhet.

      Radera
    2. Det är inte speciellt vanligt vad jag kan förstå varken i Europa eller Nordamerika. Problemet med många hål och lite plats är att man riskerar tjuva energi av varandra beroende på hur det ser ut med vatten i berggrunden. I Kanada har man börjar fundera lite över om man kan använda uttjänta oljekällor till termisk energi. http://www.cangea.ca/

      Radera
    3. Plupp, jag såg också det om Kanada och uttjänta oljeborrhål, rätt coolt. Ska kolla din länk.

      Radera