tisdag 24 januari 2017

Att växa upp som diversifierande investerare är svårt för mig

och jag är kluven. Teori säger att jag MÅSTE diversifiera mer, att jag måste skärpa mig då jag annars kommer åka på en käftsmäll, att det bara är en tidsfråga. Jag vet detta och jag tror på det.

Men det krockar med min vilja att förstå fullt ut vad jag investerar i.. och bevaka det jag investerar i så att jag kan agera före marknaden. Om jag på allvar diversifierar så kommer jag tvingas kompromissa med detta och mitt val lär vara att fortsätta ligga på topp kunskapsmässigt inom en sektor där jag anser mig ha riktigt stor nytta av att läsa kopiöst mycket. Den sektorn är idag inte mining, det är shipping.

När det gäller placeringar där jag INTE anser mig ha spetskompetens och/eller vara 110% påläst uppdaterad så handlar det mycket om att skaffa sig förtroende för andra källor och det är en gradvis process. Dvs förstå att vad jag kommer skriva här är sådant, test för att hitta rätt för egen del. Det kommer förfinas och byggas på och löpande ändras i takt med att jag själv lär mig mer.

Nåväl, till saken.

Trots Trump gnäll på läkemedelssektorn så har jag tagit till mig uppfattningen att den släpat efter.

Jag är också fullständigt klar över att det är en enorm diversifiering från vad jag normalt håller på med vilket -gratis sänker risken i min portfölj- vi har varit inne på det tidigare.. ju högre risk på en placering desto högre ränta/avkastning måste den placeringen ge. Typ, banken kräver mer i ränta på något riskabelt. Enkelt att förstå och när man förstår det så inser man att lägre risk utan pris i form av lägre förväntad portföljavkastning är något positivt. Fast.. det är ju ändå ett pris... se tredje stycket ovan.

Alltså, läkemedelssektorn.. vad då välja? Från källor jag vet är mycket kompetenta har jag fått denna placerare utpekad: http://www.teklacap.com/ och som trader så tycker jag dessa börshandlade fonder är av intresse. På det hela taget har de fyra fonderna stora likheter med varandra, i mitt tycke är det mest rabatten på fonderna som går upp och ner. (Det är lätt att bli upphetsad över att man kan köpa en fond med rabatt.. men ta det lugnt med den känslan.. denna typen av börshandlade fonder är inte något mirakel historiskt rent generellt).

Dvs, hygglig fond där jag kan trejda i viss mån bara genom att enkelt gå in på hemsidan och kolla vilken som är billigast för tillfället och kanske väga ihop det med när jag tror USD är dyr eller har fallit länge.. om jag har mycket USD baserat i portföljen eller inte etc..

Idag har jag således ca 4% av min stora Avanza portfölj i börshandlade fonden THQ:US.

Jag kommer gradvis försöka utveckla mer sådant här. Har jag tråkigt någon dag kanske jag rentutav försöker lära lite om de större innehaven.. men det är inte prio för mig så ta "tipset" för vad det är.


4 kommentarer:

  1. Hur ligger du viktad mot Pm-sektorn?
    (KNT gick bra igår efter kräftgången)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var roligt! Jag vet faktiskt inte vad som fick den dra. Kanske presenterade de någonstans?

      Min huvudsakliga vikt mot PM är idag HUM i London och en bunt mindre innehav samt en präktig bunt fysiskt silver och guld jag köpte för många år sen.

      Jag kommer inte ha huvudfokus på gruvor närmaste åren som det känns nu. Jag tycker hela sektorn är för känslig för olika former av hel eller halvkatastrofer på bolagsnivå som är svåra att förutse för att inte tala om hur politiskt påverkad den är av centralbanker etc vilket ärligt talat jag misstänker en del människor i USA har förhandsinformation om.

      Sen är småbolag inom mining ju oerhört mycket av kedjebrev, finns en hel industri av människor som satsar allt på att ligga först i den kedjan. De som inte ligger först borde då fundera över vad de sysslar med tycker jag.

      Så länge jag har de framgångar jag har inom shipping så lär det fortsätta vara min huvudvikt. Jag gillar var det ligger i cykeln och jag gillar den belöning jag får genom att lägga mycket tid på läsning och ja.. jag gillar volatiliteten och orsakerna till den vs volatiliteten man ser i mining.

      Radera
  2. ok, tack och tack för intressanta inlägg i övrigt också. Läser varje dag!
    hur handlade du Hum i London?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag ska framställa det som att jag har någon jättepärla i HUM, sanningen är att om det var enklare att trejda så hade jag säkert rätt eller fel råkat trejda ur den.. Men uppsidan finns helt klart men den är dyr och krånglig att handla via telefon på t.ex Avanza som jag gjorde.

      Min förhoppning är att uppstarten går bra, att de köps upp av någon i Kanada och att jag får en mer lätthandlad aktie som ersättning.

      Radera